Welke fokker? 1 kitten of 2? Ik weet het niet meer

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Kimm
Poema
Poema

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door Kimm »

Heb even alles gelezen en ga morgen even nog dat extra teiltje neerzetten als extra bak ( onze bak is nog niet geleverd, hadden een XL voor op de kattenkamer besteld). Misschien wil hij wel niet plassen waar hij poept. Vind hij het toch te druk want staat in de keuken dus dan heeft hij iets meer keus. Mijn vriend en ik moeten morgen allebei de hele dag werken dus zijn ze voor het eerst een hele poos niet thuis. Heb alle dekentjes weggehaald en alle zachte dingen, behalve het hangmatje van de krabpaal omdat ze daar altijd slapen. En dan zal ik morgen zien hoe het is gegaan. Nu baal ik zo hard dat ik morgen van half 9 smorgens tot half 11 savonds weg ben. Mila die diaree en Moes dat plassen, dan hou ik ze liever een beetje in de gaten. Maja wie weet is die rust wel goed. En mijn vriend komt rond een uur of 5 thuis dus dan is er in ieder geval iemand.
Ik ga dus wel proberen een extra bakje. Een rustigere plek is lastig want de bijkeuken sluit ik nu steeds dus hebben alleen keuken en gang en trap en om boven de bak te zetten durf ik niet want ze zijn altijd in de keuken en in de gang is het te smal. Maarja misschien doet de rust in huis morgen wel goed.

Zal zaterdag het meteen voorleggen aan de dierenarts of het blaasontsteking zou kunnen zijn.
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Adriana

Bericht door Adriana »

wat hier erg goed werkt met schoonmaken van kattenurine is biotex vloeibaar, dat gaat verdund op nat poetspapier en het plastic van de kattenbakken blijft schoon en geurloos.
en ik heb een andere urine-off geprobeerd en die bevalt mij beter dan die van beaphar:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ing/453586
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Okee kan ik die biotex ook gewoon bij dekentjes in de was gooien? Of even de vlek instrijken met die biotex en dan in de wasmachine?

En van die link die je stuurde die spray, is die dan meer voor bijvoorbeeld de stoel of bank als daar op is geplast?

Dankje voor de tip!
Adriana

Bericht door Adriana »

ja biotex kan gewoon in de was bij de fleece dekentjes maar ik gebruik het ook om tegels in toilet of badkamer als Enzo weer eens over de rand heeft geplast, schoon te maken. en ik maak er de kattenbakken mee schoon en dagelijks de eventuele plasplekken tegen wand/bodem. plastic gaat snel stinken als je dat niet heel regelmatig doet. het zit in een sprayfles verdund met de helft water.
die urine-off spray zul je eerst even moeten testen op bekleding voordat je die op je meubilair/gordijnen loslaat.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Kimm schreef: Ik ga dus wel proberen een extra bakje. Een rustigere plek is lastig want de bijkeuken sluit ik nu steeds dus hebben alleen keuken en gang en trap en om boven de bak te zetten durf ik niet want ze zijn altijd in de keuken en in de gang is het te smal. Maarja misschien doet de rust in huis morgen wel goed.

Zal zaterdag het meteen voorleggen aan de dierenarts of het blaasontsteking zou kunnen zijn.
Mag ik mijn eerlijke mening geven? Ik bedoel het volgend niet als : eigen schuld dikke bult, laat het dus zo niet overkomen aub.
Wat jij hebt aangeschaft zijn katten met nog een behoorlijk wild-gehalte. Dat maakt het risico op gedragsproblemen een stuk groter dan bij HTK - katten.
Probeer te denken vanuit de kat ipv vanuit de mens. Fout gedrag, zoals onzindelijkheid, is eenmaal aangeleerd heel moeilijk weer af te leren. Dus voorkomen is heel belangrijk. Snap je wat ik bedoel?

Dus maak het ze naar de zin, vooral op kattenbak - gebied. Dat betekent zonder kap en op een rustige plek.

Verder snap ik de insteek "Zal zaterdag het meteen voorleggen aan de dierenarts of het blaasontsteking zou kunnen zijn." niet.
Een medische oorzaak uitsluiten doe je in mijn optiek meteen dezelfde dag.
Het is pijnlijk en ongezond de kat rond te laten lopen met blaasontsteking of b.v. blaasgruis/stenen.
Ook hier geldt, hoe langer je de kat ermee rond laat lopen hoe meer kans dat je hele huis wordt ondergezeken. En zoals ik eerder aangaf, eenmaal aangeleerd leer je dat heel lastig weer af, zeker bij deels wilde katten.

