Welke fokker? 1 kitten of 2? Ik weet het niet meer

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Adriana

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Adriana »

wat dacht je van die siamese genen bij de eerste fokpogingen..?... :grin: :lol:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Savannah_(kattenras)

Judee Frank, een Amerikaanse fokker van Bengaalse katten kruiste een mannelijke serval met een Siamees om op 7 april 1986 de eerste Savannah kat (Savannah genaamd) ter wereld te laten komen.
Laatst gewijzigd door Adriana op 29 dec 2015 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Douwe geeft als tip - nachtvlindertjes. Zelf buiten gevangen en dan binnen loslaten. Succes verzekerd - geen meubelstuk is meer veilig.

Qua brok zou ik als ik jou was echt op RC of Hill's blijven. Grote kans dat de darmen overgevoelig blijven. De goedkopere merken hebben allemaal nadelen (zelf ook van alles uitgetest zoals Sanabelle, geen succes).
Granatapet en Purizon doen het hier wel goed.

Na de castratie kun je volwassen-brok gaan geven.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ja da's ook weer waar, bij een Savannah weet je eigenlijk nooit met welke huiskat de Serval gekruist is. Maar dat hoeft dus niet perse een Aziaat te zijn. (Niet alle Savannah's stammen van die eerste af) Maar omdat de kruising ook kan met een niet volbloed (voor een F7 7 generaties lang) kom je daar eigenlijk nooit achter (zelfs niet als je de stamboom na pluist) tenzij er in de F7 lijn alleen maar volbloed gebruikt is.

(Leuk om uit te zoeken wanneer je de stamboom hebt :))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Adriana

Bericht door Adriana »

Rik schreef:..bij een Savannah weet je eigenlijk nooit met welke huiskat de Serval gekruist is. Maar dat hoeft dus niet perse een Aziaat te zijn. (Niet alle Savannah's stammen van die eerste af)
:roll: :icon_shifty: húhh..?
https://en.wikipedia.org/wiki/Savannah_cat
dit is de goeie link.
als het eerste nest savannah’s het product is van een paring van een cerval/afrikaans met een siamees/aziaat dan hebben alle savannah’s toch ook siamese genen?
en ik vermoed dat er later wel meer siamees bloed ingekruist is omdat de genenpoel als je met het produceren van een kattenras begint, erg beperkt is.
het grappige is dat die siamees in sommige teksten huiskat wordt genoemd..
maar siamees is siamees is siamees.. toch?

het gaat mij niet zozeer om de afstamming en genen maar om het ervaringsfeit dat sommige rassen meer gevoelig zijn voor bepaalde aandoeningen dan andere. en bij siamezen/aziaten zijn dat onder andere de nieren.
dus kun je niet vroeg genoeg beginnen om daar voorzichtig mee om te springen.. dus ook bij savannah's..
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Adriana schreef:als het eerste nest savannah’s het product is van een paring van een cerval/afrikaans met een siamees/aziaat dan hebben alle savannah’s toch ook siamese genen?
Nee nee, er is geen "eerste" nest. Ik kan een serval kopen en die met een volbloed ander ras kruisen, waar geen Aziatische genen inzit. Geen spekkie Aziaat zit er dan in en ik heb wel een F1 Savannah. Als ik zo doorga tot F7 door te kruisen met andere Savannah's waar geen Aziaat inzit dan zitten er in mijn F7's geen Aziaat. Dat toevallig die eerste persoon gekruist heeft met een siamees wil niet zeggen dat dat met ALLE F1 Savannah's gedaan is. Maar het probleem ligt hem wat lager in de boom. Je hebt 7 generaties te gaan en kruist meestal met andere Savannah's. Maar het is een ongeloof zoekerij om erachter te komen of er daar niet eentje van een Aziaat afkomt. (7*7*7*......) Maar inderdaad, je kunt niet vroeg genoeg beginnen om op de gezondheid van je katten te letten, welke genen die dan ook hebben meegekregen.
Grtz, Rik
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ik lees juist dat savannah kruising is tussen serval en gedomesticeerde kat. Daarbij geldt dat katers vaak niet vruchtbaar zijn en er dus veel ingekruist zal moeten zijn. Beetje zoals Rik ook al aangeeft ;-)

Laat onverlet dat er best kans is op Aziatisch bloed in de genen en het geen kwaad kan daar rekening mee te houden.
Kitten voer heb ik geen verstand van, nog nooit kittens gehad en alleen 'senior' in huis waarbij ik mij in voer verdiep ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Adriana

Bericht door Adriana »

sorry voor het afdwalen kimm..
ik begrijp het nu niet meer want er is geen eerste nest zeggen jullie.
maar savannah bestond niet in tegenstelling tot bijvoorbeeld blauwe rus. daarvan liepen/lopen er al kweenie hoelang tig rond in de siberische bossen of zoiets. waar fokkers intussen ook mee aan de haal zijn gegaan maar dit terzijde..

