Welke fokker? 1 kitten of 2? Ik weet het niet meer

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Rik
Tijger
Tijger

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Rik »

Overal wordt het wassen toch wel aangeraden. Giardia zijn hardnekkige parasieten. Je hoeft maar even iets te missen en je zit over een tijdje weer met hetzelfde. Je zou het natuurlijk achterwege kunnen laten (of alleen onder de staart) met de hoop dat... :epray: :epray: :epray:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Wassen doen we zo goed en kwaad als kan. Ze vinden het echt niet leuk en alleen is ee bijna geen beginnen aan. Maar we doen ons best.

Moes heeft 1 dag echt vaste ontlasting gehad en heeft nu weer diarree. Mila heeft constant diarree gehad.
Mila is een echte knuffel geworden en heeft vandaag anderhalf uur bij mij op de bank geslapen helemaal tegen mij aan. Moes ligt liever in het mandje of echt op het eind van de voeten onder een dekentje.
We hebben een beetje het idee dat Moes zig niet zo goed voelt. Maar van de andere kant kan het ook zijn karakter zijn want het is eigenlijk al zo vanaf het begin.
Als hij met iets speelt of eet of net wat en Mila komt eraan dan gaat hij vanzelf weg. En natuurlijk net als Moes wilt eten komt Mila er snel aan en net bij hetzelfde bakje. Hij speelt ook wat minder dan Mila, en springen kan hij ook iets minder. Hij komt soms wel even aandacht vragen of een kusje geven maar dan gaat hij gewoon weer naar de keuken. Of soms ligt hij er wel bij. We proberen nu beide Moes iets meer aandacht te geven. Aangezien Mila de hele tijd komt knuffelen krijgt zij natuurlijk heel veel aandacht maar ik wil dat Moes niet tekort doen.. Maar van de andere kant hoeft hij dat ook misschien niet.
Ik dacht altijd dat de kater de dominante was maar dit hoeft dus niet zo te zijn?
Moes zit ook heel graag zo hoog mogelijk. Denken jullie dat we nu weer de krabpaal tot het plafond kunnen maken of toch nog even wachten? Als ze net wakker zijn zijn het ook niet de beste springers. Willen ze een metertje springen als ze de ogen net open hebben en dan uiteindelijk zijn het net 10 cm. Ziet er trouwens wel heel grappig uit.
Ze hebben iets nieuws ontdekt.. Waardoor het misschien zelfs slimmer is om de krabpaal tot het plafond te maken ( is ook nog maar een paar cm). We hebben een raam boven met een balk en daar gaan ze nu op. Ze kunnen er niet op omdraaien want dat is te smal, maar heb Mila er al terug op achteruit zien lopen.
Ik zal er nog even een foto van plaatsen.

Verder gaan we woensdag weer verder met het tweede deel van de kuur en dan kijken we hoe het verder gaat.

Afbeelding

Oja, mijn vriend is afgelopen week ziek geweest dus de hele tijd thuis geweest en ik heb vandaag nog vrij gehad. Toen ik vanmiddag me even omkleden was en opmaken zat er al eentje te miauwen achter de deur ( mogen niet in de kleedkamer). Nu ben ik bang aangezien we er morgen allebei niet zijn dat ze onrustig worden ofzo, haal ik me nu te veel in mijn hoofd en deed hij dat gewoon omdat hij me hoorde? Ook Mila komt me overal achterna, zelfs naar het toilet en dan op de schoot zitten en aandacht vragen. Nu weet ik natuurlijk niet hoe ze zijn als ik weg ben en misschien gaat alles goed maar ik zou het zo sneu vinden als ze de hele dag zouden zitten de miauwen. Maar ik vind het te gezellig als ik thuis ben om hun dan even alleen te zetten zodat ze er aan gewend blijven, dus dat doe ik niet. Als ik thuis kom van werk worden ze trouwens wel allebei net wakker dus ze slapen wel gewoon, dus misschien maak ik me ook wel te druk. Morgen als we beide weg zijn laat ik wel veel open dat ze in de keuken gang en boven gang en kattenkamertje kunnen komen.
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Het kan natuurlijk zijn dat Moes zich nog steeds niet lekker voelt. Hij heeft die giardia al vanaf het begin. Dus misschien veranderd dat straks nog wel.

