Een vriendin van me heeft ze een keer meegenomen uit de VS om exact dezelfde reden, bij haar heb ik ze een keer in het echt gezien.
Je kunt het vergelijken met plaknagels voor vrouwen:
niet op beschadigde(!!!) nagels plakken en de nagels steriel maken voor je ze erop lijmt dat is echt heel belangrijk.
Haar goedsul Karel was er niet van gediend

ging eraan knagen op het obsessieve af, toen ze er de volgende ochtend allemaal af waren (ze hadden alleen zijn achterpootjes gedaan) heeft ze het maar gelaten en afgesproken dat als het weer gebeurt ze die teen of nagel verwijderen.
Ze wilde dit eerst proberen om hem een pijnlijke ingreep te besparen en bij andere verder rustige oudere katten schijnt het wel goed te gaan.
@Natascha: proberen kan altijd natuurlijk maar als jouw Odie niet zal tolereren dat je een wondje op zijn wang controleert op infectie o.i.d. moet je je voorstellen dat je als je 1 achterpootje wil doen (maar zijn voorpootjes dan??) je Odie's nagels stuk voor stuk helemaal 'uit' moet drukken, steriel maken met alcohol (sprayen of een dot verbandwatten) dan de soft claw met de lijm erin -je moet echt met z'n tweëen zijn- op het nageltje drukken en een minuut of 3, 4 stevig op zijn plek houden..
Zou Odie dat wel toelaten? Eén voor een alstie in diepe slaap is zoals je bij knippen wel kan doen gaat niet, door de geur zijn ze echt meteen wakker als je een nagel ontsmet en dan begin je pas; bij knippen is het 'knip' en het is klaar!
De lucht van ontsmettingsmiddel maakt ze echt misselijk

en dan willen de meeste dieren gewoon wég.
Het valt me dan ook op dat je op YouTube nooit iemand ziet die de nagels eerst goed schoonmaakt. Misschien omdat dat nooit zo goed lukt!?!
Als het gaat schimmelen of ontsteken zie je dat pas als het kapje eraf valt. Ik zou daar wel rekening mee houden en nog iets: als je toch maar een kraag omdoet (ik zou overleggen met de da) zou ik die kraag niet eventjes afdoen omdat ze dan weten: aha, die kraag kan dus af..!
Dan rusten ze vaak niet voor hij wéér af is.
Beter de kraag omlaten tot hij definitief en veilig af kan dan terug naar de da met een opengekrabte ontstoken wond. Sterkte alvast!