Krabben en miauwen in de ochtend aan de deur.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Semlie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2015 21:47

Krabben en miauwen in de ochtend aan de deur.

Bericht door Semlie »

Hallo,

Ik heb een account aangemaakt omdat ik graag advies wil over een probleem met mijn kat. Hij krabt elke ochtend aan de slaapkamerdeur en miauwt er ook bij. Nu hebben we het straffen al geprobeerd en het negeren ook, maar niks helpt. We hebben 2 katten dus eenzaam kan hij niet zijn. En onze andere kat is wel stil. Ook is het geen optie om de slaapkamerdeur open te laten, want dan houden ze ons beide wakker en een aparte ruimte voor de katten hebben we niet. Hij is bijna een jaar oud trouwens.

Iemand een idee wat we eraan kunnen doen? Alvast bedankt!
Meow.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Krabben en miauwen in de ochtend aan de deur.

Bericht door Ms Maaike »

Misschien heeft hij honger. Staan er altijd brokjes of zijn ze op 's ochtends? Zijn je katten gecastreerd?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Krabben en miauwen in de ochtend aan de deur.

Bericht door nellebel »

straffen helpt nooit. maak je hem alleen maar bang van en zijn vertrouwen in jou verdwijnt.
wat doet hij als je de deur open maakt? loopt hij de slaapkamer in?, rent hij naar beneden? is hij dan wel stil? onze gijs komt mij ook halen als de brokjes op zijn (gijs doet het al als het bakje half leeg is want hij is bang tekort te komen hihi) maar zodra ik op sta en vraag wat er is, rent hij als een malle naar achteren en gaat hij in de berging zitten (daar staan de voerbakjes).
je zult toch op verschillende manieren moeten proberen te onderzoeken wat hij bedoelt
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Krabben en miauwen in de ochtend aan de deur.

Bericht door Natascha001 »

Negeren (wordt er altijd aangegeven, maar werkte bij ons dus ook niet).
Na 2 jaar een schreeuwende en springende kat aan de slaapkamerdeur rond een uur of 4/ 5 hebben wij het opgegeven. De deur staat nu de hele nacht open en wat blijkt, onze springer wil 's morgens alleen maar even gedag zeggen en gaat dan weer weg. Stuk beter zo'n spinnende kat in je oor dan eentje die aan de deur staat te schreeuwen.
Hij is dan te lang zonder ons, zeggen wij maar. Want wij hebben 4 katten dus alleen is hij niet.
Van de anderen katten weinig last 's nachts, er is er maar eentje een echte bedligger. Ze worden ook rustiger naarmate ze ouder worden, en als ze 's avonds moe zijn van spelen, zijn ze 's nachts ook rustiger. Dus veel spelen voor het slapen gaan zou ook kunnen helpen.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Krabben en miauwen in de ochtend aan de deur.

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 6 katten, de oudste is 10 en de jongste 4 maanden.
Hier nooit last van ze 's nachts, er wordt pas aan de deur gekrabd als ze de wekkerradio horen.
Er staan hier op 3 verdiepingen brokjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Semlie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2015 21:47

Re: Krabben en miauwen in de ochtend aan de deur.

Bericht door Semlie »

Ze krijgen 2x brokjes per dag. In de ochtend en in de avond. Ze zijn gecastreerd. Is het wel vertrouwd om een bak vol eten neer te zetten? We willen niet dat ze tonnetje rond worden. De andere kat is overigens stil. Maar degene die mauwt begint ook met mauwen en krabben zodra we hij ons hoort draaien of praten. (Hij hoort ons en denkt dan jeej ik ga krabbelen)
Overigens is deur open laten niet echt een optie, dat hebben we wel geprobeerd maar dan gaan ze spelen en ons likken. Heel lief is dat, maar verstoord onze nachtrust nogal.
Wij vermoeden dat het of honger is of dat hij ons mist.
We kunnen extra eten in de nacht proberen. Maar wat als het het gemis is van ons? Wat doen we dan?
Meow.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Krabben en miauwen in de ochtend aan de deur.

Bericht door Ms Maaike »

Vaker de deur schilderen vermoed ik... Straffen werkt niet en is slecht voor de band tussen jullie en de kat. Ik heb hier onbeperkt brokken staan, maar wel zodat ze er moeite voor moeten doen (voedselverrijking). Mijn katten krabben nooit aan deuren.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Krabben en miauwen in de ochtend aan de deur.

Bericht door Catfish »

Ik heb tegenwoordig ook de slaapkamerdeur dicht 's nachts, omdat 2 van de 3 gezellig bij me komen liggen waardoor ik helemaal klem lig en wakker word.
Eén wil nog wel eens aan de deur gaan staan krabben, maar dat wordt nu een stuk minder. Ik negeer het namelijk.

Straffen werkt nooit, maar dat is al uitgelegd. Negeren!
Ik heb altijd voer voor ze staan, en geen van allen te dik.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Krabben en miauwen in de ochtend aan de deur.

Bericht door genm »

Ik heb ook onbeperkt brokken staan. Ik gaf ze eerst twee keer per dag brokjes, maar daardoor raakten ze juist heel erg gefixeerd op eten. Etenstijd begon steeds vroeger voor ze. En bij mij mogen ze wel op de slaapkamer, dus dat betekende dat ze op een gegeven moment om 4 uur 's nachts op mijn hoofd gingen zitten en in mijn oor begonnen te miauwen, omdat ze wilden eten.

Ik ben nu overgestapt op onbeperkt brokjes. De eerste paar dagen eten ze zich tonnetje rond, tot ze door hebben dat het niet nodig is en dat er altijd brokjes klaarstaan. Ze eten nu kleine beetjes verdeeld over de dag. Ze eten ongeveer dezelfde hoeveelheid als toen ik ze nog twee keer per dag voerde. Twee van de drie hier zijn ook gecastreerd (derde moet nog). Ik zou het als ik jou was gewoon eens proberen. Nu is hij er waarschijnlijk aan gewend dat als hij jullie hoort praten en hij gaat aan de deur krabbelen, dat hij dan eten krijgt.

Als je het toch eng vindt om onbeperkt brokken neer te zetten, kun je nog een timervoerbak overwegen. Die kun je instellen op een bepaald tijdstip. Daar zou je 's avonds al zijn brokjes in kunnen doen voor de ochtend en dan instellen dat de bak iets eerder opengaat dan dat jullie wakker worden.
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Plaats reactie