vraagje over voer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

vraagje over voer

Bericht door Sydney »

Hallo, ik heb een vraagje voor een familielid van mij. Zij hebben 2 katers (ik denk rond een jaar of twaalf), groot, gezond en doen het eigenlijk hartstikke goed. Ze geven altijd Whiskas brokken en natvoer, alleen stinken de kattenbakken enorm. Ik heb uitgelegd dat dat heel goed met het voer te maken kan hebben en heb geadviseerd een betere kwaliteit voer te gaan geven (liefst graanvrij en hoger vleesgehalte). Nu wil ze natuurlijk tips :grin: . Ik heb zelf wel allerlei ideeën over voer, maar zij willen er niet 'al te moeilijk over doen'. Ze willen één soort brok, liefst in een grote zak, zeker niet te duur en te bestellen bij Zooplus.
Ik dacht in ieder geval al aan GranataPet, maar ik denk dat ze die te duur vinden. Mijn vraag, wat vinden jullie van Animonda: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... sten/47870. Qua samenstelling misschien best ok dacht ik, prijs voor een grote zak is prima en ik zie zo ook geen grote uitschieters in bijvoorbeeld percentage eiwitten ofzo. Of hebben jullie nog andere tips? De katten hebben wel neiging om snel te dik te worden. Bedankt alvast voor eventuele tips!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: vraagje over voer

Bericht door castratenkoor »

Ik heb hier goede ervaring met GranataPet. Ze eten het graag en doen het er goed op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Paasnini
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 08 okt 2015 09:07

Re: vraagje over voer

Bericht door Paasnini »

Als je ze wil overzetten kies dan granatapet garnaal en anders een merk als Prins, Royal Canin etc.
Ik ben enorm voorstander van graanvrije voeding maar het overzetten van een kat boven de 10 jaar van Whiskas naar graanvrij heeft een risico op nierfunctie verlies. Omdat granatapet een minder nierbelastende samenstelling heeft zou ik dat wel durven. Zijn de gebitten van de katten in orde?
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: vraagje over voer

Bericht door Sydney »

Voor zover ik weet zijn de gebitten in orde en zijn ze verder ook gezond. Ik denk ook, net als jullie, dat Granatapet een goede optie is, ik geef dat sinds een tijdje ook aan onze eigen katten en dat bevalt prima. Ik denk alleen dat ze dit merk te duur vinden (20,- per 2 kilo of 60,- per 10 kilo). Daarom wilde ik nog een betaalbaarder merk voorstellen en zo kwam ik dus uit op Animonda uit (38,- per 10 kilo), maar ik kan weinig ervaringen terug vinden over dat merk.
Ook dacht ik nog aan Optimanova ook al las ik hier op het forum dat die onlangs wat zijn veranderd qua samenstelling waardoor het wat muf ruikt en minder graag wordt gegeten. Of Sanabelle, maar ik lees over blaasgruisproblemen bij dat merk. Veel meer opties kan ik zo niet verzinnen.... Maar toch bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: vraagje over voer

Bericht door Ilone »

Misschien gek gedacht, maar als ze het zo goed doen op Whiskas (ze zijn tenslotte 12) waarom dan overzetten? Als juist dat risico's geeft op nierfunctie stoornis?
Ik ben een voorstander van beter voer hoor ;-) Maar in een geval als deze is het dan wel verstandig om over te stappen?

Zijn ze overigens wel gecastreerd? Hoe vaak worden de kattenbakken verschoond? Wat voor grit gebruiken ze? ;-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: vraagje over voer

Bericht door Sydney »

Ik weet niet of overstappen op ander/beter voer risico geeft op nierfunctie stoornis, mij leek het eigenlijk geen kwaad kunnen om beter voer te gaan geven. Maar ik ben ook geen expert natuurlijk :). Het lijkt mij wel goed om voer te geven met een niet al te hoog eiwitpercentage (gezien hun leeftijd), daarom dacht ik dat merken als Orijen, Applaws etc. minder handig zijn.
Ze zijn gecastreerd, hoe vaak ze de bakken verschonen weet ik niet en volgens mij gebruiken ze een soort houtsnippers.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: vraagje over voer

Bericht door Ilone »

Ik ben ook geen expert :-P maar omdat Paasnini over de nieren begon, ging bij mij de grijze massa draaien haha.

Soms kan het ook liggen aan het soort grit, dat bakken stinken. Met houtsnippers/houtkorrels heb je dat het hout verpulvert wanneer het verzadigd raakt met urine en naar beneden zakt. Dat blijft in de bak liggen en gaat stinken.
Met een klontvormend grit kan je de drollen en bonken plas eruit scheppen en blijft de bak eigenlijk langer schoon.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: vraagje over voer

Bericht door Sydney »

haha, we zijn in ieder geval allemaal ervaringsdeskundige met katten :)
Wij gebruiken zelf ook klontvormend grit en dat stinkt niet zo erg, dat zal ik zeker nog als tip meegeven aan ze!
Plaats reactie