l-lysine bij niesziekte hoe toedienen als kat het niet lust?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
junglekat
Kitten

l-lysine bij niesziekte hoe toedienen als kat het niet lust?

Bericht door junglekat »

Mijn kat heeft niesziekte en ik wil hiervoor l-lysine geven om de weerstand te verhogen.
Echter mijn kat lust het niet.

Op de verpakking van de l-lysine staat het volgende :
Toediening Geef dit product met een plastic spuitje rechtstreeks in de mond of bek, verdund met een beetje water. Bij voorkeur niet tegelijkertijd met een maaltijd omdat het product beter werkt als het wordt opgenomen door het schone mondslijmvlies.

Indien een dier het product niet lekker vindt, kunnen de druppels op een klein stukje lekkers worden gegeven.
Maar mijn kat eet dus ook geen ´lekkers´ Mijn kat is kieskeurig en ze eet alleen een bepaalde soort kattensnoepjes..Nu heb ik geprobeerd enkele van deze snoepjes te weken in water, en het water geurt er dan hevig naar en dat drinkt ze dan graag en hierdoorheen kan dan de l-lysine.
Maar ik vraag mij af of het op deze manier nog wel opgenomen word ? omdat het bij voorkeur niet tegelijkertijd met een maaltijd gegeven moet worden volgens de verpakking ? en of het niet erg ongezond is om haar dan dagelijks die kattensnoepjes te geven (hetzij opgelost in water)

Als iemand tips/ervaringen heeft met l-lysine en een kat die niets lust kom maar door :smile:

Dagelijks een spuitje in de mond geven is een gevecht waar ik niet aan ga beginnen voor een voedingssupplement.
Voor antibiotica of oogzalf moet dit soms gebeuren en ik ben dan blij als de kuur afgelopen is want het gaat niet zo gemakkelijk, de eerste dagen heeft ze het nog niet helemaal door, maar tegen het einde van de kuur krijg ik haar nauwlijks meer te pakken ervoor.

Door het natvoer is ook geen optie. Natvoer lust madam ook niet, ze eet alleen brokjes.
Adriana

Re: l-lysine bij niesziekte hoe toedienen als kat het niet l

Bericht door Adriana »

junglekat schreef:Als iemand tips/ervaringen heeft met l-lysine en een kat die niets lust kom maar door :smile:
welkom op het forum!
er zijn brokkenmerken en -soorten met verhoogd l-lysine gehalte en ik neem aan dat het in die vorm goed opneembaar is.
daarvoor zul je de ingrediëntenlijsten van een aantal voeders moeten doorspitten bv bij Zooplus want ik weet ze niet (meer) uit mijn hoofd. Hills nature's best is er eentje en het zijn met name de wat duurdere soorten..
ik weet dat het werkt want een van onze katten stonk wat uit haar bekje en met H nb is dat vrijwel over.
junglekat
Kitten

Bericht door junglekat »

Hoi Adriana! Bedankt voor de tip ! Ik zal zeker uitproberen of ze dat speciale voer lust van Hills nb, ook omdat ze eigenlijk niet echt extratjes mag ivm overgewicht...

Mijn kat stinkt ook enorm uit haar bekje ! Ik wist niet dat dit ook verband hield met de kattenniesziekte namelijk. Krijgen ze er ontstoken tanden van ? of waarom is het ?
Adriana

Bericht door Adriana »

als ze zo uit haar bekje stinkt, kan een check bij een dierenarts geen kwaad. dat kan namelijk meerdere en ook ernstige oorzaken hebben!
ik weet niet of het een verband houdt met het ander, trouwens..
junglekat
Kitten

Bericht door junglekat »

Ze is recentelijk gecheckt bij de dierenarts, en binnenkort worden er enkele kiezen getrokken.
Maar bij de vorige check waren haar tanden in orde en stonk ze net zo hard uit haar bekje ;)
Plaats reactie