Hersenbloeding kat

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
James
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 nov 2012 15:41

Hersenbloeding kat

Bericht door James »

Mijn kater vlekje van 7jaar heeft van zondag op maandag wss een hersenbloeding gehad. De dierenarts weet niet zeker wat het geweest is en denkt aan een bloeding tumor of problemen met de hersenstam. Maar gezien mijn omschrijving was het wss een bloeding. Hij heeft 2 dagen zware medicatie gekregen en zit sinds vandaag op dexamethason. Hij is rechts verlamd. Maar de achterkant begint langzaam aan weer te komen. Ook links voor komt licht terug. Hij drinkt sinds vanavond ook weer. Heeft iemand een zelfde soort ervaring en enig idee over het herstel? Want hij moet dinsdag kunnen lopen anders wil de dierenarts niets meer doen. Maar ik heb af en toe het idee dat de DA steeds een ander verhaal verteld. Kijk ik snap natuurlijk dat dit zo geen leven voor hem is, maar hij gaat met kleine stapjes vooruit. Dus stel dat het herstel langer duurt dan dinsdag. Met dat dilemma zit ik dus..
Twister, Vlekje, Teddy
Indehemel: Tiger, Texas
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door Nina1967 »

Ach wat zielig zeg....weet dat Rik zijn kat het heeft gehad maar weet niet of zij ook verlamd was..
Ik zou zeker nog niet opgeven, bij mensen kan het herstel ook een tijd duren...
Misschien overleg met een andere praktijk/dierenarts?
Rik is trouwens actief in het pluisje topic ...
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door snorrebaard »

Ik zou hem ook niet opgeven! Als hij met kleine stapjes vooruitgaat, is er toch hoop? Andere dierenarts vanaf dinsdag!
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door Cari »

Zolang er vooruitgang is - hoe klein ook - zou ik hem niet laten inslapen. Ik vind het heel cru om een ultimatum te stellen. Ik hoop dat hij snel weer een leuk leven kan hebben.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door Rik »

Nina1967 schreef:weet dat Rik zijn kat het heeft gehad maar weet niet of zij ook verlamd was..
Nee, Bowy was niet verlamd. Ze heeft op donderdag 3 april 2014 een tia/attack gehad en kwam strompelend met een scheef hoofd de trap af lopen. Haar hele evenwicht was verstoord en ze had haar ontlasting laten lopen. Op donderdag-avond heeft ze een injectie (volgens mij van de prednison familie) gekregen en het zou de volgende ochtend beter moeten zijn. Ze heeft 's-nachts heel raar lopen draaien. Hoofd tussen de pootjes plat op de grond en dan rondjes over d'r rug draaien. De DA had daar nog nooit van gehoord en ik denk dat ze dat deed omdat ze helemaal van slag was door de evenwichtsorgaan die door de tia/attack geraakt is. Op vrijdag-middag (na een zware nacht) liep ze nog steeds met een scheef hoofd wankelend rond en heeft toen een tweede injectie gehad (het weekend tegemoet). Gelukkig is ze in het weekend goed hersteld en in die week heeft ze dus bloedtest en bloeddruk meten gehad. Ze had dus een bloeddruk van 300+ (niet te meten) en nierfalen. Ja, geen wonder dat ze een attack krijgt met een bloeddruk van 300+. Maar ze is er goed van hersteld , behalve dat ik wel merk dat ze jaaaren ouder geworden is (vaster slapen e.d. Ze was al bijna 18 op dat moment) en ze begint blind te worden (ook door de hoge bloeddruk). Tot zover mijn verhaal...

Nu over Vlekje... Hij moet (?) dinsdag kunnen lopen??? Hij moet natuurlijk niets. De keuze voor inslapen ligt nog altijd bij jou !!! Jouw dierenarts kan daar in sturen en advies geven. Dat werd bij mij ook gedaan. Ik moest zelf kijken hoe Bowy er onder was en zolang ik nog kan beoordelen dat ze een waardig leven leidt hoef je helemaal niets te doen. Mocht je dierenarts na dinsdag ook helemaal niet meer naar Vlekje willen kijken dan zou ik dus ook gewoon een andere dierenarts zoeken, punt. Geen dierenarts die voor mij zo'n beslissing neemt. Hij ligt nu bij de dierenarts? Aan infuus e.d.? Zolang er vooruitgang in blijft zitten (hoe klein ook) maakt het niet uit hoe lang het duurt. Kan zelfs twee of drie weken duren. Pas als het zeker is dat er echt geen vooruitgang in zit dan moet er pas gekeken worden naar kwaliteit van leven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
James
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 nov 2012 15:41

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door James »