Als medische oorzaak is uitgesloten en het plassen in huis blijft, dan zou ik zoeken naar alternatieven, zoals b.v. een speciebak. Mijn katten doen nooit aan wildplassen, zelfs niet als ze ziek zijn.
Jaren geleden is het ooit voorgekomen, bij de achterdeur. Bleek dat een buurtkat aan de buitenkant tegen de deur zeek. En mijn katten gaven tegengas aan de binnenkant. Ik heb dat opgelost door een grote 25 cm hoge opbergbak van Blokker met laagje kattengrit pal voor de achterdeur te zetten.

Ja je moet er overheen stappen als je naar buiten gaat, maar als dat is wat er nodig is, dan heb ik dat ervoor over. Sowieso gaan we meestal aan de voorkant in en uit.
Daarna nooit meer gebeurd, plassen in huis. Ik noem dit als voorbeeld om aan te geven dat je, als je dieren in huis haalt, wel eens concessies moet doen.

Waar ik bang voor ben is dat je in een negatieve spiraal komt. Er wordt in huis geplast, dus sluit je ze op in minder ruimte. ze raken ngefrustraard, want hebben veel beweging nodig. En wat doen ze van frustratie - juist - wildplassen. Op die manier heb jij er geen plezier meer in en hebben de katten ook geen plezier. Ik schets het misschien erg zwart/wil maar voor je beeldvorming zeg maar.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Castratenkoor. Ik geef je helemaal gelijk en dat zullen we dan ook moeten doen, maar zoals ik al eerder aangaf ik ben nog lerende en neem al jullie tips van harte. Het ziet er echt niet uit of moes pijn heeft hij is het wildste van de 2 en is zo gek als een deur. Natuurlijk kan ik niet in hem kijken of hij pijn heeft en je hebt gelijk. Tot hoever ik weet heeft hij nu wel steeds op de bak geplast en elke keer als ik het zie krijgt hij ook een snoepje en doe ik even goed met m kroelen.

Ik heb een behandelstoel in de kattenkamer staan (was mijn behandelkamertje voor schoonheidsbehandelingen) maar ze kruipen tussen de stoel. Ik heb alles (zitten openingen in) dichtgeduwd met handdoeken en kijk nu of ze nergens tussen kunnen komen. Als dit goed gaat gaat dat kamertje ook open en komt daar ook een bak. Een hele rustige plek waar we eigenlijk alleen komen om handdoeken te pakken. Of moeten er op de benedenverdieping 2 bakken staan?

Ik merk nu elke keer dat ik natvoer ga geven dat ze me aan de benen omhoog rennen. Hoe leer ik dit af of kan dit niet? Tot nu toe blijf ik ze er steeds vanaf zetten tot ze ophouden. Ik dacht ergens ook misschien willen ze kijken wat ik aan het doen ben en moet ik er gewoon een stoel naast zetten dat ze kunnen zien. Of heeft dat geen zin en denk ik weer te veel "menselijk".

Nogmaals ik ben super blij met alle adviezen en ik ben een beginner dus maak fouten. Maar ik vind het alleen maar fijn als jullie me daar op wijzen.

Moet ik een beetje urine van moes opvangen voor we naar de dierenarts gaan? En hoe kan ik dat doen?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou er geen stoel bijzetten als je een blik opentrekt. En consequent van je benen afplukken, jaaaaaaa dat heeft tijd nodig maar uiteindelijk komt de boodschap over. Sommige exemplaren zijn daar erg hardnekkig hahahaha.

Je kunt urine opvangen door speciale kunststof korrels in een schone bak te doen of door er met een soeplepel/pollepel onder te duiken als hij plast. Is niet eenvoudig, maar het is mogelijk hahahaha. Moet je hem niet laten schrikken anders durft hij daar nooit meer op de bak.

Ik zou zeker nu nog 2 bakken ook beneden houden.

Ben blij dat je mijn post goed opvat. Is echt niet belerend bedoeld. Ik ben altijd bang dat zoiets als een betweterige preek overkomt ;-).

Je hebt een moeilijk ras aangeschaft, dan moet je ook moeilijk leren denken ;-).
Ook qua gezondheid. Sterfte onder de kittens is groot bij dit ras, ze zullen misschien ook extra kwetsbaar zijn, weerstand kan wat lager zijn, gevoelig voor b.v. blaasontstekingen.
Dus extra allert zijn is wel belangrijk.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Heel eerlijk? hier was ook niets te merken aan Dinky toen ze vol blaasgruis zat (dat was toen ze net uit asiel kwam). Ze liet niets van pijn merken maar moet zeker last hebben gehad. Zelfde geldt toen haar blaas afgelopen zomer vast zat in liesbreuk, liet ze ook lang niets van merken (uiteindelijk wel toen ze ineens onzindelijk werd en er bloed in de urine zat). Toen ze daarna blaasontsteking had (door de stress van de operatie aan de liesbreuk en controles erna) was het weer alleen het wildplassen waaraan je kon merken dat ze last had. Kortom, katten laten niet snel pijn zien. In de natuur zijn ze dan zwak en wanneer het recht van de sterkste geldt laat je niet je zwakte zien ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Adriana

