Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

160 gram voor een 20 jarige kater van 3,5 kg lijkt mij prima hoor. Ik laat niet meer prikken. Dat was de laatste keer zo'n drama bij mijn bijna 19 jarige bejaarde dat ik haar dat niet meer aandoe. Ze krijgt Semintra en nierdieet (of Felix met ipa) tezamen met medicijnen voor te hoge bloeddruk. Meer kunnen ze ook niet doen. Twee weken tussen bloedprikken vind ik eigenlijk wel kort. Maar misschien is het om even een basiswaarde te bepalen en dat de volgende bloedtest dus over een half jaar of een jaar komt. Konden ze de bloeddruk ook meten? Ik weet niet of te hoge bloeddruk ook vaak voorkomt bij schildklier problemen maar bij nierproblemen schijnt het een wisselwerking te zijn. Te hoge bloeddruk door nierfalen en weer meer nierfalen door te hoge bloeddruk. Hopelijk stabiliseren de schildklierwaardes en zakken de nierwaardes van Nelson een beetje. Dan kan hij met wat dieet en zorg nog wel eventjes vooruit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

160 gram natvoer of brokjes?
Ik kan in m'n handen klappen als gizmo 20 gram brokjes eet, als hij een goede dag eet dan eet hij 30 gram brokjes.
Soms eet hij wel natvoer erbij en soms niet..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dat zal natvoer zijn, Feather.

Ik vind prikken na twee weken ook wel erg kort vooral omdat het zoveel stress geeft. Ik zou nog minstens twee weken langer wachten om een beeld te krijgen.
Maar wanneer het mijn kat was, liet ik niet meer prikken. Je weet dat hij nierfalen heeft, je geeft hem wat nodig is bij nierfalen en meer kun je niet doen.
Wat schiet je ermee op om te weten dat het ureum misschien iets gezakt is en creatinine iets verhoogd is of andersom? Het verandert niets aan de behandeling.

Kijk naar Nelson en je merkt het snel genoeg wanneer de nieren het begeven. Dan zal hij meer gaan drinken, vaker spugen, vacht wordt plokkerig, hij zal in rap tempo afvallen en dan helpt er helaas geen lieve en deskundige dokter meer aan.
Het klinkt akelig en dat is het ook, maar eens krijgen we er allemaal mee te maken, de één snel, de ander heeft het geluk dat het langer duurt en dan kun je het na een tijdje van je afzetten.

Nelson is 20,5 en dat is heel veel ouder dan de meeste katten ooit zullen worden. Dat betekent niet dat je nu het bijltje er maar bij neer moet gooien, maar geef hem zijn rust. Geen stress meer voor zo'n oud kereltje.
En wij zullen proberen om je zoveel mogelijk te helpen (en vaak weten wij meer dan de dierenarts wanneer het op verzorging aankomt :smile: ).

Met Noa gaat het iedere dag een stukje beter (en het weer werkte vandaag ook grandioos mee :edance: ). Ik hoop toch zo dat we het redden met alleen antibiotica. Zie als een berg op tegen een evt. operatie.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nellebel »

duimpjes draaien voor noa
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het met Noa aan de beterende hand is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BloemTetsu »

@Anent, dat is goed nieuws. Duimen blijven doordraaien.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Wat een middagje zon al niet kan doen
(en de ab en goede zorg natuurlijk :) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Annet,
Wat fijn dat het steeds wat beter gaat met Noa en wat een leuke foto, ze is zo mooi!!!!
Duim dat een operatie niet nodig is :-)

Kleine update over Snoet, ze is sinds een paar dagen zo opgeknapt, eet goed, drinkt goed, medicijnen gaan er in, ze zit weer in de woonkamer, op de stoel, wast zich weer, vacht ziet er stukken beter uit, ze is duidelijk in gewicht aangekomen en speelt zelfs weer en zit nu ineens weer boven op haar klimpaal en ook in de boekenkast....ze is sinds een half jaar niet meer zo geweest!!

Ben wel beetje bang om het uit te spreken, je weet nooit hoe lang het duurt maar zo lang zij zich goed voelt......joehoe

Ze drinkt wel iets meer sinds ik elke dag 1 ml lactulose door haar eten doe...is dat normaal?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Puur
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 nov 2013 19:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Puur »

Wat fijn dat het weer beter gaat met Noa! Ik duim ook voor je dat antibiotica afdoende is.

Nog meer goed nieuws zo te lezen! Lijkt mij dat het drinken daar wel mee in verband staat, maar afhankelijk van wanneer je er mee begonnen bent kan het weer ook van invloed zijn?
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maaikevanhelvoort »

Ik ga ook duimen voor noa!
Jullie weer bedankt voor de wijze adviezen. Ik stel inderdaad het prikken nog een weekje uit tenzij hij achteruit gaat natuurlijk.
Ja, hij eet zo'n 160 gram natvoer. Soms daarbij een paar brokjes. Maar ook hij heeft kast van tanden dus merk dat dat lastiger gaat. Vandaag wat minder gegeten, nu 85 gram. Maar ben ook er niet de hele dag geweest ivm werk. In de middag gaat mijn moeder altijd even kijken en voeren. Maar dan eet hij gewoon minder.
Wat super dat Snoet goed gaat nu! Fijn!
En echt bedankt voor jullie hulp! Heb het gevoel begrepen te worden en in mijn omgeving is dat wel anders.
maaikevanhelvoort
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:36
Locatie: Voorburg

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maaikevanhelvoort »

@annet: knaake zit ook in den haag, is dat dichterbij? Hij is heel kundig. Hoewel het bij. Mijn lotje fout is gegaan na de operatie. Door de narcose nieren een klap gekregen. Maar het is een lieve man.
Heb je clindaseptin? Dat is volgens Knaake het enige wat goed helpt. Ik deed dat altijd door een papje van vitakraft of door kattenmelk.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hoera voor Snoet! Ga zo door, meisje!
Ik las hier pas dat laxeermiddelen vochtontrekkend zijn dus dan is het niet vreemd dat Snoet wat meer drinkt.

@Maaike: nee, Den Haag is helemaal aan de andere kant van het land want ik woon in Doetinchem. Akelig dat het bij Lotje fout ging na de operatie. Klinkt haast als bij Noa: voor het tanden en kiezen trekken nog helemaal gezond en daarna was het bagger. Mijn dierenarts weet het toen aan de narcose, maar Noa heeft 4 weken Metacam gehad en Metacam is slecht voor de nieren.
Knaake vond het toen zo erg en heeft heel erg met ons meegeleefd.

Clindaseptin ken ik niet. Ik heb voor Noa clavubactin, maar de dierenarts met wie ik afgelopen vrijdag overlegde over de operatie noemde ook nog een andere antibiotica die ook erg goed zou helpen bij ontstekingen. Mocht deze ab niet voldoende doen dan adviseerde hij dat. Maar de naam weet ik niet meer.
Ik hoef gelukkig bij Noa niets te mengen want ze slikt alle pilletjes moeiteloos door.
Gebruikersavatar
Nina1967
Poema
Poema
Berichten: 310
Lid geworden op: 30 jan 2015 00:52

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Nina1967 »

@ Puur ik geef het sinds een week, 1x per dag 1 ml lactulose...het onttrekt wat water uit het lichaam dus dacht misschien daarom...het is niet zo dat ze weer (zoals voor het 3 daagse infuus) 300 ml water per dag drinkt maar 60-100 ml....en nu net iets meer

@ Annet, lees net je bericht en dacht het inderdaad ook al dat de lactulose de reden is....
Is de antibioticakuur voor Noa bijna voorbij? Hoe is het met de zwelling?

@ Maaike, dank je wel en houdt hoop, voor haar infuus en dieet en Fortekor (dus voordat ik bij de da geweest was) dronk en plaste ze de hele dag door, slechte vacht, soms lusteloos, wel at ze best goed nog tot verbijstering van de da maar kreeg advies van inslapen (daar duidde ze op, heeft het niet letterlijk gezegd)
Nou daar dacht ik niet aan natuurlijk en kijk hoe het nu gaat :edance:
Maar ben een paar weken erg gestressed geweest, in combinatie met werken was het vreselijk....
En Maaike, de meeste mensen kijken je raar aan wanneer je zo begaan bent met je huisdier...alsof huisdieren minder waard zijn dan mensen...

Ik heb het een beetje van me af gezet, Snoet werd ook helemaal gestressed van mij....natuurlijk ben ik gelijk weer in paniek wanneer het een dagje wat minder gaat, maar het went wel...het is nu een maand geleden dat ze de diagnose chronisch nierfalen kreeg en in het begin met de start van de Fortekor was ze erg wankel en slapjes maar nu niet meer, kan ook komen doordat ik het nu verpulver en door het eten heen doe en ze het niet in 1x op eet maar in de loop van de ochtend steeds met beetjes.
Ze eet alleen natvoer, RC renal tonijn en beef vindt ze heerlijk (gelukkig wel weer) en de pate van RC. Harde brokken vindt ze vies van het dieetvoer. En Hills lust ze niet meer. Maar ik vind het best zo..

Soms vraag ik me af of het wel chronisch is omdat ze zo normaal is nu, maar ze doet het zo goed op het dieet en de Fortekor dat ik er toch niet mee zou durven te stoppen en wil haar liever ook niet meer laten prikken....
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik ben toch bang dat Gizmo's einde er aan begint te komen :-(
Hij woog vorige maand bij de dierenarts 3,1kg. En nu net thuis gewogen en hij weegt hier 2.765.
Nuis het 300 gram en ik weet dat weegschalen verschillen van elkaar, ik doe het op een keukenweegschaal en de dierenarts natuurlijk gewoon een professionele.
Hij eet weer wel, hij heeft 60 gram felix op en heeft nu zijn niernatvoer staan wat die ook wel telkens een beetje pakt.

Dwangvoeren is echt geen optie. Hij haalt me helemaal open als ik alleen al zijn pilletje en semintra (spuitje) moet geven. Ik probeer elke keer snel genoeg te zijn en met semintra moet ik hem soms in een deken wikkelen en een hoop gegrom alsof die zwaar aangevallen wordt..

Het stomme is hij geniet nog zo, zodra er mensen binnen komen MOET hij kroelen! En hij wil ook nog steeds met mij kroelen, geeft kopjes aan de hond, loopt rond door de woonkamer (wel heel mauwerig, maar dat was die al)..
Hij drinkt ook genoeg uit zichzelf trouwens.

Hoe krijg ik er nu in godsnaam weer een paar gram aan, hij eet alleen maar omdat het moet, verschillende smaken geprobeerd maar hij heeft niet meer de eetlust zoals vroeger (al was die vroeger ook echt een moeilijke eter dus die nierproblemen maken het alleen maar erger..)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik vrees dat dat niet gaat lukken Feather wanneer je Gizmo niet kunt dwangvoeren. Nierpatiënten vallen af naarmate de ziekte verdergaat doordat voedingsstoffen niet meer voldoende opgenomen worden en doordat de kat steeds minder gaat eten.
Sterkte ermee!

Noa is ook afgevallen. Acht maanden geleden woog ze nog 4,5 kilo, nu 4,1. Ze eet op het moment ook nog geen brokjes (is in principe beter omdat ze geen nierbrokjes eet) en dus hebben we de hoeveelheid zacht voer verhoogd van 8 naar 10 spuitjes, 3x per dag. Dat is nog geen enorme hoeveelheid meer, maar een half blikje per keer is echt genoeg.
Ik hoop dat ze straks toch weer normaal zelf brokjes gaat eten.
De zwelling is bijna weg en het oog ziet er ook weer beter uit. De ab-kuur duurt nog tot vrijdag.
Plaats reactie