Ragdoll te licht?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Ragdoll te licht?

Bericht door Catlady13 »

Ik heb een 3-jarige gecastreerde Ragdoll en ik vind hem wat licht. Hij weegt op moment 3,7 kilo en krijgt 's ochtends droogvoer en 's avonds 50 gram natvoer(dit omdat ik hem wat licht vond en ik mijn ganggroep wel eens wilde verwennen). Naast het natvoer heb ik ook een bak droogvoer neergezet, waar ze uit kunnen knabbelen.

Hij deelt zijn ruimte met 4 anderen(2 poezen en 2 katers) en lijkt verder wel happy en gezond. Laat zich graag borstelen zij het ook beetje op 'own terms'. Doet alles netjes op de bak, niks geks.

Hoe kan ik hem wat aan laten komen, want ik las dat katers van dit ras beginnen bij 5 kilo...
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Adriana »

dit is allereerst een vraag voor je dierenarts, hij/zij ziet hem en kan onderzoek en bloedonderzoek doen.
voor ons en zonder foto is dat wat lastig. voor schildklier is hij aan de jonge kant en het heeft ook geen zin om allerlei andere oorzaken/kwalen te roepen.

het kan kwestie van bouw of van stofwisseling zijn.
en aan ragdolls is genentechnisch ook nog al wat af geknutseld en je kunt een dier hebben getroffen met genen van een veel lichtere soort/fokdier.

en als alle medische oorzaken zijn uitgesloten zou je naar zijn voer en voersituatie kunnen kijken. soms durft een dier in een groep niet te eten of krijgt de kans niet.
wat (soorten/merken) voer je precies en krijgen ze regelmatig wat rauwe (geblancheerde) kip/kalkoen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Catlady13 »

Ze krijgen hier Opticat gemengd met Coshida. Dit is het beste voer voor mijn katten(krijg altijd complimenten en als ze dan horen dat het Lidl voer is ^^).

Blikvoer is ook van Opticat en de gang groep kan het zeer waarderen. Flynn is ook 200 gram aangekomen, maar vind zijn vacht wel rommelig.

Waarom de kip?
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Adriana »

jammer dat je op de rest van mijn reactie niet ingaat.

katten hebben naast vits en mineralen etc ook enzymen in hun voer nodig.
enzymen leggen het loodje bij 40 graden, dus rauw en geblancheerd om zeker te zijn dat alle ziektekiemen aande buitenkant zijn vernietigd.
en gevogelte omdat dit voor katten het beste verteerbaar in tegenstelling tot rund etc.
al het voer dat je opnoemt is doodgekookt.
kunnen ze gras eten? zitten ook erg goeie stofjes in. anders even zoeken op tarwegras op het forum.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Catlady13 »

Ik doe dat niet bewust. Ik ben autist, communiceren is niet mijn sterkste punt.

Dierenarts wist ik en als ik het echt niet vertrouw ga ik ook, maar ik zie de andere 4 ook wat ieler zijn(gang is eigenlijk 5, maar Kopa krijgt Consult Blaas met Opticat). Bij Flynn let ik er juist op omdat hij langharig en dus een groter ras is, maar dat gaat dus niet altijd op.

Ok, dus ze moeten iets extra's naast hun gewone voer?

Ik weet het soms echt niet meer tegenwoordig. Er zijn zoveel manieren van voeren en heb zoveel voer de revue zien passeren hier voor ik op Lidl uit kwam. Ik had voorheen Carocat tot ik ergens las dat van het eerste ingrediënt het meeste inzat.

Gras krijgen ze hier(nog) niet. Ze krijgen wel es van die antihaarbal snoepjes
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Dinky »

Te licht is dat je de ribben makkelijk kan voelen. Goed op gewicht is ribben kunnen voelen met klein laagje vet erover. Ribben niet meer te voelen is te zwaar (globale maatstaf voor gezond gewicht).

