Wat is jullie ervaring met: kittens naar buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
PvdB
Huiskat
Huiskat

Bericht door PvdB »

Wie o wie weet zich het moment nog te herinneren dat je kitten naar buiten gaat, en zo goed kan klimmen (voor een kitten dan hihi) dat ie "de straat op gaat" bij wijze van. (Woonwijk, rustige buurt)
Gewoon het stapje verder eigenlijk dan de eigen tuin.

Eens lezen wat jullie ervaringen zijn, kan mij wellicht helpen een goed plan van aanpak te maken..
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Wat is jullie ervaring met: kittens naar buiten

Bericht door nellebel »

die van mij komen niet buiten. ook al wonen we in het bos in een rustige buurt. vind het te gevaarlijk. op termijn krijgen ze een mooie kattenren buiten. vorige huis had ik de tuin afgezet, maar meestal 10 minuten buiten en dan vonden ze het ook wel genoeg, terwijl ze als zwerver in het asiel zijn gekomen.
keuze wel of niet buiten laten zonder bescherming (afgezette tuin of ren) moet je goed overwegen. er zijn meer gevaren als alleen het verkeer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Adriana

Bericht door Adriana »

PvdB schreef:Wie o wie weet zich het moment nog te herinneren dat je kitten naar buiten gaat,
.............nou, liever niet dus..!

kittens gaan door roeien en ruiten, ze kennen hun beperkingen nog niet, denken dat ze kunnen vliegen en doen dat soms ook..
gebroken poten, bekkens, staarten en de rest van de ellende.
buiten komen ze ook ongecastreerde sootgenoten tegen die zich bedreigd kunnen voelen en het op een vechten zetten. kans op bijtwonden en infecties met soms dodelijke ziektes..
en dan heb ik het nog niet gehad over verdwalen, opgesloten raken, niet uit de sloot kunnen komen omdat ze denken dat ze over waterlelieblad kunnen lopen.. vergiftiging, boze buurmannen, catnappers..

alles wat voor buitenkatten geldt, geldt voor kittens (tot anderhalf/twee jaar) in versterkte mate..
en het gaat niet om de rustige buurt, het gaat om het ongeremde kittengedrag..!

hoezo plan van aanpak?
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ik zou het zelf proberen te voorkomen dat ze verder gaan dan de eigen tuin, ook als ze volwassen zijn ;-)

Om te voorkomen dat ze over de schutting klimmen kan je bijvoorbeeld kiezen voor een stuk gaas bovenop de schutting (rechtsboven zoekfunctie intypen: tuin afzetten).
Ook kan je er bedrijf voor inschakelen zoals nettenlijn.nl ;-)

Heb zelf ook de keerzijde van loslopende katten mee mogen maken. Vroeger allemaal kattenstront in de zandbak, later allemaal kattenstront tegen gekomen tijdens tuinieren. Ik kan mij dan ook voorstellen dat mensen daar gek van worden en andere methodes gaan hanteren uit wanhoop zoals vergiftiging.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Plan van aanpak... zo lang mogelijk binnenhouden.

Wil je er binnen- of buitenkatten van maken? Ik zou ze in ieder geval tot 1,5 jaar gewoon binnenhouden. Daarna onder streng toezicht en alleen met een goed afgezette tuin naar buiten. Ik liet Bowy alleen naar buiten als ik zelf ook buiten was. Ik hield haar altijd goed in de gaten. Ze ging altijd naar binnen om haar behoefte te doen. Ze is nooit verder geweest dan de buurman. Die vond het overigens totaal geen probleem en zelfs leuk als ze af en toe in zijn tuin zat. Hij heeft dan ook een paar van de beste foto's van haar gemaakt. Het gras was altijd groener aan de andere kant van de schutting :lol: Nu ze zo oud is komt ze niet meer over de schutting heen.

(foto klikbaar naar album)
Afbeelding

(Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van je stel :))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij Adriana aan. Kittens los laten is geen goed plan. Volwassen katten zou ik persoonlijk liever in afgezette tuin of kattenren buiten laten. Zelf heb ik een ren van 10 meter. Of met ze wandelen aan een tuigje dat kan ook.

Je kunt op het fotum heel veel drama's vinden van katten die : verongelukt zijn - kwijtgeraakt zijn enz. enz. Vaak met dodelijk gevolg.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
PvdB
Huiskat
Huiskat

Bericht door PvdB »

Dank voor jullie reacties!