savannah is net als brit, main coon, sphynx en nog zo wat een fokproduct en geen natuurras, voorzover ik begrijp.
het begon bij savannah met een eerste nest want daar voor waren er toch cervals en andere (ras)katten? en het kruisingsproduct van die match noemde men savannah.
en alle verdere savannah's zijn toch afstammelingen van dat nest want ik kom nergens meerdere gelijktijdige pogingen tegen.
en in die teksten hebben ze het over gedomesticeerde kat (house cat) die ze paar regels verder benoemen als siamees.
en daar kan ik me wel wat bij voorstellen, ongeveer zelfde bouw.
zo heb ik die rasbeschrijvingen en oorsprongteksten begrepen, maar nogmaals, het gaat om welzijn en voorzorgen bedoelde ik..
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Dat 'eerste' nest is het eerste erkende nest waarop rasstandaard is bepaald en zoals ik het lees kan serval met iedere gedomesticeerde kat gekruist worden om in aanmerking te komen voor de titel savannah. http://www.savannah-jungle.nl/de-generaties/ laatste alinea staat welke rassen door TICA worden geaccepteerd als gedomesticeerde kat: oosters korthaar, ocicat, Egyptische Mau en de Europees korthaar.
In verleden is ook maine coon, serengeti en Bengaal wel gebruikt ;-) http://www.savannahkatnederland.nl
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Dankje voor alle berichten! Ik ga er later verder op in want heb nu pauze op werk. De stamboom een paar dagen geleden binnen gekregen, mag ik daarvan een foto hierop zetten of beter iemand via pb sturen? Ik weet wel dat de moeder half bengaal is. Dus dat zit er nog best wat in.
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Adriana schreef:het begon bij savannah met een eerste nest want daar voor waren er toch cervals en andere (ras)katten? en het kruisingsproduct van die match noemde men savannah. en alle verdere savannah's zijn toch afstammelingen van dat nest want ik kom nergens meerdere gelijktijdige pogingen tegen.
En in die veronderstelling ga je dan de mist in. Momenteel worden er zelfs nog steeds Servals gekruist met andere katten (bijvoorbeeld Savannah's maar ook andere "zuivere" rassen). En dat zijn dan weer "nieuwe" stambomen Savannah's die afstammen van een oorspronkelijke Serval. Vandaar mijn opmerking dat er geen één oorspronkelijk nest bestaat. Er zijn vele en vele F1 Savannah's. En elke F1 is een kruising tussen een Serval en een ander ras. Dus vanuit elke F1 heb je weer een nieuwe stamboom/oorspronkelijk nest.

Het is overigens "Serval" (Leptailurus serval ook in het Engels). (met een S)

Als er op de stamboom verder geen persoonlijke gegevens staan mag je die best hier plaatsen.
Grtz, Rik
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Het stukkie over de gezondheid op de Engelse Wiki-pagina is dan wel weer interessant. De laatste alinea gaat dan over het voer. Ik kom overigens ook tegen dat de TICA de Bengal dus niet accepteert om te kruisen. De eerste alinea geeft dan weer de zorgen aan over HCM bij Bengals (ook eenzelfde soort kruisings-vorm). Nu denk ik niet dat je je daar direct bij een F7 direct zorgen over moet maken maar het geeft wel aan wat er allemaal gebeurd als je met genen "speelt".
Health considerations
Hypertrophic cardiomyopathy (HCM) is a health concern in many pure breed cats. A link has recently been found between Bengal Cat (a similar hybrid) and HCM; there are cases that indicate that HCM may also be a reoccurring health issue in servals. Several responsible Bengal Breeders have their breeder cats scanned for HCM on an annual basis, though this practice is not as widespread in the Savannah community.

Some veterinarians have noted servals have smaller livers relative to their body sizes than domestic cats, and some Savannahs inherit this, but the medical consequence of this is unrecognized and is likely to be of no consequence. There are no known medical peculiarities of hybrid cats requiring different medical treatments than that of domestic cats, despite what many breeders may believe. The blood values of Savannahs are not known to be different from the typical domestic cat, despite its serval genes.

Like domestic cats, Savannahs and other domestic hybrids (such as Bengals) require appropriate anesthesia based on their medical needs but do not have specific requirements as breeders sometimes erroneously infer. It is unclear among the veterinary community how a particular anesthetic agent, specifically ketamine, has been listed as causing ill effects when this has not been found to be accurate. It is possible this comes from a misunderstanding of the drug and its common effects, since ketamine is an anesthetic that cannot be used alone.

Ketamine has been proven safe, when used in servals, together with medetomidine (Domitor, Dorbene, Dormilan, Medetor, Sedastart, Sedator, Sededorm) and butorphanol (Alvegesic, Dolorex, Torbugesic, Torbutrol, Torphasol) with the antagonist atipamezole (Alzane, Antisedan, Atipam, Revertor, Sedastop). Dexmedetomidine (Dexdomitor) is a new version of medetomidine, with fewer side effects.

