Help, mijn kat houdt mijn onderbuur wakker

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Flux
Kitten

Help, mijn kat houdt mijn onderbuur wakker

Bericht door Flux »

Hallo iedereen!

Zoals mijn titel aangeeft;onze kat houdt s' nachts onze onderbuur wakker. We hebben hem nu drie weken in huis en het is een herplaatser uit het asiel. Hij is zes jaar en niet volledig onbelangrijk; stokdoof.

Nu zit hij 's nachts in de woonkamer / keuken van ons appartementje. Eerder sliep hij heel veel maar nu hij gewend is bij ons is hij nogal actief. Dit uit zich vooral in rondrennen en niet zo gracieus van de vensterbanken springen. Hoewel ik er zelf (en mijn vriend) niet wakker van word, doet de onderbuur dat wel, en dat is natuurlijk heel vervelend.

We hebben al geprobeerd om zijn balletjes af te nemen (daar was hij heel fanatiek mee) maar dat resulteerde dus in zijn nieuwe rondren gedrag. We hebben laminaat op de grond dus ik begrijp best dat de onderburen zijn gestamp goed horen. Nu proberen we om dat kat voor het slapen moe te maken met spelen, en we dachten dat dat resultaat had omdat we niks meer van de onderburen hoorden. Opeens kregen we vanochtend echter nare dreig app'jes dat wij ons niet aan ons woord hielden en hij nu maar de woningbouw in gaat schakelen. (Alsof wij ruiken dat hij wakker is, als hij dat niet komt melden, haha).

Ik ben niet zo bang voor de woningbouw omdat dieren gewoon toegestaan zijn bij ons, maar ik heb wel met mijn onderbuur te doen. Ik ben dus aan het brainstormen wat we allemaal nog meer kunnen proberen. Wat zouden jullie doen?

Het appartement is niet gigantisch, dus ik zit er over na te denken om vannacht het laminaat te bedekken met fleece dekens. Wellicht dempt dat het geluid wat. Andere ideeën? Bedankt!
Rik
Tijger
Tijger

Re: Help, mijn kat houdt mijn onderbuur wakker

Bericht door Rik »

Ten eerste natuurlijk even bij de onderbuurman langsgaan om je even voor je kat te verontschuldigen. Persoonlijk contact helpt een heel eind om die relatie te verbeteren. Met wat uitleg dat jullie er alles aan doen (en willen doen) en als hij er weer last van heeft afspreken direct contact te hebben. Dat werkt beter dan de frustratie bij hem op te laten bouwen totdat die in één keer "klapt".

Maakt het laminaat inderdaad zo'n lawaai? Of zijn het de nageltjes op het laminaat die het lawaai maken? In dat geval zou je kunnen kijken of je de puntjes kunt knippen (het is een binnen-kat?). Misschien helpt op de slaapkamer houden ook maar dat hangt natuurlijk af van de energie die hij 's-nachts heeft. Misschien is hij rustiger als hij bij jullie op de slaapkamer zit. (het is het proberen, voor een nachtje, wel waard.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Tapijt leggen ;-) ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik zou geen dekentjes doen. de leukste plek om te spelen en rollebolen is in dekentjes. mijn katten kunnen ook behoorlijk lawaai maken. (trap op en af rennen in het vorige huis) wij wonen nu gelijkvloer hihi.
toch proberen hem overdag meer wakker te houden. uiteindelijk zo mogelijk ook zijn dag nacht ritme wat aan te passen. onze katten slapen nu voornamelijk s'nachts wel door. kun je hem in een apart kamertje doen? mogelijk zit hij te stampvoeten net boven de slaapkamer van de buren. mag hij op jullie slaapkamer? mogelijk verveeld hij zich alleen s'nacht en voelt hij zich eenzaam en gaat daarom vervelend doen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Flux
Kitten

Bericht door Flux »

Mijn appartement en die van de onderburen zijn gelijk qua inrichting. Mijn slaapkamer (met tapijt) en de zijne liggen dus boven elkaar. Het is echt het bonken van het springen van de kat wat hem wakker houdt. Niet alleen de nageltjes dus. De kat is niet zo gracieus en laat zich dus ook gewoon "vallen" als hij hij ergens af gaat (kast, vensterbanken etc). Het is wel een binnen kat ja, naar buiten doe ik hem niet omdat hij dus doof is.

Tapijt leggen vind ik zelf eigenlijk geen optie. Ik vind het al heel wat dat ik het in de slaapkamer heb laten liggen want ben zelf astmatisch en gevoelig voor stof. Ik denk dat de kat heen en weer rent omdat hij wil spelen, maar door de onderburen heb ik dus al zijn speeltjes weggehaald omdat hij zo'n lawaai er mee maakt.

Ik kan wel proberen om de deur naar de slaapkamer open te laten maar ik vrees dat hij dan alleen zijn renbaan terrein gaat uitbreiden, haha. In de (kleine) hal kan ik hem ook wel zetten, maar dan kan hij nergens naar buiten kijken en ben ik bang dat hij dan maar zijn keel gaat gebruiken - die produceert nog meer herrie want het beest hoort zichzelf niet :P

Bedankt voor de reacties wel :) Ik heb vandaag ook een active board voor hem besteld, wellicht kan hij zich daarmee vermaken.
Plaats reactie