Dubbel oei

Een 11 maanden oude kater bij een 8 jarige poes zetten is al moeilijk. Als de kater van 11 maanden dan ook nog niet gecastreerd is dan is dat echt vragen om moeilijkheden. Je moet je 11 maanden oude kater niet zien als kitten maar als tiener waar de sex-hormonen door zijn lijf heen jagen. Dit maakt een introductie met een andere kat er echt niet makkelijker op.
Sowieso zou je er dus zo snel mogelijk voor moeten zorgen dat hij gecastreerd wordt. Jammer dat dat niet al bij 6 maanden gedaan is maar dat had jij natuurlijk niet in de hand. Gelukkig is het bij katten een stuk eenvoudiger (simpelere ingreep) dan bij poezen (snip, snip en klaar). De herstel-periode is ook veel korter (als die er al is, misschien is hij alleen 1 dag wat wazig en daarna weer in orde, dat is het voordeel bij katten). Maar het is echt voor de hormonen (en introductie) het beste. Overigens zullen die hormonen nog een paar weken in zijn lichaam blijven dus verschil zul je waarschijnlijk nog niet direct zien in de introductie maar geloof me... op de lange termijn is het echt het beste.
Dan de introductie. Ik begrijp dat de kater het meest ondernemend is en wel wil snuffelen bij de poes (logisch met al die hormonen

). Het uitvallen en blazen naar jou is dan ook een combinatie van factoren. Nieuwe omgeving, razende hormonen, andere poes die ook naar hem blaast e.d. Hij is dus wat van slag en zal onverwachts naar alle dingen kunnen blazen. Dat moet je verder niet bestraffen (wat je ook wel niet zal doen) want hij kan er niets aan doen. Als beide hun eigen plekje hebben (ik denk dat dat voor de poes het meest belangrijk is, zo te horen) dan moet je dus kijken dat ze niet in elkaars "ruimte" komen. Doen ze dat wel dan moet je toch kijken of je dat kunt voorkomen. Ik heb het gevoel dat je poes echt behoefte heeft aan een plekje waar ze helemaal veilig kan zitten zonder dat de kat erbij kan. Je kunt met spelen vaak katten bij elkaar laten komen maar het is natuurlijk nog de vraag hoe speels je 8-jarige is. Je kunt in ieder geval met eten geven wel veel doen. Als je een afgesloten keuken hebt zou je beide aan een kant van de deur eten kunnen geven. Anders in de kamer ruim uit elkaar. En elke dag kan het een stukje dichter bij elkaar. Verder... als je ziet dat ze niet ver van elkaar af zijn zou jij bijvoorbeeld in het midden kunnen gaan zitten, op de grond, en aandacht aan beide geven, proberen te spelen met ze. Dit geeft ze de gelegenheid om, op afstand, elkaar in de gaten te houden, zonder duidelijk naar elkaar te staren. Ze zien hoe de ander met jou om gaat en dat kan weer een beetje een vertrouwder gevoel geven naar elkaar toe.
Je zegt dat de rust al een beetje terug keert. Gelukkig. Ik hoop dat je poes van 8 de kat snel accepteert (andersom komt sowieso wel goed denk ik). Zo snel mogelijk een afspraak maken voor de castratie zodat over een paar weken de hormonen ook geen rol meer spelen in de onderlinge omgang.