Siberische kitten, hoeveelheid voeding aanpassen?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
PetraG
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2015 18:41

Siberische kitten, hoeveelheid voeding aanpassen?

Bericht door PetraG »

Wij hebben een 8,5 weken oud siberisch katertje in huis, en hij is nu al bijna 1200g, niet dik, gewoon groot. Was ook de grootste uit het nest. Wij hebben hem op Hills SciencePlan voeding, maar nu vraag ik mij af of ik bij een groter ras als dit het voedingsadvies op de zak gewoon aan moet houden... (groter dan 1 kg -> 50 g per dag). Ik verdeel die portie over 2 momenten, maar er wordt steeds vol enthousiasme aangevallen en het gaat gelijk bijna helemaal op.

Krijgt hij wel voldoende? Is hij misschien uit het nest gewend de eerste te moeten zijn?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Siberische kitten, hoeveelheid voeding aanpassen?

Bericht door Adriana »

wij hanteren hier het uitgangspunt dat een kitten moet kunnen eten waaraan het behoefte heeft.
8,5 week is erg vroeg om het nest te verlaten, idealiter zou dat 12 weken moeten zijn.
op de zak staat dat het richtlijnen zijn en inderdaad een paar voedingsmomenten per dag, dan wel gewoon het hele etmaal voer tot zijn beschikking.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... edingGuide
neem aan dat hij zeker ook en voor een behoorlijk groot deel natvoer krijgt? hij zou op deze leeftijd ook nog drinken bij zijn moeder.
en voor de rest, zeker op afstand en dat geldt voor sibeer of gewoon htk: bij twijfel, raadpleeg je dierenarts!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
PetraG
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2015 18:41

Re: Siberische kitten, hoeveelheid voeding aanpassen?

Bericht door PetraG »

Dat is inderdaad het voer wat hij krijgt. En mijn dierenarts adviseerde bij een bezoekje vooraf juist om altijd alleen (steeds hetzelfde) droogvoer te geven, dus hij heeft nu geen natvoer... Ik heb komende week een kennismakingsgesprek met kitten bij de dierenarts, dus zal het dan sowieso hier ook over hebben, maar wilde tot die tijd niet ondervoeden.
En ja, het is vroeg om bij mams weg te gaan, maar helaas kon het niet later bij het nestje. We hebben om die reden wel zelf ook extra vrij van werk geregeld, zodat er in ieder geval voorlopig steeds iemand thuis is.

Edit voor autocorrect foutje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Siberische kitten, hoeveelheid voeding aanpassen?

Bericht door Dinky »

Esther plantinga, voedingsdeskundige van de universiteit Utrecht, adviseert voor katten juist wel natvoer. Niet alleen voor kittens maar ook voor volwassen katten omdat de drinkreflex slecht is (in het wild bevatten prooien ook veel meer vocht dan brokjes en halen ze daar deel van het vocht vandaan).

Ook leren katten vooral van elkaar en het is 1 kitten alleen zielig, die mist dan een belangrijk deel ontwikkeling zoals dat nagels en bijten pijn doet. Dat kan jij hem als mens niet leren. Zou, zeker omdat hij zo jong uit nest weg is gegaan, overwegen om hem een maatje te geven ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Siberische kitten, hoeveelheid voeding aanpassen?

Bericht door Cerna »

Wat is dat voor fokker die een kat al met 8,5 week bij de moeder weghaalt?
Wanneer je een stamboom hebt (ga ik van uit anders is het geen Sibeer, maar een HTK) kun je zien door welke vereniging de stamboom is afgegeven en daar is deze fokker dan bij aangesloten en dan kun je je beklag doen.

En ja, kittens moeten nat voer wat de dierenarts ook zegt. Het liefst een paar (3 à 4) keer per dag een kleine hoeveelheid en daarnaast onbeperkt brokjes zodat ze zelf kunnen bepalen wanneer ze willen eten.
Plaats reactie