Zoals jullie wellicht al elders gelezen hebben, ben ik sinds anderhalve week de trotse eigenaar van Moortje, een 14-jarige asielkat. Nu heb ik uit het asiel een zakje Techni-Cal meegekregen, en zelf had ik een klein zakje Iams Mature gekocht. Moortje is dan wel veertien, maar ook een echte vreetschuur, dus ik ben vast op zoek naar de heilige graal der seniorbrokken.
Moortje krijgt dagelijks brokken, en een paar keer per week een (half) blikje Almo Nature Legend. Ik lees veel dat granen niet goed zijn, en dat voor een seniorkat het eiwitgehalte en fosforgehalte laag moet zijn. Nu heeft Iams volgens mij een vrij hoog gehalte van beide (33% eiwit, 1.05% fosfor). Daarom denk ik dat dat niet De Heilige Graal is. Correct me if I'm wrong.
Techni-Cal bevat als eerste ingredient maismeel (leek me ook niet ideaal?) en nergens vers vlees, maar alleen kippenmeel. Dus ook niet De Heilige Graal?
Dus zit ik te kijken naar andere voeders, bij Happy Cat zie ik ook alleen vleesmeel en geen vers vlees, Nutrivet heeft 42% eiwit, Smilla alleen gevogeltemeel, en zo heb ik er nog een hoop gehad.
Alleen Sanabelle heeft vers vlees en volgens mij gunstige eiwit- en fosforgehaltes (29%, 0.8%). Dat merk ken ik alleen helemaal niet. Is dat wat?
Ik weet dat er geen Perfect voer is, en dat de meningen sterk verschillen. Maar dit is behoorlijk nieuw voor mij en ik zie door de bomen het bos niet meer. Hoe belangrijk zijn de punten waar ik op let bijvoorbeeld? En wat is de toegevoegde waarde van ingredienten als mais, rijst en aardappel?
Alvast bedankt voor jullie tips en geduld