Hopelijk kan iemand me helpen..
We hebben 2 katten, broer en zus van 2 jaar. Maken sinds kort ruzie/vechten.
Reden is mij onbekend. Kunnen binnen en buiten in overdekte tuin. Zus wordt in zo'n gevecht erg bang en verschuilt zich hoog waar hij niet bij kan. Hij gaat provocerend naar haar kijken. Loopt soms weg en doet weer hetzelfde. Zij houdt hem dan steeds in de gaten.
Hij zat pas ook buiten direct voor het kattenluik, zodat zij niet de tuin in kon..
Even daarna is het weer goed. Soms voor even, soms voor dagen.
Zij verliest ook poepjes als ze zo gestressed is.
Oja, beiden zijn geholpen.
We zitten te denken om ze dan maar helemaal naar buiten te laten gaan..
Kan iemand ons helpen?
ruziende/vechtende broer en zus
-
- Kitten
Re: ruziende/vechtende broer en zus
Heb je al gedacht aan iets van valeriaan of Feliway?
Hier worden ze rustiger van.
Met valeriaan gewoon wat druppeltjes op een doekje doen, en dit over speeltjes etc wrijven (niet over de kat zelf hihi) Is gewoon te koop bij de drogist.
Feliway is te koop bij (online) dierenspeciaalzaken.
Hier worden ze rustiger van.
Met valeriaan gewoon wat druppeltjes op een doekje doen, en dit over speeltjes etc wrijven (niet over de kat zelf hihi) Is gewoon te koop bij de drogist.
Feliway is te koop bij (online) dierenspeciaalzaken.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel
Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
hier bleek (na verhuizing) dat stress bij ons de oorzaak was. ik ken de blik. gijs doet dat ook bij guusje. het lijkt alsof hij niets doet (denkt mijn man dan) maar ik zie zijn blik en daar is guusje dan doodsbang voor. alleen heir wisselde het enorm. deze ene keer was guusje de pestkop, dan gijs. alleen omdat gijs stukken groter is wint hij meestal wel. nu hun stress weg is (zoals ik al zei, bij ons bleek de verhuizing perfect, van drukken straat naar het bos) zijn ze samen erg gezellig, geen geruzie, hooguit een pest tikje. mogelijk iets gebeurt waarvan ze zijn geschrokken? helemaal buiten zou ik niet doen. waar moet ze zich dan verstoppen? ik zou eerst op zoek gaan en uitpluizen in welke situaties gebeurt het (is het eten op? kunnen ze niet buiten? is er iets gebeurt?)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
-
- Kitten
Het zijn weer katten die niet echt met een knuffeltje ofzo knuffelen....
Ja ik herken ook de lichamelijke waarschuwingen van ze maar kan niet ontdekken waarom ze zo doen. Eten staat er bijna altijd voor ze en ze kunnen de tuin in wanneer ze willen (net over de hele tuin gespannen).
Ik ga er maar vanuit dat het dan de schrik is. Ik kan namelijk geen situaties herkennen. Tot nu toe lijkt het of het in de tuin ontstaat, en daar zijn we niet altijd bij helaas.
Bedankt voor het meedenken!
Ja ik herken ook de lichamelijke waarschuwingen van ze maar kan niet ontdekken waarom ze zo doen. Eten staat er bijna altijd voor ze en ze kunnen de tuin in wanneer ze willen (net over de hele tuin gespannen).
Ik ga er maar vanuit dat het dan de schrik is. Ik kan namelijk geen situaties herkennen. Tot nu toe lijkt het of het in de tuin ontstaat, en daar zijn we niet altijd bij helaas.
Bedankt voor het meedenken!
Ik weet niet of Birmanen laat volwassen worden. Bij het volwassen worden heb je ook bij katten wel eens strijd om wie er dominant wordt. Let vooral buiten eens op domineer-/markeergedrag van de kater.
Misschien begrijp ik de opmerking "...ze dan maar helemaal naar buiten te laten gaan" verkeerd, maar ik zou zulke raskatten zeker niet los buiten laten lopen. Ze zouden gestolen kunnen worden.
Misschien begrijp ik de opmerking "...ze dan maar helemaal naar buiten te laten gaan" verkeerd, maar ik zou zulke raskatten zeker niet los buiten laten lopen. Ze zouden gestolen kunnen worden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)