Beroerte of hersenbloeding??

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Dixie
Kitten

Beroerte of hersenbloeding??

Bericht door Dixie »

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw op het forum.
Aangenaam kennis te maken.
Ik heb een vraag:

Onze kat verwelkom ons altijd als we van de trap afkomen sóchtends.
Deze ochtend ook , dus een aaiebol gehad van ons en hij liep naar de voorkamer waar ze ongeveer een half uur verbleef.
Wij zaten te eten,en zo komt onze kat aangelopen met z'n kopje naar beneden en voorpootjes dicht bij elkaar.(niet erg stabiel).
Zo loopt ze al een hele dag , we zijn ook naar de dieren arts geweest.......die kan niet direct wat vinden.
Dus hebben we bloed laten prikken , en morgen zou hij bellen voor de uitslag.
Hij eet (probeert) en drinkt wel .
Zou dit kunnen duiden op een beroerte , of hersenbloeding?....Ik weet niet of dit ook bij katten voorkomt.

Dank u voor een reactie,

Groetjes,

Eddy
daantje
Cheetah
Cheetah
Contacteer:

Re: Beroerte of hersenbloeding??

Bericht door daantje »

Hoi Eddy,

Ik kan je niets vertellen, heb zelf absoluut geen ervaring met dit soort dingen. Ik weet wel dat een hersenbloeding, of een infarct bij een dier heel goed mogelijk is, alleen de verschijnselen ervan ken ik niet precies.
Ik wil je wel heel erg graag heel veel sterkte toewensen want het wachten op de uitslag zal best heel vervelend voor je zijn :???: .
Laat je morgen nog even weten wat de uitslag was?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Boomer
Jaguar
Jaguar

Bericht door Boomer »

Onze Banjer heeft een zware hersenbloeding gehad en kon niet meer op zijn benen blijven staan.Wij vonden hem in de tuin onder een struik.
Hij schuimbekte toen ook en keek raar uit zijn ogen.
Wij hebben hem toen moeten laten inslapen.
Het kan dus ook bij dieren voorkomen. En ik denk dat iedere DA dit wel herkend.

Het zou ook een epileptische aanval of te wel een insult geweest kunnen zijn , maar goed ik ben geen DA.

Hopenlijk geeft de bloedtest een uitslag en dat er nog iets aan gedaan kan worden.
Heel veel sterkte !!!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Dixie
Kitten

Bericht door Dixie »

Dank je wel voor de response allemaal.

We hebben vanmiddag de uitslag gekregen van het bloed-onderzoek , en het blijkt dat de nieren niet goed werken.
Ze heeft hier nu pilletjes voor gehad , en moet op een dieet.

We hopen dat hij snel weer de oude word , want dit is echt een zielig aanblik.

Nogmaals dank allemaal.

Eddy
Muizenis
Poema
Poema

Bericht door Muizenis »

Fijn om te lezen dat je direct actie hebt ondernomen! Hoe oud is de poes/kater? Problemen met de nieren komen vaak voor maar tegenwoordig zijn er gelukkig goede medicijnen en is er prima dieetvoer verkrijgbaar. Ze kunnen er stokoud mee worden!

Alle dieren met een grote, kleine -of beide- bloedsomloop kunnen daar problemen mee krijgen. Een hartaanval, een bloeding in de hersenen door een gesprongen ader of een losgeschoten bloedpropje -infarct of beroerte- komen dus helaas ook bij katten voor! Net als bij mensen zijn er verschillende symptomen. Afhankelijk van de zwaarte zullen de verschijnselen variatie vertonen. Verlamming, doorgaans eenzijdig, is wel de bekendste en meest voorkomende. De kat kan niet meer staan en rolt steeds om naar de zijde die verlamd is. Wanneer je het meemaakt herken je het direct! Het enige dat je dan kunt doen is met een noodgang naar de dichtsbijzijnde dierenarts gaan!

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
gerrie58
Kitten

Bericht door gerrie58 »

Afgelopen maandag kom ik uit mijn werk en zie ik mijn kat steeds omvallen, het leek of hij uit de narcose kwam en was zeer gedesorienteerd. Hij schrok ook van mij. Ik probeerde zoals ik altijd doe na mijn werk ,Joris een beetje sheba te geven. Na even wachten ging het weer met hem, maar hij reageerde zeer verward. De kat slaapt sindsdien heel erg veel. Wat mij de laatste weken al opviel was dat hij heel schrikachtig voor mij was en angstig de kamer inkeek alsof hij eerst een bevestiging moest krijgen dat ik het wel was. Meestal als ik uit mijn werk kom staat hij al in de gang op mij te wachten nu niet meer. Hij merkt het niet eens dat ik thuis ben. Ik moet dan eerst voorzichtig naar boven en tegen hem praten en dan komt hij. Mijn kat is 15 jaar. Heeft iemand hier ervaring mee?
Sifra
Tijger
Tijger