In the United States rabies vaccines are recommended but not approved for non-domestic cats. If a non-domestic cat bites someone it will be treated as "unvaccinated" whether it has been given a vaccine or not. This means a state veterinarian may require a cat who has bitten someone to be euthanized or quarantined according to state laws.

Some breeders state Savannah cats have no known special care or food requirements, while others recommend a very high quality diet with no grains or byproducts. Some recommend a partial or complete raw feeding/raw food diet with at least 32% protein and no byproducts. Some recommend calcium and other supplements, especially for growing cats and earlier generations. Others consider it unnecessary, or even harmful. Most Savannah breeders agree that Savannahs have a need for more taurine than the average domestic cat, and therefore recommend taurine supplements, which can be added to any food type.
Grtz, Rik
Adriana

Bericht door Adriana »

OK, bijgelezen over de ontstaansgeschiedenis van de serval. dank je voor de info. ;-)

de niet-serval partners blijken voornamelijk oosters of aziaat, siamees en vaak bengaal lees ik.
en daar ging het mij uiteindelijk om, om de aandachtspunten qua gezondheid en dus verzorging.
maar die van jullie leven nog lang en gelukkig hoor, geen kriebels krijgen! ;-)
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Ten eerste allemaal hartstikke bedankt voor alle info weer.
Dan word het dus gewoon kitten voer tot de castratie, daarna nog een tijd gemend en dan alleen normale brokjes. Kijk hoe ze er dan aan zijn of ik echt een sensitive brok pak of een indoor ofzo. Maar dan blijf ik ook gewoon bij Royal Cannin. Zit die taurine ook al gewoon in het voer? Dat ik een type voer kan kiezen waar dat meer in zit? Of kan dat alleen met supplementen?

Nou de stamboom, ik heb een foto gemaakt maar weet niet hoe duidelijk die is.. Anders maak ik binnenkort wel meer foto's maar dan van dichterbij.
Nu ik nadenk heb ik natuurlijk niet veel aan zon stamboom. Ik weet niet welke Savannah welke generatie heeft dus wie weet hoeveelste generatie dit eigenlijk is. Maargoed maakt mij ook niks meer uit haha het zijn schatten! Maar wel heel interessant om je er in te verdiepen. Leuk trouwens dat jullie allemaal meedenken.

T klopt wat Rik zegt. Er word gewoon weer met nieuwe servals en een gedomesticeerde kat gefokt en zo krijg je een F1 die niks te maken heeft met een andere F1. de fokster zelf had ook twee servals volgens mij. Ze woonde op een hele grote boerderij met een groot buitenverblijf (waar ze wel ook een beschut plekje binnen hadden).

Mijn mening is wel heel tegenstrijdig met wat ik gedaan heb want hoe meer ik er nu over nadenk weet ik niet of het wel goed is een wilde kat met een huiskat te mixen.. Niet zo voor wat er als nakomeling komt maar omdat zon wild beestje in het wild hoort. Maarja ik met mijn roze wolk van Savannah's heb daar misschien niet genoeg bij stil gestaan. De serval die de fokker had was trouwens wel heel tam en was ook vaak bij hun gewoon in de woonkamer enzo.

Maarja daarover heel veel meningen en dat snap ik ook heel goed. Ze zijn er.. We hebben er ook echt wel goed over nagedacht.. Maar de oorsprong tja.. Misschien niet zo goed over nagedacht.

Maargoed dat terzijde ik zal de stamboom neerzetten, hoop dat deze leesbaar is en anders binnenkort een nieuwe foto. Mocht er iets op staan wat ik beter niet kan plaatsen hoor ik het graag dan verwijder ik het meteen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Was net nog even snel naar de supermarkt geweest om wat lekkers voor mijn vriend en mij te kopen, en dan natuurlijk even snel voor Moes en Mila gekeken. Ze hebben thuis natuurlijk best wat snoepjes staan en zag kattenmelk. Ze hebben dat natuurlijk helemaal niet nodig maar toch even meegenomen en een heeeel klein beetje in een schaaltje gedaan. Nou helemaal wild waren ze ervan. Zo lekker haha. T was ook zo op. Kan het kwaad als ik echt af en toe een ieniemienie beetje daarvan geef? Of beter niet. Ik wil dalijk gewoon lekker met vers vlees beginnen maar voor nu vind ik alleen brokjes zo sneu dat ik ze af en toe wel iets extas wil geven
Laatst gewijzigd door Kimm op 29 dec 2015 23:43, 4 keer totaal gewijzigd.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ze liever verwennen met blikvoer ipv kattenmelk eerlijk gezegd.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Okee dan zullen we dat doen!
Plaats reactie