Hoezo plan van aanpak? ..
Nou uiteindelijk vind ik dat ikzelf wel een besluit moet nemen wat ermee te doen. Ben persoonlijk wel iemand die graag duidelijkheid heeft, omdat ik anders in staat ben over alles tot in den treuren te twijfelen.

Ik zal even uitleggen wat de situatie nu is, en hoe ik erin sta tot dusver:

Op t moment 11 weken jong alletwee.
Alleen naar buiten laten, achtertuin bedoel ik in dit geval, gebeurd echt nooooooit! Ik ben dan ook buiten en houd ze in de gaten.

Ons huis is een middenwoning (blok van 3 huizen) dus onze tuin heeft aan beide zijdes schutting, en word afgesloten door het huis en aan de andere kant schuur.
Ook een afdak (bijna de helft van de tuin) aan de schuur vast.
Wij hebben in de tuin op éen klein perkje na alleen maar stoep en een perkje met grind erin en twee hortensias in een plantenbak.
Vind het persoonlijk trouwens echt een hele lelijke tuin met alleen maar stoep, maargoed, we kochten het huis omdat we het huis mooi vonden en de tuin die zat er nou eenmaal bij haha.

Ik ben me zeer bewust van gevaren voor kittens en ik was dan ook zeer zeker NIET van plan ze uberhaupt voor castratie/sterilisatie wat zeg ik voor ze ruim 1,5 jaar zijn buiten te laten helemaal alleen.

Waar bij mij wel vraagtekens staan (nu steeds minder dankzij jullie reacties :) ) is het feit dat ik wil dat ze ook buiten komen maar eigenlijk helemaal niet weet of ze later wel op ontdekking 'mogen' gaan buiten onze tuin, of dat dat een no-go wordt.

En inderdaad eventueel iets met gaas of een lijntje ofzo is een goede optie. Kattenren zie ik in eerste instantie nog niet zitten maar ach dat kan nog veranderen. Opties blijven open.

Ik ben zelf opgegroeid in een dorp, mn ouders wonen op een woonboerderij met grote voortuin achtertuin en heel veel ruimte. Onze katten (ik woon dan niet meer bij mijn ouders maar de katten voelen nogsteeds ook als de mijne haha) die waren vrij om te gaan en staan waar ze wilde, hier kan dat niet en is de situatie compleet anders wat dat betreft.
Een van de redenen waarom er bij mij nu al vraagtekens komen van hoe moet dat straks.

Ik vind het erg fijn te lezen hoe anderen dit aanpakken. Gaat me zeker helpen.

Echter is er nog een dingetje .. De buren hebben een hele grote dikke kater echt een monster zo groot want als ie soms voor op straat op de stoep zit te chillen schrik ik er vaak van haha echt een enorm beest. Nota bene woont die kat langer hierlangs als dat wij hier wonen, dus hij kreeg al snel door dat er hier ook twee katjes zitten. Met enige regelmaat zit ie op de schutting en bovenop onze schuur. Dat deed ie al voor we katjes hadden trouwens.
Ik heb hem nog nooit in onze achtertuin gezien voor dat S&L bij ons waren. Sindsdien is ie maar een keer hier wezen snuffelen en weer over de schutting naar huis geklommen.
En nu ben ik echt de hele bezorgde kittenmoeder geworden want wat als ze mekaar nou echt keer tegen t lijf lopen? Perongeluk ofzo. Ik moet wél zeggen hij heeft ze twee keer gezien toen ie op de schutting zat maar heb niet de indruk dat ie ze in de gaten houdt want dan zat ie hier vaker. Zie m regelmatig op zn eigen schuur zitten kijken naar vogels enzo.

Heeeeel lang verhaal het spijt me erg :)
Foto's volgen!!
PvdB
Huiskat
Huiskat

Bericht door PvdB »

X
Laatst gewijzigd door PvdB op 09 jul 2015 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
PvdB
Huiskat
Huiskat

Bericht door PvdB »

X
Laatst gewijzigd door PvdB op 09 jul 2015 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
PvdB
Huiskat
Huiskat

Bericht door PvdB »

X
Laatst gewijzigd door PvdB op 09 jul 2015 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Paar keer dubbel geplaatst. Niet erg... dan kan niemand ze missen :)

Lekkere snoetjes. Ik zie dat het lekkere loungers zijn ;)

Kun je de buurkat makkelijk benaderen? Of sprint die weg als je in de buurt komt?