Bericht door Sifra »

Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat dit inderdaad zoiets is als een hersenbloeding of herseninfarct. Heb je ook naar zijn pupilreactie gekeken? Zijn beide pupillen gelijk? Ik zou ermee naar de dierenarts gaan, want de achterliggende oorzaak kan bijvoorbeeld een tumor of hoge bloeddruk zijn.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ja, daar heb ik ervaring mee. Zie mijn topic hier: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29064

Bowy heeft in April vorig jaar een attack/tia gehad. Ze kwam de trap afstrompelen toen ik thuiskwam. Wiebelend met scheef hoofd. Ze had erg veel evenwichtsproblemen. Gelijk naar de DA en die heeft een soort prednison-achtige spuit gegeven. Die nacht heeft ze flink lopen draaien, miauwend met hoofd bij de grond rondjes draaien. Maar ze is de nacht doorgekomen. De volgende middag heeft ze nog een spuitje gehad en zijn we het weekend ingegaan. Ze had daarna nog wel wat last van een scheef hoofdje maar dat ging steeds beter. De week erna heeft ze bloedonderzoek en bloeddrukmeting gehad. Ze had een bloeddruk die niet te meten was (> 300). En uit het bloedonderzoek kwam nierfalen. Ze was op dat moment bijna 18. Inmiddels gaat het met medicijnen en nierdieet prima met haar (inmiddels 19,5 jaar). Wel heb ik sindsdien gemerkt dat ze erg vast slaapt. Ze komt bij mij ook niet meer naar beneden als ik binnenkom van werk. Ik kan naar bovenlopen en zelfs tot de stoel waarop ze ligt zonder dat ze me hoort. Als ik haar dan aanraak schrikt ze wakker met een miauwtje. Ook ziet ze steeds slechter vanwege de (waarschijnlijk nog wel te hoge) bloeddruk.

Mijn advies is dus om in ieder geval even met Joris naar de DA te gaan. Laat hem/haar beoordelen of een injectie prednison o.i.d. nog nodig is, maar het meest belangrijke is een bloedonderzoek en bloeddruk meting. Het kan ook zijn dat hij al slechter ziet (uit jouw verhaal van schrikachtig en kijken of jij het wel bent). Dus zeker die bloeddruk moet gemeten worden.

Sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
gerrie58
Kitten

Bericht door gerrie58 »

Sifra schreef:Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat dit inderdaad zoiets is als een hersenbloeding of herseninfarct. Heb je ook naar zijn pupilreactie gekeken? Zijn beide pupillen gelijk? Ik zou ermee naar de dierenarts gaan, want de achterliggende oorzaak kan bijvoorbeeld een tumor of hoge bloeddruk zijn.
Dank voor je antwoord, beide pupillen zijn gelijk, hij is niet meer omgevallen maar slaapt een heleboel. Ik zal de dierenarts eerst even bellen , want Joris in een mand is een drama. Hij is bijna in shock dat bleek voor drie maanden terug al toen hebben ze hem maar opgenomen anders moest hij de andere dag nog een keer in het mandje. Joris zijn tandsteen is verwijdert en bloed afgenomen, alles was goed. Zo nodig moet de dierenarts maar bij mij thuis komen.
gerrie58
Kitten

Bericht door gerrie58 »

gerrie58 schreef:Afgelopen maandag kom ik uit mijn werk en zie ik mijn kat steeds omvallen, het leek of hij uit de narcose kwam en was zeer gedesorienteerd. Hij schrok ook van mij. Ik probeerde zoals ik altijd doe na mijn werk ,Joris een beetje sheba te geven. Na even wachten ging het weer met hem, maar hij reageerde zeer verward. De kat slaapt sindsdien heel erg veel. Wat mij de laatste weken al opviel was dat hij heel schrikachtig voor mij was en angstig de kamer inkeek alsof hij eerst een bevestiging moest krijgen dat ik het wel was. Meestal als ik uit mijn werk kom staat hij al in de gang op mij te wachten nu niet meer. Hij merkt het niet eens dat ik thuis ben. Ik moet dan eerst voorzichtig naar boven en tegen hem praten en dan komt hij. Mijn kat is 15 jaar. Heeft iemand hier ervaring mee?
gerrie58
Kitten

Bericht door gerrie58 »

Rik schreef:Ja, daar heb ik ervaring mee. Zie mijn topic hier: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29064

Bowy heeft in April vorig jaar een attack/tia gehad. Ze kwam de trap afstrompelen toen ik thuiskwam. Wiebelend met scheef hoofd. Ze had erg veel evenwichtsproblemen. Gelijk naar de DA en die heeft een soort prednison-achtige spuit gegeven. Die nacht heeft ze flink lopen draaien, miauwend met hoofd bij de grond rondjes draaien. Maar ze is de nacht doorgekomen. De volgende middag heeft ze nog een spuitje gehad en zijn we het weekend ingegaan. Ze had daarna nog wel wat last van een scheef hoofdje maar dat ging steeds beter. De week erna heeft ze bloedonderzoek en bloeddrukmeting gehad. Ze had een bloeddruk die niet te meten was (> 300). En uit het bloedonderzoek kwam nierfalen. Ze was op dat moment bijna 18. Inmiddels gaat het met medicijnen en nierdieet prima met haar (inmiddels 19,5 jaar). Wel heb ik sindsdien gemerkt dat ze erg vast slaapt. Ze komt bij mij ook niet meer naar beneden als ik binnenkom van werk. Ik kan naar bovenlopen en zelfs tot de stoel waarop ze ligt zonder dat ze me hoort. Als ik haar dan aanraak schrikt ze wakker met een miauwtje. Ook ziet ze steeds slechter vanwege de (waarschijnlijk nog wel te hoge) bloeddruk.

Mijn advies is dus om in ieder geval even met Joris naar de DA te gaan. Laat hem/haar beoordelen of een injectie prednison o.i.d. nog nodig is, maar het meest belangrijke is een bloedonderzoek en bloeddruk meting. Het kan ook zijn dat hij al slechter ziet (uit jouw verhaal van schrikachtig en kijken of jij het wel bent). Dus zeker die bloeddruk moet gemeten worden.

Sterkte.
Dank voor je antwoord, beide pupillen zijn gelijk, hij is niet meer omgevallen maar slaapt een heleboel. Ik zal de dierenarts eerst even bellen , want Joris in een mand is een drama. Hij is bijna in shock dat bleek voor drie maanden terug al toen hebben ze hem maar opgenomen anders moest hij de andere dag nog een keer in het mandje. Joris zijn tandsteen is verwijdert en bloed afgenomen, alles was goed. Zo nodig moet de dierenarts maar bij mij thuis komen.
gerrie58
Kitten

Bericht door gerrie58 »

Rik schreef:Ja, daar heb ik ervaring mee. Zie mijn topic hier: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29064

Sterkte.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ik denk dat dat bloed toch nog een keer onderzocht moet worden. Waarschijnlijk is dat bloed de vorige keer afgenomen vóórdat het tandsteen verwijderd is. Heeft hij daarna nog pijnstilling gekregen? Veel slapen deed (en doet) Bowy ook. Als het omvallen (en e.v. schreef lopen) er niet meer is dan is hij er misschien zelf bovenop gekomen maar het is echt nodig dat de DA naar hem kijkt. Want de volgende keer kan het zijn dat hij minder geluk heeft. Of een DA de spullen heeft om bloeddruk te meten thuis, weet ik niet (lijkt me sterk) maar bloed kan waarschijnlijk wel thuis afgenomen worden. Maar stress is ook een factor bij bloeddruk meten dus als hij, na in een reismandje gezeten te hebben, een volledige stresskip is, dan zal dat ook erg moeilijk zijn. Als hij na en dag bij de DA in een hokje wel weer tot rust komt (?) dan is een paar dagen bij de DA logeren ook nog een optie. Maar misschien kan de DA het één en ander beter beoordelen.
Grtz, Rik
gerrie58
Kitten

Bericht door gerrie58 »

Joris heeft wel medicijnen meegekregen voor een reumatische ontsteking novacam
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Novacam (en elke andere 'cam zoals metacam/meloxicam e.d.) is een aanslag op de nieren. Zeker bij een kat van 15 moet je dan van te voren weten dat de nieren perfect in orde zijn. (Staat ook in de bijsluiter dat het niet gegeven mag worden aan nierpatiëntjes). DAs doen er vrij licht over (dat zal bij jou waarschijnlijk ook wel zijn als je ernaar vraagt) maar wij hebben hier op het forum andere ervaringen. (Zoek het forum maar eens af met de zoekfunctie bovenin op metacam, novacam en meloxicam). Ik hoop dat de DA het één en ander kan onderzoeken bij jou thuis. Anders bestaat de kans dat hij dus (misschien 2 dagen) bij de DA op praktijk moet logeren. Als er verder niet naar de oorzaak gezocht zou worden, dan kan het even goed gaan... maar het kan ook zijn dat je hem dan een keer vindt als je thuiskomt. Ik hoop dat de DA snel een oorzaak vast kan stellen.

Aandachtspunten zijn dus: Ogen onderzoeken (ziet hij goed, zit er druk achter de ogen), bloeddruk meten (kan voorkomen bij ouderdom maar ook een gevolg van nierschade zijn en als gevolg een hersenbloeding/attack/tia hebben) en algeheel bloedonderzoek.
Grtz, Rik
Plaats reactie