HCM

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

HCM

Bericht door Sydney »

Goedemorgen,

Vraagje; onze poes heeft HCM, dat is ooit in het asiel vastgesteld. In 2011 heeft ze in het asiel een hartecho gehad, een half jaar later toen ze bij ons woonde hebben we nog een echo laten maken. Ze heeft verder nog helemaal geen symptomen of verschijnselen van de ziekte (buiten de hartruis). De dierenarts raadt aan om ieder jaar een hartecho te maken. Is dat nou nodig zo vaak? Het is best een hoop stress voor een kat en genezen of vertragen kunnen ze het niet. Aan de andere kant kan je wel het verloop monitoren en op tijd medicijnen gaan geven voor eventuele fysieke problemen (vochtophoping etc.). Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben en laten jullie jaarlijks echos maken? Bedankt!
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: HCM

Bericht door Brittenbolletje »

Ja ik heb een htk kater gehad met HCM, maar die is maar 6 jaar geworden. een echo laten maken een jaar later weer en nog geen 3 maanden daarna was het voor hem al gedaan. Ik zou zeker jaarlijks een echo laten maken en zeker zelf goed in de gaten houden zeker de ademhaling. Als die slecht word zit er vocht achter zijn/haar longen. Sommige kunnen er best oud mee worden zonder weinig tot geen symptomen en andere niet.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: HCM

Bericht door Sydney »

Al een wat ouder bericht, maar donderdag a.s. moet onze poes weer een hartecho. Toch telkens spannend....Ze oogt nog heel fit en actief, maar je weet nooit natuurlijk. En ik vind het onderzoek ook wel spannend voor haar, ze is nogal een wiebelkont en wilt echt niet gefixeerd worden (zoals zoveel katten), dus vorige keer kreeg ze iets om stil te blijven liggen, dat ziet er dan best sneu uit.
Maar goed, hopelijk gaat het nog goed met haar hartje! Ben natuurlijk een overbezorgde poezenmoeder... ;)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: HCM

Bericht door Dinky »

Kan me voorstellen dat dat enorm spannend is!
Sterkte met alle spanning die daarbij komt kijken!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: HCM

Bericht door Sydney »

Dank je wel! Ik heb al zitten zoeken hier op het forum op HCM, maar dan word ik nog ongeruster :???: ...gewoon maar rustig afwachten dus....misschien gaat het nog prima met haar.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: HCM

Bericht door Cari »

Op de echo is wel te zien dat het hart verdikt is? Een ruis op zich zegt namelijk niets.
Ik heb ook een kat met HCM en dat zag er op de echo niet al te best uit. Dat was ruim een jaar geleden. Sindsdien krijgt hij bloedverdunners en verder nog niets. Vochtafdrijvers liggen klaar, maar vooralsnog blaakt Fling van gezondheid. Ik laat geen herhalings echo's maken. Als hij benauwd gaat worden, dan zie ik dat. De bloedverdunners krijgt hij wel standaard om een bloedprop te voorkomen, want dat zie je niet aankomen en is vaak in 1 keer fataal.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: HCM

Bericht door Dinky »

Hoe is het vandaag gegaan met de echo?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lillith
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2015 21:21

Re: HCM

Bericht door Lillith »

Sydney! Lijkt me een hele lastige kwestie, kan me voorstellen dat je er over twijfelt. Aan de ene kant denk ik, één keer per jaar om te kijken of het nog klopt (pun intended) moet toch te doen zijn. Maar aan de andere kant ben ik met dit soort dingen altijd huiverig, omdat het ook een vals gevoel van veiligheid kan geven. Daarmee bedoel ik dat op dinsdag op de hartecho het er uitziet alsof poes nog wel een jaartje d'r tegen aan kan, maar op donderdag kan het helemaal mis zijn en dan heb je dat minder snel door omdat de hartecho goed was.
Ik weet niet of het zo een beetje overkomt wat ik bedoel, eigenlijk. Heb geen ervaring met hart kwalen bij katten (gelukkig).
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: HCM

Bericht door Sydney »

Bedankt voor jullie berichten. Het is erg goed gegaan, er was geen verslechtering opgetreden t.o.v. vorige keer, dat is dus erg goed nieuws! Ze heeft inderdaad een verdikte hartspier, dat is vastgesteld in het asiel n.a.v. hartruis. Sinds ze bij ons woont, hebben we een aantal keer een echo laten maken, maar het is redelijk stabiel. Gelukkig zitten we dus niet in dezelfde situatie als met Fling, lijkt me best heftig, hou oud is hij?

De echo zelf is ook heel goed gegaan, ze was rustiger dan vorige keer en ze hoefde dan ook geen medicatie om rustig te worden. Dat komt misschien omdat onze dierenarts sinds een tijdje eerst probeert om de echo te maken zonder te scheren, ze gebruiken dan alleen een gel. Bij katten met een niet al te dikke vacht, geeft dat al een duidelijke beeld. Bij twijfel of als de beelden niet scherp genoeg zijn, gaan ze alsnog over tot scheren. Ik heb nog wel even goed doorgevraagd of dit wel betrouwbaar is, maar ze gaven aan dat dit in ieder geval bij een aantal katten goed werkt (bij honden is de vacht vaak echt te lang/dik). Hopelijk klopt het....de katten zijn zo in ieder geval wel minder gestrest.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: HCM

Bericht door Dinky »

Wat enorm fijn dat het stabiel is :-)
En wat fijn dat het nu met minder stress gepaard is gegaan!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: HCM

Bericht door Sydney »

Ja, dat is erg fijn! Bedankt!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: HCM

Bericht door Dinky »

Mijn ervaring is ook dat het uit kan maken waar en door wie de echo wordt gemaakt. Zo ging de eerste echo waar ik bij was in het laboratorium waar de echotafel standaard staat. Ik had Dinky nog nooit zo enorm bang gezien! Zelfs niet toen ze net bij ons was. Ze stond doodsangsten uit en was verstijfd van angst. Toen dacht ik, hier wil ik nooit meer bij zijn! Paar weken daarna opnieuw echo. Was bij andere dierenarts (zelfde praktijk) en die vroeg assistente om de echotafel naar de spreekkamer te rollen. De spreekkamer werd enigszins verduisterd en het echo kussen werd op de behandeltafel gelegd. Er werd mij niet gevraagd of ik er bij wilde zijn maar ze deed de echo en vertelde vervolgens ook rustig wat ze zag. Deze keer was er geen enorme doodsangst bij Dinky (al vond ze het duidelijk niet leuk) en ben ik blij dat ik toen een wat meer positieve ervaring met de echo had ;-)

Dus ja, ik weet ook hoe een echo als baasje is en hoe fijn het is wanneer de patient enigszins normaal meewerkt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: HCM

Bericht door Sydney »

Wat goed zeg voor Dinky en voor jou natuurlijk ;) dat het de tweede keer beter ging! Het is zo sneu als je ze zo ontzettend bang ziet zijn... Wat goed dat de andere dierenarts daar rekening mee hield. Je merkt ook inderdaad per dierenarts of assistente verschil. Is toch prettig voor iedereen als het rustig verloopt!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: HCM

Bericht door Dinky »

Ben er ook erg blij mee dat tweede ervaring waar ik erbij was prettiger is verlopen. Mag eind september/begin oktober weer heen en ik weet in elk geval welke dierenarts ik daar dus bij wil ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: HCM

Bericht door Sydney »

Dat is inderdaad fijn, moet je voor jaarlijkse controle of moet ze echt voor iets specifieks onderzocht worden?
Plaats reactie