Wat hangt daar aan de verwarming? Is dat een kleedje? Hangt die vast? Zoniet, dan lijkt het mij verstandig om die weg te halen of goed vast te zetten want als ze erin hangen is het een heel eind naar beneden.

Je zou kunnen kijken of je een wat bredere plank boven langs dat raam kunt maken over de volledige lengte. Lijkt mij een reuze leuk uitkijk plekkie voor hun. Kleedje erop vast nagelen en ze kunnen er ook lekker op liggen. (Wel stevig bevestigen)

Alleen laten moet wel lukken. Als het erg lang is zou je iemand kunnen laten kijken maar normaal gesproken moeten ze zich wel kunnen vermaken. En miauwen... dat hoor je alleen als je er bent :lol:
Grtz, Rik
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Dat was een handdoek, klopt helemaal dat ik die daar beter niet kan hangen. Maar ik heb, heel stom, allemaal hele oude verwarmingen. Convectors heten die volgens mij, en daar kun je niks op hangen. Dit is de enigste plek waar ik iets snel kan drogen. Maar je hebt gelijk en zal toch even iets anders moeten zoeken.

Wat een super tof idee van je! Lijkt me nog niet eens heel moeilijk te realiseren. Ik zal mijn vriend eens lief aankijken wat hij er van vind.

Dankjewel weer voor alle tips!!
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Even een vraagje. Met Moes gaat het ondertussen beter maar met Mila totaal niet. Ze heeft nog steeds zware diarree. Net water. K vind het zo sneu voor haar. We gaan natuurlijk over 2 weken de ontlasting weer testen op Giardia en vanuit daar eventueel nog een kuur. Maar kan het ook zo zijn dat haar darmpjes van al zo lang diarree gewoon overstuur/ontstoken zijn? En stel dat de Giardia wel weg is (wat het denk ik niet is) ze gewoon nog diarree blijft houden omdat ze dit al zo lang heeft.
Bestaan er diarree remmers voor katten. Ik kan het gewoon niet meer aanzien ze moet er wel last van hebben. Dat we evengoed de Giardia kunnen bestrijden maar dan samen met diarree remmers zodat ze daar al wat minder last van heeft? Misschien denk ik stom hoor maar je laat je kind ook niet 2 maanden met diarree rondlopen en wie weet hoe veel langer nog bij de fokker.
Het lijkt ook of ze soms zelf niet weet wat ze er mee moet. Gaat ze eerst op de ene bak en dan weer op de andere en dan doet ze niks. En dan gaat ze 2 x achter elkaar en dan hoor je het gewoon lopen.
Voor de rest is er niet veel aan haar veranderd, soms komt ze er lekker bij liggen komt heel vaak knuffelen en soms ook niet, maar zo is het al sinds we haar hebben.

Of kan ik beter wat kip voor haar gaan koken of zoiets?

