Ik weet het even niet, en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en kennis.
Ik heb er al eerder over geschreven, maar ik heb een poesje, dat echt een kneusje is. Ze is zo lief, maar zo suf.
Nu is het zo dat ze helemaal onder de kale plekken zit. de plekken zijn voornamelijk symmetrisch op haar buikje, binnenkant poten en nu begint het ook op haar flanken. (symmetrische kaalheid = hormonaal?)
Extra informatie hierbij: We hebben een jonge hond. Ze vinden elkaar heel lief, maar spreken een compleet andere taal. Hierdoor heeft de poes veel stress. Ondanks dat de hond (herdertje) heel leergierig is, op gehoorzaamheidscursus zelfs cursussen heeft mogen overslaan, lukt het me niet om dit in goede banen geleid te krijgen. Als ik de hond zover heb om de poes met rust te laten, loopt de poes weer naar de hond

Ook is het zo dat er bij ons in de buurt een pestkop-kat is, die onze poes als mikpunt heeft. Tot binnenshuis toe wordt ze gepest dor die kat. Op dat moment is het overigens wel mooi: onze hond komt dan voor onze poes op en heeft het dus weer op die pestpoes gemunt. Voor onze poes dus heeel fijn. (lijkt wel een soap hier, haha)
En als laatste extra info: ze is nu voor de tweede keer met kale plekken en dit is voor de tweede keer na een voersverandering: Wiskas naar vers en van vers naar HappyCat
Nu komt het: ik ben vandaag naar de dierenarts geweest en ze zei dat het niet hormonaal is, maar door stress omdat ze zegt dat de haren afgebroken zijn. De huid is rustig, dus ws ook geen voedselallergie. Ook heeft ze geen vlooien.
Nu is het zo dat ik haar dus (bijna)nooit zie likken. Ik vraag me af dat als ze inderdaad zichzelf zo excessief likt, dat ik haar dat dan toch vaak moet zien doen? Ze heeft denk ik wel stress, maar zet hier toch vraagtekens bij.
Wat denken jullie?
En als het stress is: wat moet ik dan in vredesnaam doen? Ik heb al eerder geopperd om een tweede (assertievere) poes erbij te nemen.. het maar zo accepteren... de poes ter wille van haar weg doe (Dat zou ik wel echt heel erg vinden)
sorry dat het zo een lang verhaal is, maar wilde zo volledig mogelijk zijn...