We zijn op zoek naar mensen die ervaring hebben met een kat die in huis sproeit/plast. (H)
Ik schets even het verhaal:
In 2009 kochten we Blue, toen nog een kleine lange Britse langhaar. Ondertussen is Blue al een grote sterke (gecastreerde) kater van 5 kg.
Ongeveer 2j geleden hadden vrienden van ons kleine Britse kortharige kittens. We dachten meteen aan een vriendinnetje voor Blue!
Zo gezegd zo gedaan, 8 weken later kreeg Blue er een vriendinnetje bij, zo werd ons gegarandeerd! De eerste dagen/weken ging het goed. Blue ontfermde zich over de kleine Lilo.
Lilo werd ouder en begon Blue stilaan te terroriseren, bv: op Blue springen wanneer hij op de kattenbak ging, Blue vluchtte weg en begon zich meer en meer af te zonderen.
We moesten van ons hart een steen maken en Lilo wegdoen aangezien we Blue dag na dag zagen achteruit zagen gaan, Blue was altijd een vrolijke en speelse kater die plots overal begon tegen te sproeien en zich afzonderde.
Gelukkig vonden we voor Lilo een goede thuis. Een week later krijgen we telefoon, blijkt dat Lilo een kater is... Ik wist niet wat ik hoorde, onbegrip dat ze ons een kater hadden gegeven, terwijl we nochtans op aanraden van onze dierenarts uitdrukkelijk een kattin hadden gevraagd. Onbegrip dat onze dierenarts het niet gezien heeft bij de gezondheidscontrole van Lilo, maar meteen vielen alle puzzelstukjes in elkaar.
Sindsdien is Blue nooit meer dezelfde geworden, met periodes begon hij overal tegen te sproeien. Soms stopte het voor weken, om dan op andere momenten weer op verschillende plekken te sproeien.
Ondertussen ongeveer 2j verder hebben we een hoogtepunt bereikt, Blue sproeit en plast 7 à 8 keer per dag in huis.
We hebben al zoveel geprobeerd: Feliway (een verstuiver in het stopcontact), kuisen met Biotex, van kattenbak veranderen, inspuiten van een soort vrouwelijk hormoon door de dierenarts, laten testen op blaasontsteking, bloedonderzoek voor testen de nieren,...
Niets lijkt te helpen... Hij plast op het keukenaanrecht, tegen schoenen, tegen de kast, op het venstertablet,...
Blue is een binnenhuiskat, volgens de dierenarts kan het een oplossing zijn Blue buiten te laten. Probleem hierbij is dat Blue na 6j als huiskat niet dezelfde gevaren kent als andere katten, bovendien zijn al meerdere katten in onze straat gestolen of doodgereden.
Even tussendoor melden dat hij enkel droogvoer eet voor binnenhuiskatten.
Je kan stilaan zeggen dat we radeloos beginnen worden. Zijn er mensen die een dergelijke situatie hebben meegemaakt hebben? Iemand kennen in dezelfde situatie? Tips zijn meer dan welkom!
Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal!

Vele groetjes,
Walter