gescheurde en overgeplooide nagel

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
YunaTheBrit
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2015 16:23

gescheurde en overgeplooide nagel

Bericht door YunaTheBrit »

Help! Ik heb thuis vier katjes, waarvan 1 Brits Korthaartje. Nu heeft die de verschrikkelijke neiging om aan haar nagels te zitten bijten. Haar nageltjes worden echter vaak geknipt! Een weekje of 2 geleden had ze al eens zitten bijten aan een van haar middelste nageltjes en deze was afgebroken. Dit hebben we toen verzorgd. Nu kwam ik echter thuis en lag er o-ve-ral bloed, tot op de muren zelfs. Toen ik keek zag ik dat haar nageltje aan de andere poot nu gescheurd is. De ene helft zit nog op een normale positie maar de andere helft lijkt precies overgebogen/overgeplooid tot op de bovenkant van haar pootje! :S de dierenarts zit niet vandaag (en geen ENKELE andere dierenarts doet vrije consultaties, wat ik absurd vind!). Morgenochtend zou ik naar de DA gaan maar tot dan moet ze wachten. Heeft iemand een idee of dit erg is/vaak voorkomt? Ik zit er enorm mee in! :/
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: gescheurde en overgeplooide nagel

Bericht door artemis »

Geen ervaring mee maar ik zou het ondertussen goed ontsmetten met betadine want zoiets kan gemakkelijk infecteren op de kattenbak. En als het nog bloedt zou je kunnen proberen er een pleister op te plakken tot je naar de da gaat, niet makkelijk weet ik. Of een gaasje met een windel eromheen afhankelijk van welke nagel het is...

Het lijkt op ofwel een dwangmatig gedrag zoals mensen nagelbijten, ofwel iets dat haar irriteert aan haar nagels. Zomaar een idee maar misschien zou je eens kunnen stoppen met het knippen van haar nagels, mogelijk heeft het daarmee te maken.
Eerlijkgezegd heb ik nog nooit de nagels van mijn katten geknipt...
YunaTheBrit
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2015 16:23

Re: gescheurde en overgeplooide nagel

Bericht door YunaTheBrit »

Is het dan niet ongezond als ze die isobetadine aflikt? Heb het daardoor nog niet durven opdoen! Bedankt voor de tip i.v.m. Het gaasje en windel. Zal het proberen maar ze is jammer genoeg enorm koppig en zal het er wss proberen af te sleuren :P
Gebruikersavatar
Puur
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 nov 2013 19:10

Re: gescheurde en overgeplooide nagel

Bericht door Puur »

Als het nog steeds bloedt kan je het ook proberen met wat bloem te stelpen. Wordt vaak gebruikt als er in het leven van de nagel is geknipt bij konijnen, vogels etc.

Omdat je haar nagels zo vaak knipt kan het misschien zijn dat er scheurtjes in de nagel ontstaan waar ze last van heeft. Ik zou dus niet of zo min mogelijk haar nagels knippen.
YunaTheBrit
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2015 16:23

Re: gescheurde en overgeplooide nagel

Bericht door YunaTheBrit »

Oké bedankt voor de tips iedereen! Ben naar de DA geweest en die zei dat ze het overgeplooide nageltje zelf ging uittrekken (de DA wou dit niet doen omdat het anders te veel pijn ging doen) en ze heeft antibiotica gekregen. Zal haar nageltjes proberen minder snel te knippen en we zullen zien wat dat zegt! :D
Plaats reactie