Waarschijnlijk overgevoelige poes, en nu?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
anouksanne
Kitten

Waarschijnlijk overgevoelige poes, en nu?

Bericht door anouksanne »

Ik en mijn vriend hebben thuis 2 poezen. De ene is kerngezond maar de andere is van jongs af aan een zorgenkindje. Toen ze pas een paar maanden oud was heeft ze al eens obstipatie gehad. Later raakte bij het minste wormpje aan de diarree. Dit is destijds geconludeerd door een dierenarts na feces onderzoek. Zodra ze aan de diarree raakte was het dus tijd om direct te ontwormen! De diarree was dermate ernstig dat we haar moesten wassen en het soms bij de muren omhoog zat...
Dit leek een poosje alles tot ze in 2013 begon met hoesten. Eerst heel af en toe maar het werd steeds vaker, langer en heftiger. Ze begon ook benauwd te worden dus snel weer naar de dierenarts! Daar hebben we meerdere malen met spoed naartoe gemoeten. De longetjes waren niet altijd goed hoorbaar, mogelijk door vocht, dus heeft ze een aantal keren een injectie met prednison, antibiotica en een vochtafdrijver gehad. Van die injecties knapte ze zichtbaar op. Er is toen ook een röntgenfoto gemaakt maar daar was niets op te zien dus de conclusie was: moet vocht geweest zijn.
Grootste probleem was dat haar gehoest en benauwdheid terug bleven komen. Steeds sneller achter elkaar. Ze reageert vooral goed op prednison dus dat zijn we haar zelf gaan toedienen. De dierenarts heeft niets kunnen vinden dus die kwam met de conclusie FIP in maart 2013.
We zijn vorig jaar verhuisd en besloten een paar weken geleden het hele verhaal ook eens aan een andere dierenarts voor te leggen. Tijdens het consult is ons madammetje volledig onderzocht en werd er niets gevonden. Hart en longen klonken goed, darmen waren niet gevoelig, bekje en oogjes zagen er prima uit en ze had een gezond gewicht. Er is bloed afgenomen voor een volledig onderzoek. Hiermee wilde de dierenarts kijken naar indicaties voor FIP maar ook FIV en Leucose uitsluiten.
Vandaag de uitslag gekregen: alles is helemaal in orde! :grin: Super nieuws natuurlijk en we zijn heel erg blij hiermee maar het blijft wel vreemd dat ze zonder de prednison toch weer gaat hoesten. De dierenarts vermoedt dat ze overgevoelig is, mogelijk in combinatie met een vorm van astma. De overgevoeligheid zou tot reacties op haar voer kunnen leiden.
In overleg met de dierenarts gaan we nu kijken of de het toedienen van de prednison weer kunnen verminderen.
Op dit moment krijgt ze het volgende per dag: 1,25 mg prednison, 5 Hyndolac (gevriesdroogde paardenmelk poeder), 10 druppels Groene Os Luchtwegcompositum, een kleine portie vlees van Cosma of Schesir (altijd een variant met kip), een half rondje Energique Katvitaal, onbeperkt brokjes van Leonardo (Sensitive zeevis) en onbeperkt water.

Nou is mijn vraag: heeft iemand enig idee welk onderdeel van haar voeding een probleem zou kunnen veroorzaken? Heeft iemand nog andere ideeen?
We willen niet teveel experimenteren met haar voedsel maar we willen wel graag kijken of we de boosdoener kunnen achterhalen!
**Kopjes van Chickie en likjes van Abbey**
Renatevanderveer

Re: Waarschijnlijk overgevoelige poes, en nu?

Bericht door Renatevanderveer »

Lees het topic Astma op het subforum Luchtwegen eend door.
Kun je het hoesten eens beschrijven?
anouksanne
Kitten

Ze hoest zoals de kat in dit filmpje: https://youtu.be/6JUEmTw5Z08
Ze slikt vaak tijdens na het hoesten en je hoort vaak ook dat ze slijm ophoest. Het klinkt wat rochelend.
Renatevanderveer

Bericht door Renatevanderveer »

Het klinkt enigszins zoals mijn kater Snickers bij wie Astma is gediagnosticeerd.
Adriana

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!

éen van mijn katers, Bolle doet dat in vlagen ook. bij hem denk ik dat hij dan brokjes gegeten heeft waar melksuiker in zat. hij verslijmt eerst en gaat dan op een bepaalde manier hoesten.
de enige manier om erachter te komen is eliminatie. maar het is mijn ervaring dat soms niet alles wat in voedsel zit/gestopt wordt bij de ingredientenlijst vermeld staat..

wat goed van je om haar nog een keer helemaal door de molen te laten halen!
nu weet je tenminste zeker dat het niet daaraan kan liggen..
anouksanne
Kitten

Bedankt voor jullie reacties!
Ik las al een heleboel over Snickers in het astma onderwerp. Hoe gaat het nu met hem Renate?

En we zijn ook heel blij dat we haar nog een keer hebben laten nakijken. FIP is zo'n verschrikkelijke diagnose dus we zijn opgelucht dat dat het toch niet kan zijn!

Adriana, weet je toevallig dan ook welke brokjes geen melksuiker bevatten? Volgens de website van het merk brokjes dat mijn monstertjes nu krijgen is het allemaal fantastisch spul wat er in zit maar ja, die promoten zichzelf natuurlijk ook...
Plaats reactie