Bericht door Adriana »

ben bang dat je dat tegen je oplopen niet makkelijk afleert, zeker niet als je er aandacht aan schenkt.
maar op een moment ontdekken ze dat het niks oplevert en dan gaat de lol eraf..

maar Bolle met zijn 6 kg klimt nog steeds in broekspijpen omhoog bij mensen die hij aardig vindt.. het doel is dan neus/neus-contact en even goed snuffelen, dus til ik hem daartoe gewoon op en dan is het goed.
of hij springt zelf ooghoog in het verticale kleed en besnuffelt het slachtoffer hangend vanuit het vloerkleed.

en helemaal eens met mirjam en dinie: bij vermoeden van, zeker met dit soort kleintjes, onmiddellijk dierenarts raadplegen. zeker omdat jullie nog niet ervaren zijn en signalen herkennen.
en lees het topic blaasontsteking met symptomen waaraan je het kunt herkennen met meer tips&trucs.
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Hoe gaat het inmiddels?
Hebben ze zich gedragen bij de dierenarts?
Is een medische oorzaak voor het wildplassen uitgesloten?

Iets anders, ik ben erachter hoe je vanuit mijn album de losse foto's kunt plaatsen. Uitleg staat hier: https://myalbum.zendesk.com/hc/nl/artic ... foto-delen
Ik heb even getest of de bb regel werkte en die werkte bij mij gewoon hier op het forum (zonder melding dat foto te groot is).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Neer ik had echt een heel verhaal getypt maar nu is het weg..
Poging 2.. Even wat sneller getypt dus sorry voor de foutjes.

Eerst extra bak bijgehaald en beneden gezet na tip van hier, en sinds toen al geen gewildplas meer gehad, hij gaat ook steeds nu op die nieuwe bak. Geen plasje kunnen opvangen want was bang hem eraf te jagen.

Zaterdag na DA. Deze dacht ook dat Moes niet wou plassen op de bak omdat Mila diarre heeft en dat stinkt hem te hard. Ze zei inderdaad ook extra bak en we moeten nu even aankijken. Mocht het nog een x mis gaan dan even terug. Maar ze vermoedde dat dat het was.

Met Mila wat minder, na het aangeven dat ze diarree had temp. Opgemeten, die was opzich prima maar toen ze de die eruit haalde zat er een beetje slijm en bloed aan. Darmontsteking dus. AB voor 5 dagen gekregen als het niet over ging meteen terug komen. Was niet levensbedreigend maar moest wel meteen wat aan gedaan worden.
Na de eerste AB pil ging het meteen beter en meteen al vastere ontlasting. Vandaag wel weer iets zachter maar zag er ook slijm tussen zitten (nog niet eerder gezien). Ik hoop dat dit er nu uit aan het komen is en dat het morgen weer beter gaat. Maar we zullen over 5 dagen zien.

voor de rest was alles in orde en zagen ze er goed uit. Misschien een beetje aan de lichte kant, maar dat komt wel goed. Ze zijn al flink gegroeid sinds ze bij ons zijn.

Verder.. Als ik heel eerlijk ben. Ik heb me echt vergist in het werk dat je ermee hebt. Echt heel hard.
Normaal als ik om 7 thuis kom van werk dan doe ik tegelijk koken en was in de wasmachine en de vaatwasser uitruimen enzo. Nu kan dat niet want dan zit er of een in de vaatwasser of ik ben bang dat er een in t eten springt. Dus nu eerst kattenbak schoonmaken, AB en eten geven en dan onder t eten snel de vaatwasser uitruimen dat ze niet in de bijkeuken komen. Dan gaan koken. Ik ben echt veel langere tijd kwijt. Plus koken is een drama. Moes blijft tegen me omhoog rennen en miauwen. Gaat ie op t barretje achter me zitten staren en ik zie dat hij heel graag wilt springen, maar het is nog net te ver. Dan het eten zelf is niet mogelijk met Moes erbij want die zit binnen 1 sec op t bord, hou ik dT omhoog in t drinken en houd ik beide omhoog klimt hij bijna op mijn hoofd om er bij te komen. En opgeven staat niet echt in zijn woordenboek volgens mij. Maargoed, ik heb het er echt voor over en zou nu al niet meer zonder ze kunnen. Ze kunnen ook zo lief zijn!

Als ik thuis kom eventjes neuzen en kusjes geven. Op de bank lekker onder de dekens. Vooral Mila houd er echt van. Als ik haar niet aai en gewoon lekker instop dan blijft ze heerlijk bij me liggen ( was eerst echt niet zo maar misschien voelt ze zich beter met die antibiotica want sinds de dag erna is ze echt stukken aanhankelijker). Moes komt niet zo snel er in liggen want die wilt veel liever spelen maar als hij moe word dan komt hij er uiteindelijk ook wel bij en dan wil hij ook wel lekker geaaid worden. Ze zijn echt verschillend qua karakter, heel erg leuk.