En ja, qua voer is de keuze echt reuze :lol: En de ingrediënten staan inderdaad op hoeveelheid waarbij het eerste er het meeste in zit en het laatste het minste ;-)

Er zijn ook vele manieren van voeren inderdaad. Zo geef ik kvv (complete mix van gemalen rauw bot, orgaan en spiervlees) naast de brokjes voor de balans ipv geblancheerde kip. Daarnaast heb ik ook altijd potje tarwegras staan waar dagelijks aan geknabbeld wordt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Catlady13 »

Grr, en nou wil hij niet natvoer eten. Ja uit bakje van een ander....

Dat is nadeel van veel katten. Ze vreten uit elkander's bakje. Soms wou ik dat ik dat chipsysteem had. Dan wist ik tenminste zeker dat kat 1 uit bakje 1 eet.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Catlady13 »

Ok, volgens mij is het probleem geïsoleerd. Flynn heeft last van zijn tanden. Hij had alleen de saus opgegeten van het natvoer. Heb nu een bordje met fijngeprakt voer met beetje warm water voor hem neergezet en dat eet hij gretig op.

Morgen DA dus
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Catlady13 »

Oops, vergeten hier te melden.

DA heeft Flynn onderzocht en zijn tanden waren niet de oorzaak, ze dachten net als ik toch in de richting van nierfalen of kattenaids, ook omdat ik best veel katten heb.

Zijn bloed was schoon! Hij heeft een shot prednison(?) gehad als boost en ik heb Royal Canin gastro Intestinal meegenomen om hem weer wat aan te laten sterken.

En kreeg ook nog 6 kilo Royal Canin Neutered Satiety Balance gratis mee. Een mevrouw haar poes was overleden en die had het terug gebracht.

Ik ben al 6 jaar niet bij deze DA geweest, maar wat een lieve mensen daar.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Dinky »

Fijn dat de ervaring met de dierenarts goed was :-)

Maar wanneer diagnose richting nierfalen of kattenaids gaat, dan had er toch iets in het bloed te zien moeten zijn?
Ik snap daarom de boost prednison ook niet zo? Waarom? Zeker bij nierfalen zal je nierdieetvoer moeten gaan geven en misschien wel aanvullende medicijnen.
Wordt er nog verder onderzoek gedaan naar de oorzaak?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Catlady13 »

Nee, we dachten in de richting van een ziekte, maar na bloedonderzoek blijkt dat niet het geval.

De injectie was om hem op te peppen en het heeft gewerkt. Heb Flynn nu apart en hij viel echt op zijn eten aan. Bijna in 1 keer leeg.

Als het wel nierfalen was geweest dan had ik hem waarschijnlijk laten gaan hoor. 3 jaar geleden onze oudste verloren daaraan en we hebben nog een week geprobeerd met infuus, maar het heeft niks geholpen, dus na een week van geprik en onderzoek toch laten inslapen.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Catlady13 »

Flynn ligt prinsheerlijk op zijn prive kamer. Hij eet gretig van zijn voer. De andere katten kunnen hun avondmaal ook waarderen.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Dinky »

Het is nu dus afwachten hoe het gaat als de prednison uitgewerkt is want prednison kan vreetkick veroorzaken en zo klinkt het mij nu in de oren ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Catlady13 »

Flynn ziet er met de dag beter uit. Zijn ogen liggen niet meer zo diep in zijn hoofd. Borstel hem om de dag omdat zijn vacht echt vreselijk uitzag, heel sliertig. Hij geniet van de prive aandacht, maar uiteindelijk zal hij weer bij zijn maatjes mogen.
Wanneer zou dit kunnen?
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Ragdoll te licht?

Bericht door Catlady13 »

Flynn woog gister 3,8. Hij begint alleen met brokjes laten liggen. Hij krijgt 50 gram 2 keer per dag. Zijn poep was stevig, maar het laatste beetje wordt nu weer zacht. Hij plast goed, maar zag vandaag ook een drupje bloed liggen. Verder is hij ongelooflijk knuffelig en geniet wel van zijn prive suite met borstelbeurten.

DA gister gebeld omdat de gewichtstoename minimaal leek. Van hen kan ik het nog aankijken, maar nu hij brokjes laat liggen..hmm

Zijn bloed is dus schoon en hij heeft geen nierfalen.

Wat denken jullie?
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Plaats reactie