als een kat een haarbal krijgt lijkt da dan of hij stikt

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Morgane123
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 dec 2014 21:52

als een kat een haarbal krijgt lijkt da dan of hij stikt

Bericht door Morgane123 »

heel soms maakt mijn kitten zo rare geluiden
het lijkt net of hij stikt of zo of amper adem krijgt maar dan duw ik lichtjes op zijn buikje maar dan komt er niks uit. Na een halve minuut stopt hij er ook mee
iemand ervaring hierma ?
misssevda
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2015 09:48
Locatie: Rotterdam

Re: als een kat een haarbal krijgt lijkt da dan of hij stikt

Bericht door misssevda »

In het asiel heb ik meegemaakt dat het inderdaad een beetje lijkt of ze stikken. Soms kwam er niks uit en soms moesten ze meteen spugen.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: als een kat een haarbal krijgt lijkt da dan of hij stikt

Bericht door Sifra »

Hoe weet je dat het om een haarbal gaat? Maakt hij kotsgeluiden? Weet je zeker dat het geen hoesten is? Bij hoesten gaat de kat meestal zitten met de hals gestrekt naar omlaag.
Ik zou zeker niet op zijn buik drukken, dat helpt niet. Als het echt om een haarbal gaat, kun je je kat eens per week een maltpasta geven, zoals Lax-a-past.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Renatevanderveer

Re: als een kat een haarbal krijgt lijkt da dan of hij stikt

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb dat ook met mijn kater Snickers.
Die heeft astma en krijgt het van haarballen heel erg benauwd.
Hij maakt dan kots neigingen, waarna het inderdaad lijkt alsof hij stikt.
Meestal als ik merk dat Snickers anders dan anders is, geef ik hem uit voorzorg Laxapast.
Gebruikersavatar
Nantastic Coontastic
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 apr 2015 19:00
Locatie: Casa di Coontastic
Contacteer:

Re: als een kat een haarbal krijgt lijkt da dan of hij stikt

Bericht door Nantastic Coontastic »

Het kuchgeluid wat lijkt alsof ze "stikken" om het even te benoemen zoals in je bericht dat kan wel voorkomen als ze net gedronken hebben en het is even niet lekker gevallen maar dat duurt dan vaak kort, hier is het ook wel eens voorgekomen als ze met hun kopje hangend in een hangmandje hadden gelegen maar dat duurde ook kort.. Als je kat het geregeld heeft zonder aanleiding zoals na het drinken of in een verkeerde positie slapen of geen haarballen uitspuugt en toch het kuchen blijft houden zou ik het wel eens na laten kijken, het geregeld kuchen kan bij meerdere medische oorzaken ook voorkomen. Dit hoeft zeker niet te zijn maar als je het vaker hoort is het soms niet verkeerd om het zekere voor het onzekere te nemen :)
Nestor Wolf, True Love Eros, Inanna Aruba, Mystic Crescent, Savage Hunter, Siddhi of Love, Mr. Bojangles, Magic Thunder & Born To Love Pablo
Gebruikersavatar
Morgane123
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 dec 2014 21:52

Re: als een kat een haarbal krijgt lijkt da dan of hij stikt

Bericht door Morgane123 »

dankje wel voor te antwoorden
Plaats reactie