Ik hoor graag van jullie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Je zou een speciale licht-verteerbare brok kunnen geven, sensitivity brok van een goed merk dan wel RC b.v. Elke dag een stukje gekookte kip lijkt me ook een goed plan. Geen hele bak vol, gewoon een stukje, 3 x 3 cm zoiets.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Zou overleggen met de dierenarts. Je kan denken aan probiotica om de darmen weer op orde te brengen (yakult voor katten). Met mijn loulou* was het zo dat ze maar niet van diarree af kwam na AB kuur en hebben we het eerst met probiotica geprobeerd. Helaas hielp dit voor haar onvoldoende en toen heeft ze een injectie gekregen bij de DA met een goedje 'om de darmen tot rust te brengen'. Weet niet wat dat voor goedje is geweest (DA overlegde verder ook niet en zit inmiddels bij andere DA) maar het hielp in ieder geval wel.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Dankjewel voor de reacties! Heb de DA gebeld. We hebben nog 1 dag te gaan met de kuur en die maken we natuurlijk af. Dan krijgt Mila 7 dagen een nieuwe kuur 7 dagen rust en dan 7 dagen weer. Dit is met antibiotica waarop ze in het begin wel iets vastere ontlasting kreeg de DA heeft vaker gezien dat die combi met voorgaand deze antibiotica goed werkt. Moes krijgt alleen in die laatste 7 dagen die Mila pillen krijgt nog een kuurtje van wat hij nu krijgt om te voorkomen dat hij weer besmet word. Hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb zo. Hoop echt dat het zo beter gaat worden.
Heb ook gevraagd wat dat spuitje zou kunnen zijn maar ze probeerde sowieso eerst liever dit omdat we nu niet alles mogen combineren. En het eten had er volgens haar niks mee te maken dat het echt door die Giardia kwam. Komen we dalijk niet verder kunnen we natuurlijk wel altijd een sensitive brok geven. Ik ga alles proberen om er vanaf te komen. Wil natuurlijk ook dat ze snel geholpen worden maar dan wil ik wel het liefst eerst hier vanaf zijn

Even nog wat leukers ivm de kerstsfeer. ( mijn neppe boompje heeft alleen plastic ballen die ik er in vast heb gemaakt)

Mila haar wilde kant kwam naar boven en heeft de boom netjes op de grond gelegd om zo mensen te kunnen besluipen
Afbeelding

Moes is meer het typ dat de kat uit de boom kijkt
Afbeelding

En moes heeft zijn eerste vlieg gevangen en opgegeten! Was zo trots, zou er zo meer vliegen voor binnen laten hihi
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

wat een lieverdjes. toen onze flippie aan de ab zat (en zij kreeg ook kuur na kuur door haar chronisch niesziekte) heb ik haar ook iets gegeven onder het eten voor de weerstand omdat de darmen flink kunnen reageren op AB. echter nu zal bij jou ook de gardia vooral de oorzaak zijn maar licht verteerbaar eten zal ook nu prettiger zijn voor de darmen. hoop dat je snel van de problemen af bent en je volop kunt genieten van je schatjes. mila droogt niet uit door al die diarree??
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

tip voor moes van guusje en gijs, van die dunne spinnetjes die in de hoeken zitten.....die zijn ook lekker
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Oke dan toch maar eens over na gaan denken. Kijk het denk ik nog een weekje aan met de nieuwe antibiotica en als er dan nog geen verbetering in zit ga ik ander voer halen. Ze drinkt heel veel en als ik een velletje pak springt het nog netjes meteen terug dus er zijn niet meteen tekenen dat ze uitdroogt. Ze drinken het liefst uit een glaasje wat eigenlijk van ons is (zijn nie verwend). Dus zet wel eens een glaasje water in de wasbak. Niet goed om t dalijk af te leren maar zo drinkt ze wel goed.

Ik moet even dankjewel zeggen tegen Guusje en Gijs van Moes, die gaat nu op onderzoek uit en zal het Mila ook wel even laten zien!
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Hier ben ik weer.. Ik hoop dat ik niet teveel vraag en anders hoor ik dat ook graag. Ik weet ook dat er al heeeel veel voedsel topics zijn en ben ook alles door aan het lezen, plus er is mij al een paar keer aangeraden om sensitive brokken te gaan geven, maar heb nog een beetje hoop dat het nog goed komt, anders word het dat gewoon. Maar er nu wel even vanuit gaande dat het beter word....