Ja dat is letterlijk gezegd dat hij dinsdag moet lopen. Maar ik heb ook zoiets van als gaat hij iets vooruit dan is er inderdaad hoop en dan is ook niet alles beschadigd. Nee hij is thuis, hij eet zelf (met hulp vasthouden) en drinkt sinds vandaag zelf (hiervoor via een spuitje water in de bek spuiten). Hij heeft maandag aan een infuus gelegen omdat hij ook onderkoeld was. Maar heb hem smiddags weer mee gekregen.
Twister, Vlekje, Teddy
Indehemel: Tiger, Texas
James
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 nov 2012 15:41

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door James »

Maar zoals ik zei verteld hij mij ook 3 verschillende verhalen. Kijk dan denk ik ook van maak dan een mri scan dan weet je ook wat het was maar dat wil hij blijkbaar niet.
Twister, Vlekje, Teddy
Indehemel: Tiger, Texas
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door Rik »

Hij is al zelfs thuis... dat is wel fijn, zeker gezien het standpunt van de dierenarts. Dan begrijp ik al helemaal niet hoe die dierenarts de vooruitgang kan beoordelen. JIJ bent degene die dus ziet dat er vooruitgang is (hoe klein die ook moge zijn). Jij kunt zien en beoordelen hoe hij er onder is (stress of pijn). Dus als hij verder niets wil doen kun je gewoon naar een ander. Of er echter op een MRI-scan iets zinvols te zien zou zijn weet ik niet. Misschien is dat de reden waarom hij het niet "wil" doen maar dat had hij dan natuurlijk duidelijk uit kunnen leggen. Je zou dat natuurlijk eens kunnen informeren bij een andere dierenarts. Wel is het verstandig, nadat Vlekje weer wat is opgeknapt, een volledige check-up te laten doen met complete bloedtest en bloeddruk-meting. Het is niet goedkoop maar dan heb je daarna wel zekerheid over de stand van zijn gezondheid op dat moment. Bij Bowy was er dus te hoge bloeddruk gemeten en daarna dus ook nierfalen gediagnosticeerd. Wisselwerking... hoge bloeddruk geeft nierfalen en nierfalen geeft ook weer hoge bloeddruk. En daar krijgt ze nu dus medicijnen voor.

In ieder geval dus fijn dat hij thuis is, zelf wil eten (want dat is al heel wat) en met kleine beetjes vooruit gaat. Ik zou me nog even geen zorgen maken over een "deadline" van dinsdag. Gewoon goed verzorgen en je pas zorgen gaan maken wanneer er echt geen vooruitgang te bemerken is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door jennli »

Zoek eens naar villa vacht. Zij vangen verlamde katten op. Zij weten echt heel veel en willen je vragen vast te beantwoorden.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door castratenkoor »

Ik heb er helaas wel ervaring mee. Katten waren ouder en hebben het beide niet gered. Functies kwamen niet terug.

Vlekje is nog jong, hopelijk redt hij het wel. Sterkte en beterschap.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door Dinky »

Het belangrijkste is inderdaad dat je vooruitgang ziet en niet een deadline van de DA.
Zoals Jennifer al aangeeft leven bij villa vacht meerdere gedeeltelijk verlamde katten die zich daar prima redden. Zij zouden je ook kunnen adviseren over aanpassingen in huis mocht vlekje gedeeltelijk verlamd blijven.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
James
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 nov 2012 15:41

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door James »

Ik heb inmiddels contact gezocht met villa vacht en gevraagd om advies. Ik zie inderdaad verbetering al zijn het kleine stapjes. Hij probeert nu weer zelf te draaien. Het lukt hem niet helemaal alleen dus ik laat hem zover het hem lukt gaan en help hem met het laatste stukje omdat hij zijn rechter voorpoot niet mee krijgt. Maar ik heb het idee dat hij er wel weer lichtelijk gevoel in krijgt. De linker voorpoot gaat weer een klein beetje beter.
Twister, Vlekje, Teddy
Indehemel: Tiger, Texas
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door Nina1967 »

Er zit dus duidelijk verbetering in. Goed te horen!! We duimen voor Vlekje
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door Nina1967 »

Hoe is het nu met Vlekje?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
seahawk1949
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2014 09:42
Contacteer:

Re: Hersenbloeding kat

Bericht door seahawk1949 »

Geef vlekje een kans, heb hetzelfde meegemaakt met onze muis, nu ongeveer 10 maanden geleden, loopt nu nog wel met een schreef kopje maar doet het verder prima, is zelfs weer van de prednison af en net zo lief en aanhaling als vroeger, blijf je eigen gevoel hierin volgen.
Plaats reactie