Ik denk dat je je daar nu in ieder geval nog niet zoveel zorgen om hoeft te maken. Als ze elkaar per ongeluk tegenkomen ben je waarschijnlijk wel in de buurt. Maar je ziet maar zelden dat het direct tot fysiek contact komt. Meer elkaar proberen te intimideren (staren). En dat duo van jou is nog zo klein... die laten zich niet zo makkelijk intimideren. Straks als ze 1,5 zijn kan het natuurlijk een ander verhaal zijn. Tegen die tijd zou je wel even moeten weten wat het karakter is van die kat. Maar als je tuin goed afgezet is dan maakt het niet zoveel uit. Geen kat eruit... geen kat erin.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

weet wel dat als je ze eenmaal buiten hebt gelaten, al is het onder toezicht, de kans groot is dat ze gaan proberen te ontsnappen. voordeel van een afgezette tuin is ook dat er geen andere katten in jouw tuin kunnen komen. ik had mijn tuin gedeeltelijk afgezet. oftewel tot 2 meter hoogte. dit maakte het lastig om eruit te komen voor de katten, maar ook om er weer in te komen als ze toch over de schutting zouden gaan, daarom hier toch altijd een tuigje voor guusje die een echte snelle hoogvlieger is.
heb in het begin er vaker spijt van gehad dat ik ze de buitenlucht heb laten zien omdat toen de drang groot was om naar buiten te gaan. gelukkig ebde dat daarna wel weg, en nu in het nieuwe huis proberen ze het niet meer. hier mogen ze pas weer naar buiten snuffelen (dus ook niet in het tuigje) totdat de ren klaar is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Adriana

Bericht door Adriana »

je hebt nog een hele tijd te gaan en om ze te leren kennen.
en wie weet lost het probleem zich dan vanzelf, na de castratie, op. (gelijk laten chippen misschien)..
als je een jaar verder bent, dan weet je hoe ondernemend ze zijn en gelukkig hebben ze elkaar.

ik begrijp dat de inrichting van je tuin voor verandering vatbaar is, dus dan kun je al rekening houden met het katten'verblijf' door soort van speeltoestellen hier en daar te maken. en antiklim-maatregelen.
de buurkater komt blijkbaar niet verder dan dak schuur en op schutting. heb je contact met je buren/zijn personeel? jouw kleintjes zijn leuke afleiding voor hem.
45 graden gaaspanelen bovenop een schutting is behoorlijk afdoende voor 'geen kat erin ... geen kat eruit..' even zoeken op het forum, staan wel foto's van in een paar topics/fotoalbums.
PvdB
Huiskat
Huiskat

Bericht door PvdB »

nellebel schreef:weet wel dat als je ze eenmaal buiten hebt gelaten, al is het onder toezicht, de kans groot is dat ze gaan proberen te ontsnappen. voordeel van een afgezette tuin is ook dat er geen andere katten in jouw tuin kunnen komen. ik had mijn tuin gedeeltelijk afgezet. oftewel tot 2 meter hoogte. dit maakte het lastig om eruit te komen voor de katten, maar ook om er weer in te komen als ze toch over de schutting zouden gaan, daarom hier toch altijd een tuigje voor guusje die een echte snelle hoogvlieger is.
heb in het begin er vaker spijt van gehad dat ik ze de buitenlucht heb laten zien omdat toen de drang groot was om naar buiten te gaan. gelukkig ebde dat daarna wel weg, en nu in het nieuwe huis proberen ze het niet meer. hier mogen ze pas weer naar buiten snuffelen (dus ook niet in het tuigje) totdat de ren klaar is.
Met betrekking tot: eenmaal naar buiten gelaten dan gaan ze toch proberen verder te komen dan onze eigen tuin.
Helemaal mee eens! Ik heb ze om precies dezelfde rede dan jij naar buiten gelaten, stom achteraf! Zodra de deur open staat en ze zien dat die niet dicht gaat komen ze toch vrij snel naar buiten de meeste keren. Jammer want wellicht had ik ze dan helemaal binnen gehouden, maar dat is nu dus niet het geval.
Aan de andere kant vind ik ook dat katten, van nature, buitenlucht nodig hebben. Dat maakt t weer een beetje een soort van tweestrijd voor me.

En ik ga mezelf eens verdiepen in de "katten-ren-wereld" ben nu toch benieuwd
Plaats reactie