Toch lees ik tegenstrijdige berichten in de topics ( logisch.. T is een forum) en zou ik graag weten wat iemand in mijn situatie zou kiezen. Ik wil dalijk na alle kwaaltjes beginnen met barf enzo maar daar kom ik wel uit dat word gewoon savonds een extraatje. Maar de brokjes. Ze krijgen nu Royal Cannin. En ik las dat er rond die prijs ook veel betere alternatieven zijn.
Moes en Mila zijn echt flink aan het groeien, en dat mag nu ook zeker en ze zijn niet dik maar ook echtt niet meer dun. Moet ik met 4 maanden van de kittenbrokken afstappen ( ongeveer nu dus) of nadat ze geholpen zijn of pas als ze 1 jaar zijn? Moet ik dan speciaal indoor voer nemen omdat daar minder vetten inzitten? Welk merk is het beste?
Ik snap dat je moet kijken naar de hoeveelheid vlees en juist weinig of geen granen. Maar ik hou het allemaal niet uit elkaar.

Om het even stom te zeggen, ik werk dus in een zaak met schoonheidsproducten, dan komt er altijd wel weer iemand binnen die zegt ik wil geen parabenen in mijn crème. Oke prima ik snap dat je dat niet wilt.. Maar wat dan? Dat maakt niks uit zolang er maar geen parabenen inzitten. Maar er zal toch echt een conserveringsmiddel in die crème moeten zitten.. Het alternatief maakt dan niet uit terwijl wie weet het slechter is maar omdat het niet bekend is maakt het niet uit.

Ik weet niet of jullie mijn vergelijking snappen maar ik wil hiermee zeggen dat ik vind dat ik niet genoeg kennis van brokken en elk bestanddeel heb om er een goede keuze over te maken.
Dus mag ik vragen wat jullie in mijn plaats zouden geven, vanaf wanneer en waarom?
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik heb hun beide kittenvoer gegeven totdat ze gecastreerd werden met 6 maanden. ben geen expert maar wat ik van mijn da begreep is dat er vooral voor bouwstoffen van hun botten in kittenvoer toch wel extra stoffen zitten. ben het daarna gaan mengen totdat ze ongeveer een jaar waren en toen gestopt met kittenvoer. volgens mij hoeft het niet zo lang maar die extra bouwstoffen hebben ze ws wel nodig. al krijgen ze in het asiel ook geen kittenvoer. maar ja, ik wilde toch het beste voor mijn katjes, maar voor het zelfde geld ben ik er ingetuind.
Adriana

Bericht door Adriana »

;-) wendy: je da heeft gelijk en je bent er niet ingetuind.
in kwalitatief goed kittenvoer zitten (meer van) bepaalde stofjes, bv fosfor voor goeie botontwikkeling en zo. en als je ingredienten en analyse vergelijkt van goed merk kitten- en seniorvoer dan zie je de verschillen.
bij aziaten is mijn ervaring wel uitkijken met eiwithoeveelheden en soorten, want dat kan snel te hoog zijn en dan kun je diarree en darmproblemen (stinkende ontlasting) krijgen.
ab heeft dat als bijwerking ook trouwens..

hier bij die grijze boefjes ging uiteindelijk RC kittenvoer en als opvolger young adults oid goed maar ik heb daarnaast om ze niet te eenkennig te maken veel verschillende soorten natvoer aangeboden.
vooral Maks was toen al eenkennig en nog steeds en beide weigeren ze alle soorten vleesjes en ik ben met Maks nog steeds op natvoer aan het oefenen ..

p.s. erg gelachen om Guusje's advies over de spinnetjes.... :pdtpauk:
en berichtje van Bolle aan Moes: vliegeneters moeten regelmatig roze pilletje milbemax, vraag je vrouwtje..!
Laatst gewijzigd door Adriana op 29 dec 2015 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Nu zijn Savannah's gelukkig geen Aziaten maar Afrikanen :lol:
Grtz, Rik
Plaats reactie