Ze hebben vandaag dus weer lekker onder de dekens gelegen en op bed onder de dekens ( is blijkbaar toch leuker als erop). Ik durfde het eerst niet meer aan met Moes zijn ongelukjes maar is nu niks gebeurd,, fingers crossed!

Nu nog even wat leuke foto's:
Ik ga wel eerst even het berichtje opslaan en dan erbij zetten voor het weer misgaat.

Afbeelding
Deze fot is dus van vorige week, ik dacht een leuke foto van hem te knippen en achteraf was hij gewoon op t washandje aan het plassen haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik had katten televisie opgezet en Moes vond het volgens mij wel leuk

Afbeelding
Boodschappenlijstje maken was een drama vandaag haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:verliefd:

Foto's lukken inderdaad op die manier, dankjewel!

Ik heb overal gekeken voor vloeibare biotex, AH de plus kruidvat blokker maar kan alleen maR poeder vinden en bij de jumbo alleen een spray maar niet gewoon die fles. Iemand nog tips waar ik kan kijken? Of een ander vergelijkbaar middel wat net zo goed werkt maar beter te verkrijgen is? Alvast bedankt!
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Hahaha, zo'n washandje is natuurlijk wel lekker zacht om op te plassen. Leuke foto... Klein lichaampje met grote kop en oren :lol:

Zo te horen zijn het lekkere deugnieten. Maak je maar geen zorgen. Je huishouden ligt nu even op zijn kop want je zult ook zelf je draai moeten vinden met twee handen vol. Maar dat komt vanzelf. Je hebt er in één keer twee nieuwe huisgenoten bij (en dan nog niet eens de meest brave :)) dus dat vergt wat aanpassingsvermogen.

Ik kan me wel voorstellen dat je ze al niet meer kan missen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Ach wat een knapperds. Eerste foto een echt plas-hoofd ja hahaha.
Jah, druk ras én kittens, daar heb je je handen aan vol! :lol: Ik heb niet eens zo een druk ras rondhobbelen, en die 2 kunnen al een aardig handje vol zijn :-P Ach, het zal uiteindleijk allemaal vanzelf gaan ;-) en blijf gewoon hier je vragen stellen. Daar tegenover staat natuurlijk wel dat je veeeel foto's plaatst :lol:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Adriana

Bericht door Adriana »

Kimm schreef:Ik heb overal gekeken voor vloeibare biotex, AH de plus kruidvat blokker maar kan alleen maR poeder vinden en bij de jumbo alleen een spray maar niet gewoon die fles. Iemand nog tips waar ik kan kijken? Of een ander vergelijkbaar middel wat net zo goed werkt maar beter te verkrijgen is? Alvast bedankt!
op de website van jouw AH H'berg Wevelinckhoveplein staat biotex vloeibaar met de link die ik je al via pb heb toegestuurd.
http://www.ah.nl/producten/product/wi51 ... -vloeibaar
even in de AH winkel vragen, misschien moeten ze het van elders laten komen.
en anders iedere beetje grotere supermarkt, (eventueel) makro, sligro in de buurt.
waarschijnlijk ook wel bij grotere etos, kruidvat etc.
kan geen ander produkt bedenken dat (hier) zo goed werkt..

en ja, heerlijk veel foto's. kitten hebben van die lekker warme, zachte buikjes..
fijn dat het wat beter gaat en dat beide problemen binnenkort waarschijnlijk zijn opgelost.
met moes de kater gaan jullie de komende jaren nog wat beleven!
is de chipregistratie nu in orde?
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

hihihi jaja valt altijd tegen die druktemakers, maar ja...als die doerakken je dan aankijken met hun grote ogen ben je alles alweer snel vergeten. bij ons eten ze tegelijk als ons. dus brokjes staan de hele dag en natvoer als wij ook eten. dit voorkomt (bij ons in ieder geval) dat ze ons lastig vallen met eten. tevens hebben wij wat controle over wat ze eten. er staat een grote poef voor de bank en daar eten ze op. mijn gijs is een vreetbeer en wil guusje nog wel eens weg jagen, zo kan ik hem in de gaten houden en tegenwoordig is een uhhuhh genoeg om te zorgen dat hij haar met rust laat met eten, en ons ook. met koken ook steevast van het aanrecht gehaald. ze snappen nu dat wanneer de afzuigkap open gaat ze niet meer op het aanrecht mogen. dan vergt nog minstens 10000x nee zeggen en eraf pakken bij jou hihihi.
heb je je tv al verkocht? die heb je nu echt niet meer nodig met kitten tv
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie