Sinds vorig jaar woon ik op mijzelf en heb ik eind vorig jaar een 7 jarige kater uit het dierenasiel gehaald. Zijn voorgeschiedenis is weinig over bekend.. hij is gevonden in het bos, ongechipt en niemand heeft zich ooit gemeld.
Hij is hartstikke lief en ik ben onwijs gek op hem maar hij worstelt al een tijd met zijn vacht. Hij krabt en wast zich erg veel met als gevolg dat hij meerdere korstjes heeft, met name achterop zijn rug (bij zijn staart in de buurt), onder zijn kin, boven zijn ogen en soms bij zijn oren, ook braakt hij meerdere keren per week (soms ligt het overal in huis, altijd hele brokjes, ik zie nooit veel haren oid ertussen zitten) Eerst dacht ik dat hij misschien te gulzig at, want wanneer hij een snoepje krijgt kauwt hij ook nooit, zijn brokjes zie ik hem ook altijd heel doorslikken, dus ben zijn voer in kleine porties verdeeld over de dag gaan geven maar helaas helpt dit ook niet..
Ik ben hiervoor meerdere keren bij de dierenarts geweest van wie hij dan een prikje kreeg en ik moest kijken of het minder werd, maar dit gebeurde niet. Vorige week heeft hij een oorontsteking gehad die ik heb behandeld met oorzalf, dit is nu weer volledig genezen maar het krabben en overmatig wassen blijft. Ik vind het zelf heel zielig voor hem want hij moet er ongetwijfeld veel last van hebben. Verder is hij wel goed te pas, ontlasting is goed, drinkt goed, ligt vaak languit, spint veel, ik merk verder niets aan zijn gedrag.
Nu heb ik hem vandaag een pipet antivlooienmiddel gegeven (Flevox spot on) in de hoop dat de jeuk hiermee minder wordt (vlooienallergie?), maar ik ben bang van niet.
Ik lees veel op internet over voedselallergie en veel van de symptomen komen wel overeen met wat Freek heeft, zoals het braken, de korstjes, de oorontsteking en het overmatig wassen. Ik heb via royal canin 2 proefzakjes royal canin hypoallergenic feline gekregen om te kijken of hij het lekker vind en dat vind hij het zeker, maar ik las op internet weer dat bepaalde katten met een voedselallergie hier toch niet goed op reageren.
Ik voel me eigenlijk een beetje moedeloos.. ik wil graag dat mijn kater zich weer goed voelt en hij zichzelf niet meer kapot krabt en bijt, de dierenarts heeft tot nu toe ook niet echt veel kunnen betekenen

Ik voerde eerst royal canin indoor 7+ maar met dit voer had hij de klachten ook, nu geef ik alweer een tijd gewoon het voer van albert heijn indoor met vis&rijst, omdat ik het idee heb dat hij het hier niet slechter op doet dan met de royal canin indoor.
Is het een idee om, mocht de vlooienpipet niets doen, het toch te proberen met een speciaal voer?
Ik hoor graag jullie ervaringen en tips...
Groetjes