Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

In Nederland laten ze geen katten inslapen wanneer ze gezond zijn, ook niet wanneer ze stokoud zijn dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Ik zou het laten rusten en het dan over een paar maanden gewoon weer opperen. Zo werkte het bij mijn man ook het beste (en toen kwamen we dus met twee kittens thuis :lol: ).
Ik vind het geweldig wanneer mensen een oude(re) kat uit het asiel halen, maar het risico dat je dan weer snel afscheid moet nemen, is natuurlijk wel een stuk groter en dan gaat het er maar om hoe je daarmee omgaat.

Wanneer ik zie hoeveel verdriet ik nog steeds heb om Noa's dood (daarom ben ik ook al zo lang hier afwezig, maar kom heel aarzelend weer terug :smile: ) dan zou het voor mij geen goede keus zijn (niet dat er bij ons nog een kat bijkomt).
Ik zou dan geloof ik eerder kiezen voor twee katten, twee die al bevriend zijn in het asiel of in ieder geval goed met elkaar kunnen opschieten en waarvan de een dan jonger is, bijvoorbeeld een jaar of vijf. Niet dat je dan de garantie hebt dat je alweer snel afscheid moet nemen, maar de kans is in ieder geval kleiner.[/quote]

Dat gezond zijn is een groot begrip mijn ervaring is dat asielen nog veel te vaak diabeteskatten laten inslapen omdat ze geen oplossing voor die dieren hebben. En die kunnen net zolang leven als "gezonde"katten als ze behandeld worden.
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Meowth »

Ik heb net gedwangvoederd, straks nog een keer.
Niet iets wat ik van plan ben om weken te doen. Maar ik kijk het nog even aan.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Een van de kittens van Thea (bruno) heeft nierbekkenontsteking gehad waarbij het ook door nierfalen werd ontdekt. Naar mijn weten gaat het daar, na behandeling, nog steeds goed mee. Daar is het dus goed bijgetrokken ;-)

@dclizzy: ik zou zeker niet onverwacht met een kat thuiskomen na zo'n verlies en zeker niet zo'n poes op leeftijd. Ik zou er dan eerder voor kiezen om samen met hem naar het asiel te gaan zodat de poes hem om de pootjes kan winden (en niet stiekem met je zus want jij bent al ingepakt en maakt het alleen maar moeilijker).
Hier was het ook mijn vriend die eigenlijk niet klaar was voor een nieuwe poes in huis na de dood van loulou*. Hij bleef wel op ik zoek baas kijken en werd toen geraakt door dinky haar kop en toen was het goed dat ze in huis kwam ;-) geef je vriend dus ook de tijd om te rouwen.

Edit: link naar verhaal van Bruno: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=810
Laatst gewijzigd door Dinky op 23 jul 2015 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

@Meowth, Misschien overbodig om te vragen... maar heb je ook gewoon haar oude voer geprobeerd? Of iets dat ze heel lekker vindt (koolvis, echt stukje kip o.i.d.). Nierdieet wordt vaak niet graag gegeten en in dit stadium is het meer van belang om haar weer aan het eten te krijgen dan op het soort eten te letten. Ik heb voor Bowy altijd een stuk koolvis in de diepvries liggen. Daar gaat even de kook overheen en dat eet ze altijd (als ze het ruikt staat ze al hard te mauwen onder het fornuis). Ik hoop dat als ze ooit in "hongerstaking" gaat, dat ze dat wel eet.

(En als ze zo zwak is misschien tijdelijk hills a/d)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Meowth »

Ja, ik heb Hills a/d natvoer als dwangvoer. En ze zat altijd standaard op Sanabelle urinary, vond ze lekkerder dan sensitive (die ik ook nog wel thuis heb, zal die zo ook even voorschotelen). Ze had ook een hapje van Royal Canin renal natvoer gehad vorige week. Verder heeft ze niet echt iets wat ze helemaal geweldig vindt. Heb nu ook al tonijn en zalm geprobeerd. Ik ga nog wel even door met dingen uitproberen.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Brokjes hills (geweekt zoals hier), clinic, trovet. Die vinden ze allemaal lekker hier.
Hebben we geen nare ervaringen hier op het forum met sanabelle? Dat dacht ik.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

Mocht iemand nog willen lezen hoe het gesprek bij de dierenarts is gegaan wat ik afgelopen dinsdag had, dan staat dat in het topic "had tumor bij eerdere diagnose nog weggehaald kunnen worden" wat ik aangemaakt had....
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Meowth »

Ze schokte net helemaal, nu ligt ze plat op schoot, stribbelt niet meer tegen, niks.
(noot: in de jaren dat ze bij mij is heeft ze nooit langer dan 2 seconden op schoot gelegen)
Laatst gewijzigd door Meowth op 24 jul 2015 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BloemTetsu »

Ach wat naar, dikke Knuffel!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ojee. Als je haar laat lopen, loopt ze dan recht? Schokken zou kunnen duiden op een tia/attack. Bloeddruk was nog niet gemeten, toch? Het is duidelijk dat ze zich niet lekker voelt (schootliggen als ze dat normaal niet doet).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Meowth »

Paar stappen scheef en dan dondert ze om en blijft liggen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7677
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja... dat lijkt op een tia. Bowy heeft dat vorig jaar ook gehad. Ze had een (niet te meten) hoge bloeddruk van ver boven de 300. Na een injectie en een zware nacht plat op de grond rondjes draaien (en een tweede injectie de volgende dag) is het na een paar dagen weer hersteld. Naast de hoge bloeddruk ook slechte nieren (wisselwerking want hoge bloeddruk veroorzaakt nierfalen en nierfalen veroorzaakt hoge bloeddruk). Ik hoop dat je snel bij de DA terecht kunt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Featherr schreef:Brokjes hills (geweekt zoals hier), clinic, trovet. Die vinden ze allemaal lekker hier.
Hebben we geen nare ervaringen hier op het forum met sanabelle? Dat dacht ik.
Ja zowel ik als Ayla slechte ervaring met Sanabelle. Urinewegproblemen in beide gevallen. Dat zou ik zeker niet meer geven.

Meowth sterkte en het beste met Sinda! Ik hoop dat ze er toch weer bovenop komt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/ulcogant

'wordt ook gebruikt als fosfaatbinder bij katten met nierproblemen'

Mijn moeders hond gebruikt het nu voor maagbescherming.
Iemand ooit van gehoord?
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

kansarmedieren is daar beter in thuis, lijkt een beetje op lactulose waarvan ook wordt gezegd dat het goed is voor nierkatten door de fosfaatbindende functie.

als je naar de wisselwerkingen/contra-indicaties kijkt dan moet je uitkijken voor de combi met bepaalde soorten antibiotica..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie