Stress of karakter?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Stress of karakter?

Bericht door vuurbal »

Voordat wij onze huidige katten gevonden hadden, had ik op een advertentie gereageerd van een oudere dame met 2 katten en een hondje. Het ging niet goed tussen de katten, dus 1 van de 2 (de jongste) moest weg. Ik ben daar geweest en degene die ze weg wilde doen, was welkom bij ons. Uiteindelijk is ze niet gekomen, want haar baasje kon echt geen afscheid nemen van haar. Nu belde ze mij kortgeleden weer op, of ik nog interesse had, want het ging echt niet meer. Ik ben weer geweest, maar de jongste (bijna 3) wegdoen zal het probleem daar niet oplossen (ja ja, na een paar maanden katten te hebben ben ik zeeeeeeeer deskundig :lol: ). Wat denken jullie en wat zou een oplossing kunnen zijn?

Hondje is zeer aanhankelijk, poesje 1 is gekomen dat hondje 10-11 jaar was. Hondje begon in huis te poepen, met meer aandacht voor hondje is dat gestopt. Poes 1 was al gestressed en mepte hondje. Na een jaar is poesje 2 gekomen, als kitten. Ging in het begin redelijk. Hierna begon poes 1 bij de voordeur te plassen, de stroomkabels door te bijten, poes 2 werd aangevallen, hondje wordt in elkaar gemept. Poes 2 is een hele lieve, doet geen vlieg kwaad en hondje en zij gaan ook goed met elkaar om. Poes 1 moet 's nachts in de logeerkamer, daar is ze volledig zindelijk. Overdag mogen ze allemaal door het hele huis.

Wat zou de beste oplossing zijn? Die mevrouw is er helemaal klaar mee en ligt er 's nachts wakker van. Poes 1 is bijna 4 jaar. Ze wil geen gedragsdeskundige laten komen (al geprobeerd) en ik denk niet dat ze nog veel wil proberen. Ze wil van de stress af.
Zou het het beste zijn voor poes 1 om naar een huisje te gaan waar ze alleen is? Of durf ik het aan om haar bij onze 2 dames te zetten? Zijn er andere oplossingen?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Stress of karakter?

Bericht door Cari »

Eén ding is zeker: poes 1 moet daar weg. Maar wat met haar te doen? Als jouw ragdolls heel relaxed zijn en haar min of meer zullen negeren, zou je het kunnen proberen. Ik zou dan wel proberen haar geleidelijk te introduceren. Heb je een aparte kamer, waar ze de eerste tijd (misschien maar een paar dagen) in zou kunnen?

Wat betreft je vraag "stress of karakter": stress, maar het karakter bepaalt weer hoe stressbestendig het dier is ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Re: Stress of karakter?

Bericht door vuurbal »

Poes 1 heeft het stressige van haar moeder meegekregen. Poes 1 en 2 hebben dezelfde vader, andere moeder.

Heb ik het toch goed gezien dat het beter is dat poes 1 weggaat. Mijn oudste is heel relaxed. Zolang de jongste haar met rust laat, doet ze niets. Mijn jongste houdt wel van spelen en uitdagen. Niet continu, maar wel een paar keer per dag.

Een aparte kamer is te regelen, daar zijn de andere 2 nog niet geweest. Maar is het het beste voor poes 1...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stress of karakter?

Bericht door nellebel »

hoe oud is poes 1? was ze al solopoes toen ze daar kwam? misschien is het gewoon een echte solopoes en maak je haar en jouw katten er niet blij mee om weer tussen de andere katten te zitten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Re: Stress of karakter?

Bericht door vuurbal »

Poes 1 wordt in juli 4 jaar. Ze is als kitten gekomen, toen was het hondje er al, geen andere katten. Poes 2 is een jaar later ook als kitten erbij gekomen.


Is een solopoes te herkennen of is het uitproberen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stress of karakter?

Bericht door Rik »

Het gedrag van een solopoes is wel te herkennen. Maar... het kan ook zijn dat een solopoes kan opbloeien tot een sociaal beestje als ze de kans krijgt. Daar gaat echter wel wat tijd in zitten om dat te proberen. En sommigen solopoesen zullen echt altijd solo blijven. Dus... ja... het is eigenlijk gewoon een kwestie van proberen. Een poes van bijna 4 noem ik nog niet écht een solopoes. Ze kan wel al het gedrag vertonen en hard op weg zijn naar echt "solo" maar 4 jaar is nog wel een leeftijd waar ze kan (of zou moeten kunnen) wennen aan andere beesten. Mijn poes van 19 is echt solo. Daar hoef ik niets meer aan proberen te wijzigen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Re: Stress of karakter?

