PeeWee kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Wikkie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2015 08:24

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door Wikkie »

Sinds enige weken geleden ook overgestapt op PW en het werkt inderdaad zeer goed. Had ik dus eerder moeten doen!

De korrels van PW zijn aan de prijzige kant en lees hier dat verschillende zijn overgestapt op Plosplan. Hoe zijn de ervaringen tot nu toe en wat is het verschil?
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door loes90 »

yes nog meer PeeWee fans. de nieuwe bak met kap is helemaal geweldig. daarnaast nog een open bak met hoge rand.
dagelijks even de drolletjes eruit (met een zakje net zoals een hondendrol) en eens in de week gaat de onderbak leeg en worden de bakken schoongemaakt.
bovenbak omwoelen is hier niet nodig met een poes die graag de hele bak door graaft voordat en nadat ze een plas doet.

heerlijk, geen uitloop meer van grit wat overal ligt en krassen maakt op het laminaat. geen zware zakken, de ontlasting is goed te controleren(groot pluspunt bij voedselallergie), de katten ruiken gewoon kat en niet naar babypoeder of een ander geurtje wat aan sommige kattenbakvullingen zit.
Laatst gewijzigd door loes90 op 03 sep 2015 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door loes90 »

Wikkie schreef:Sinds enige weken geleden ook overgestapt op PW en het werkt inderdaad zeer goed. Had ik dus eerder moeten doen!

De korrels van PW zijn aan de prijzige kant en lees hier dat verschillende zijn overgestapt op Plosplan. Hoe zijn de ervaringen tot nu toe en wat is het verschil?
ik gebruik plospan houtkorrels. ze vallen iets sneller uit elkaar dan de originele. maar minder snel dan andere merken die ik heb geprobeerd. werkt hier goed genoeg en voor ons makkelijk verkrijgbaar (hornbach vlakbij).

voor dat geld hoef je het niet te laten. gewoon even proberen, bevalt het niet dan meng je het met de originele of probeer je nog een ander merk.
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door Lillith »

Hier nog iemand die ook graag binnenkort wil overstappen op de PeeWee! Wij hebben nu de houtkorrels van Happy Home en die bevallen ons heel erg goed. Dalí graaft er lekker op en vindt het helemaal prima, weinig uitloop, milieubewust en óók nog eens budget. Maar goed, we willen graag weten of iemand ook met deze houtkorrels ervaring heeft want anders moeten we opzoek naar een nieuwe korrel/grit die aan dezelfde bovengenoemde eisen voldoet én die poes prettig vindt...
Wikkie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 mar 2015 08:24

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door Wikkie »

Houtkorrels van andere merken werken nog lang niet zo goed als van PW heb ik nu ondervonden. Het grootste probleem is dat de gaatjes van de dubbele bodem verstoppen. Het hout is ook harder en volgens mij pulpen deze ook sneller.

Mijn ervaring tot nu toe is dat je met PW 3- tot 4 keer zolang doet als met een alternatief merk.

Tot zover mijn bevindingen.
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door loes90 »

happy home vond ik een ramp. vielen heel snel uit elkaar en namen weinig vocht op.
maar als het bevalt dan gewoon proberen en vergelijken.

moet wel zeggen dat ik hier een gigantische graver heb, dus nooit last van verstopte gaatjes.
agrash
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2015 14:34

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door agrash »

Hallo iedereen,


Wij hebben thuis 2 ragdoll kittens (broers van +-6 maand) en nu hebben wij één gesloten kattenbak in een scheepskist ingebouwd die ik zelf een beetje heb opgeknapt (kattenluik in gemaakt/overschilderd/plastieken mat ingelegd voor het onderhoud/etc). Mijn vriendin vond dit veel mooier + het ruikt uiteraard minder.
Die kist op zich was helaas niet aan de grote kant, waardoor we genoodzaakt waren om een klein kattenbakmodel (model Nestor) aan te schaffen, maar de katten gingen daarop zonder probleem.


Nu hebben we dit weekend gehad dat 1 van de katers hun ding deed in de living. We hadden de dierenarts getelefoneerd hierover en ze zei dat de katers wat zindelijker worden met ouder te worden en elk hun kattenbak zou nodig hebben. We hadden ook de plastieken onderleg/zak in de kattenbak verwijderd, want dit hadden ze ook niet graag en scheppen nu in de avond & ochtend de bak uit (voorheen 1x op een dag)


Tot op heden hebben we nog geen 2de kattenbak aangeschaft, omdat het via die laatste manier precies (voorlopig?) opgelost is. Nu doen ze beide hun ding terug in die ene kattenbak. Nu zou ik toch graag willen overstappen op het PeeWee model, aangezien dit zuinig/gemakkelijker is op het eerste zicht. Wij verversen de kattenbak elke maandag en wekelijks doen we er toch bijna 10kg in (dus een klein zakje).


Zouden mijn 2 katertjes later toch nog een 2de bak nodig hebben en zouden ze kunnen samenleven op 1 Peewee bak? De katten bij ons zitten enkel maar in de living/keuken/gang en gaan niet naar boven, dus boven hebben we geen bak nodig.

Mijn 2de opmerking: Mijn oog viel op een PeeWee ecohûs aangezien die ook gesloten is en die grote kan helaas niet in onze kist, maar zal die op latere termijn niet te klein worden voor 2 ragdoll katers?
Dus misschien best een open model kiezen? Maar van de 3 open kattenbakken (granda/minor/classic), kan ik helaas enkel het kleinste model terug kiezen: Ecominor.

Graag jullie ervaren mening hierover. Het is de eerste keer dat we beiden raskatten in huis halen, dus is het nog wat zoeken voor ons beiden :smile:

Groeten,
agrash
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door Anne »

Ik zou er zeker een kattenbak bij zetten, het is nu wachten tot het weer mis gaat. Hoe vaak schep je de bak per dag leeg? het standaardadvies bij hoeveel kattenbakken is het aantal katten +1
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door Dinky »

Zijn de katers ook gecastreerd? Anders loop je risico op sproeien.
Stelregel voor aantal kattenbakken is aantal katten + 1 dus in dat geval zou je 3 kattenbakken moeten hebben. Ik zou er in deze situatie daarom zeker een tweede bak bij zoeken (kan ook opbergdoos of cementbak, hoeft geen officiele kattenbak te zijn).

ragdolls horen wel bij de grote katten naar mijn weten. Ik zou daarom eerder kiezen voor de EcoDome dan de ecohus wanneer je moet kiezen tussen die twee dichte bakken.
Zou verwachten dat die toch wel ergens te koop is en anders contact opnemen met peewee nederland/belgie?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
agrash
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2015 14:34

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door agrash »

Anne schreef:Ik zou er zeker een kattenbak bij zetten, het is nu wachten tot het weer mis gaat. Hoe vaak schep je de bak per dag leeg? het standaardadvies bij hoeveel kattenbakken is het aantal katten +1
Vroeger gewoonlijk 1x per dag (het kon wel eens af & toe eens vergeten worden aangezien we praktisch geen last hebben van de geur), maar nu letten we er zeker op dat het elke ochtend & avond gebeurd.


Bedankt alvast voor de reacties.

Onze kittens worden binnenkort gecastreerd. De afspraak ligt al vast bij de dierenarts :smile:

Dus maw, er zijn er toch nog zeker 2 PW's nodig met 2 katten.. :smile:
We hadden eventueel ook zo'n automatische litter robot op het oog en daarvan hadden we gelezen dat het volstaat om enkel zo ene in huis te hebben met meerdere katten, maar daarvan is de kostprijs natuurlijk veel groter. En qua uiterlijk oogt zo'n ding niet echt bij ons interieur (en moeilijker voor ons om deze ergens in in te werken)
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door loes90 »

als je overgaat op PeeWee zou ik je ook een grotere bak aanraden. zonde wanneer later blijkt dat de bak toch te klein is en je weer een nieuwe moet aanschaffen.

hier 2 HTK katten die het in huis prima doen met de EcoHus bakken, maar toch wordt de grotere EcoClassic in de schuur het meeste gebruikt voor de grote boodschap.
Gebruikersavatar
Artemissy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 dec 2015 08:26

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door Artemissy »

Ik ben duidelijk niet "bij" met het nieuwste spul voor katten, want ik lees hier voor het eerst over de PeeWee, klinkt goed!

Ik gebruik nu een gewone niet-klonterende grit, maar de kattenbak wordt snel vies en dat stof en de uitloop vind ik ook wel een nadeel. Alleen mijn kat heeft ook erg sterk ruikende ontlasting en met deze korrel ruik je die, mits goed begraven, niet heel erg. Ik ben geen trouwe uitschepper en ik kan de ontlastingslucht ook niet goed kwijt in huis omdat de kattenbak in een gesloten ruimte (wc) staat.

Desalniettemin word ik best blij van het idee dat mijn kat altijd op een lekker schone bak kan stappen en ik neem aan dat ik de ontlasting zonder veel problemen door de wc kan spoelen? Ook met een paar korrels?

Mijn pers wilde alleen maar klonterend grit en dat was loodzwaar. Ben allang blij dat ik dat met Meddy niet hoef te doen, die gaat altijd braaf op de bak.

Dus wat denken jullie? Toch de moeite om te proberen en wat braver uitscheppen?
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door loes90 »

is er misschien nog iets qua voeding te veranderen waardoor de ontlasting minder stinkt? ontlasting hoeft namelijk niet te stinken.
je kan ook eerst een zak houtkorrels proberen met je huidige kattenbak. dan heb je niet het gemak van de onderbak maar kan je wel testen of je de ontlasting teveel vind stinken of niet.

er zijn inderdaad mensen die de drolletjes door de wc spoelen. ik doe dat niet omdat de container dichterbij is dan de wc. paar houtkorrels die meekomen geven geen problemen, de houtkorrels vallen uit elkaar als ze in aanraking komen met vocht. dat maakt het uitscheppen in jou geval ook makkelijker waardoor de stank misschien meevalt.
verschonen van de onderbak zou ik wel netjes in de groene of grijze container gooien en niet door de wc.
Gebruikersavatar
Artemissy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 dec 2015 08:26

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door Artemissy »

ik dacht ook als eerste aan andere voeding, ben ook gelijk overgestapt naar Sanabelle grain free maar hielp echt niets. Ze krijgt nu iets dat Grau heet, een brok met Lam op aanraden van de DA (ik vind het droge crap, Sanabelle is beter).

Applaws kan ik ook nog proberen misschien, maar ik wil niet teveel stresseren met verschillend voer, daarom wilde de DA haar aan de lam hebben.

Afijn, heb geen groene bak dus zal helaas de houtkorrels in de grijze container moeten mikken maar nee, die spoel ik niet door ;)
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: PeeWee kattenbak

Bericht door loes90 »

ik dacht niet dat jij dat zou doen hoor, maar las online mensen die het doorspoelen vandaar mijn opmerking.
grijze container kan ook prima. ik mik het wel in de groene maar ik moet nog even bekijken of ik dat in de zomer ook blijf doen. gooide de houtpulp altijd in een biozak weg, maar die zakken mogen hier in de gemeente niet meer. misschien wel een tip voor anderen?
Plaats reactie