Ik ben nieuw hier. Al jaren lees ik mee, maar nu heb ik een vraag en hoop ik dat iemand me kan helpen.
Ik heb een gecastreerde kater van 3 jaar. Hij komt overdag buiten (kattenluik). Ik ben altijd thuis en hij houdt van aandacht.
Hij eet matig (altijd al). De dierenarts vindt hem overigens qua gewicht perfect.
Ik zou graag dit jaar weer op vakantie willen. Ik ken niemand die hem bij mij thuis kan verzorgen. En een vreemde wil ik niet.
Dus denk ik aan een pension.
En dat vind ik heel erg lastig.
Achtergrond informatie:
Mijn kat is een relaxt dier. Hij gaat mee in de auto, en vindt dit absoluut geen probleem. Ik neem hem van jongs af aan vaak mee (op bezoek bij mijn moeder bv), en als hij bij andere mensen binnenkomt gaat hij meteen snuffelen en vervolgens ook spelen.
Een keer in de 2 weken ga ik met mijn kat naar mijn vriend. (appartement, 45 minuten rijden). Niet mjn eerste keus, maar vriend wil ook graag dat ik naar hem toe kom, en niet hij alleen maar hierheen.
Mijn kat voelt zich daar happy (speelt, spint, ligt lekker op zijn gemak op zijn zij, en komt bij me liggen). Toch ervaart hij stress, want hij eet zo slecht.
De dierenarts meent dat hij misselijk is of brandend maagzuur heeft van de stress. Dus heb ik medicijnen gekregen (emeprid) en daarmee eet hij als normaal. Maar die wil ik niet constant geven uiteraard.
Ik heb een kattengedragsdeskundige geraadpleegd en zij meent ook dat slechte eten wordt veroorzaakt door stress. Feliway brengt geen verandering.
Sinds kort hebben we een kattennet op mijn vriend zijn balkon. Iedere keer als mijn kat buiten op het balkon is geweest gaat hij eten. Ik hoef nu geen medicijnen meer te geven.
Mijn kat is 2x bij mijn moeder geweest als ik op vakantie was. Ze gaf hem 3x per dag medicijnen (probleemloos) en dan at hij. Ik wil mijn moeder, er echter niet meer mee belasten vanwege haar leeftijd.
Ik zoek een kleinschalig pension
1) waar het eten gemonitord wordt.
2)waar hij zonder ziek te worden met andere katten kan spelen. Hij gaat namelijk graag met andere katten om.
Hoewel al zijn bloedwaarden en organen goed zijn, is hij toch redelijk ontvankelijk voor "ditjes en datjes". We komen gemiddeld elke 2 maanden bij de dierenarts (overdreven reactie op parasieten, grasspriet operatief verwijderen, aangevallen door ongecastreerde kater, infectie hier infectie daar, allergische reactie hier, allergische reactie daar)

Als het aan mij ligt wil ik alle risico's uitsluiten en hem apart houden, maar ik denk dat hij het leuk zou vinden. Contact met andere katten door het gaas (neuzen tegen elkaar aan drukken) zou wellicht ook bevredigend zijn.
3) waar geen honden komen
4)waar hij ook naar buiten kan, veel en lang, liefst met gras en zand en beplanting om zo veel mogelijk na te bootsen wat hij gewend is.
5)waar er absoluut geen ontsnappingsmogelijkheid is (ik heb op bokt.nl gelezen over een vrijwilligster die een deur open liet staan waardoor er katten zijn ontsnapt (en gestorven).
6)waar de katten ook aandacht van mensen krijgen.
7) En als laatste, ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar hoewel ik vind dat bv Katnapolsky er mooi en schoon uitziet, wil ik niet dat mijn kat vrijwel de hele dag in zo'n hok moet zitten.
Zijn er mensen met tips, ervaringen of adviezen voor me?
Ik heb zelf al heel veel rondgekeken, maar ik ben zo kritisch. Als ik al zie dat een kattenpension schrijft "al onze gasten krjjgen het beste voer, namelijk merk X", en ik weet dat dat een merk is met veel granen en/of zouten en suikers, dan hebben ze bij mij al afgedaan......
Alvast bedankt.