Bericht door vuurbal »

Dus het zou kunnen werken bij ons? Aan welke voorwaarden moeten mijn 2 voldoen om haar blij te houden?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stress of karakter?

Bericht door Rik »

Ik denk sowieso dat er veel stress rondhing in het huis. Dat is dus punt 1, geen stress. Poes 1 mepte naar poes 2 en de hond. Dus... beter geen hond en liefst katten die heel relaxed zijn en niet te opdringerig of de aanval kiezen. Ook heel langzaam introduceren. En dan hopen dat poes 1 zelf niet te dominant is en voor de aanval kiest. Een voorzichtige introductie zou daarbij moeten helpen. Het blijft dan altijd nog de vraag hoe goed het uiteindelijk gaat, maar het zal in ieder geval beter zijn dan de situatie nu waarbij poes 1 's-nachts afgezonderd wordt en overdag gestrest is. Mocht het echt niet gaan dan is het zoeken van een solo-huishouding altijd nog mogelijk. Maar ik denk dat een poes van 4 jaar zeker nog wel deze kans verdient om te zien of het lukt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Re: Stress of karakter?

Bericht door vuurbal »

Het stress nivo bij ons is in ieder geval lager dan wat ze nu heeft. Ons oudje is ook helemaal tot rust gekomen hier. Wij eisen niets van onze dieren. Willen ze niet knuffelen, prima. Willen ze het wel, ook prima. Dat is het voordeel van meerdere dieren hebben. Als de poesjes niet bij elkaar willen liggen of er ligt er al eentje, lopen ze gewoon weg. Mijn jongste poes kan wel in een speelse bui op het oudje afrennen uit speelsheid.

Ik zal eens gaan kijken voor kabel bescherming.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Stress of karakter?

Bericht door Cari »

Als ik lees dat jouw jongste wel haar speel- en uitdaag momenten heeft, krijg ik toch twijfels :???: .
Poes 1 mept een oud hondje.... ik neem aan dat dit hondje haar op zijn leeftijd niet meer uitdaagt of achterna zit? Verder zeg je dat het samen met poes 2 in het begin wel redelijk ging.
Poes 2 was toen een kitten en dan verwacht je toch iets meer dan "redelijk". Toen poes 2 volwassen werd, gingen er echt problemen komen. Zo te horen lag het probleem noch bij de hond, noch bij poes 2, die samen prima door één deur kunnen. Ik vrees een beetje dat poes 1 toch een solo poes is.
Je zou haar apart kunnen zetten bij jou en als blijkt dat het niet lukt, dan toch een thuis zoeken waar zij in haar eentje als prinses behandeld zal worden. Ik denk dat dat haar toch het gelukkigst zal maken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Re: Stress of karakter?

Bericht door vuurbal »

Het hondje doet nu niets tegen poes 1 voor zover ik weet. Poes 2 laat poes 1 met rust.

Je bedoelt bij mijn poezen zetten en als het niet gaat is ze toch een solo-prinses?

Lastige beslissing, waar doen we poes 1 het meeste plezier mee...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Stress of karakter?

Bericht door Cari »

Ik denk niet dat er op dit moment iemand klaar staat om haar een geschikt thuis te geven? Jij bent er wel en ik denk dat het in ieder geval niet slechter voor haar zal worden. Proberen maar?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
vuurbal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 nov 2014 05:21

Re: Stress of karakter?

Bericht door vuurbal »

:-) Er staat inderdaad niemand anders klaar om haar te nemen. Toen ik foto's van poes 2 aan het maken was (die zou eerst hier komen), kroop zij er tussen. Ik ben nu dus telkens haar foto's aan het bekijken. Ik gun het zowel haar als haar baasje zo erg om van de stress af te komen. En ons toch ook wel. Katten zijn verslavend...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Stress of karakter?

Bericht door Dinky »

Wanneer je haar in huis haalt zou ik haar eerst kamertje apart geven zodat ze tot rust kan komen. Daarna langzame introductie met een hordeur bijvoorbeeld. Dat geeft in mijn ogen de grootste kans op slagen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Stress of karakter?

Bericht door Rik »

Ja, zeker gewoon een normale (langzame) introductie doen. Ze heeft in ieder geval een kans nodig. Ze is nog geen 4 jaar. Het kan gewoon zijn dat zij niet met honden om kan gaan (omgang met honden is natuurlijk wat anders dan katten onderling). Het zou dus best kunnen dat het bij jou prima gaat. Maar daar moet ze wel een goede kans voor krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie