Wilde kat tam maken.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
XManon
Kitten

Wilde kat tam maken.

Bericht door XManon »

Hallo,

Sinds afgelopen zaterdag hebben wij een nieuwe liefde.. Pumkin!
Ze is ongeveer 2 jaar oud en gevonden in Vianen. Ze hebben haar gesterriliseerd en in het dierenasiel gebracht. In het wild zou ze doodgeschoten zijn :( Afijn, ouders helemaal verliefd want ze zocht een functie als muizenvanger op een boerderij. En dat hadden wij nodig! En waarom zou zij niet ook een kans verdienen?

http://www.dierentehuisleerdam.nl/sites ... umpkin.jpg
Http://www.dierentehuisleerdam.nl/sites ... mpkin1.jpg
Dit is ze! (Effe klikken)

Ze zit in de schuur, binnen hebben we een hondje en zou ze alles kapot maken. Daarnaast is ze buiten gewend.
Pumkin is helemaal zindelijk en eet steeds netjes haar bakje leeg... Maar we zien haar niet! Ze zit continu verstopt op het zoldertje bij het hooi. Verder is ze niet vals, ze blaast/krabt/bijt niet.

En ik weet dat ze te oud is om een knuffelpoes te worden. En dat verwachten we ook niet. Maar ooit is er een kat bij ons aan komen lopen. Onder de plekken, schuw, mager.. Ik denk dat ze toen al een jaar of acht was. We hebben haar onder onze hoede genomen en ze is zo'n leuke kat geworden. Soms tijden weg.. maar als ze er was wou ze echt aandacht! Niet te lang misschien, maar ze vond het zo prettig om geaaid te worden., Uiteindelijk is ze 20 geworden :(

Nu vraag ik eigenlijk tips om Pumkin ook wat minder bang te maken. Iemand een idee of een soortgelijke ervaring?

Alvast bedankt!
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Wilde kat tam maken.

Bericht door Dinky »

Ik zou denken veel rustig in de schuur gaan zitten en tegen haar praten. Wellicht dat ze dan leert dat jij/jullie niet eng zijn.
Laat haar, wanneer ze naar je toe durft te komen, rustig aan je snuffelen zonder er aandacht aan te besteden en dan langzamerhand kun je haar misschien wel aaien.
Je kan ook nog wat voer/snoepjes bij je in de buurt leggen zodat ze met eten wordt beloond wanneer ze in de buurt durft te komen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

helemaal eens met mirjam, veel tijd doorbrengen in de schuur. lekker tegen haar kletsen zonder haar bewust op te zoeken of te benaderen. zo went ze aan jou en je stem en komt ze mogelijk vanzelf uit nieuwsgierigheid dichterbij. snoepjes zijn ook altijd een goed idee
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Adriana

Bericht door Adriana »

ja! ieder dag toch wel een poosje naar de schuur. ze moet wennen aan jouw/jullie luchtje.
je kunt daar ook een nog niet gewassen t-shirt neerleggen en daarnaast iets lekkers.
hoeft geen kattensnoepje te zijn, paar goeie kwaliteit brokjes is ook prima.

op mijn volkstuin heb ik een zwerfpoes en het heeft ons zeker dik een jaar gekost voordat ze wat toeschietelijker werd. voordien zagen we haar zelden en hield ze grote afstand. vorige winter kwam ze pas naar haar voer toe als we al een eind uit de buurt waren.
we zien haar nu twee keer per dag voor haar medicatie en wat lekker natvoer (en milbemax om te ontwormen)
dat is ook wel een tip voor jullie. buitenkatten moet je vaker dan 4x per jaar ontwormen en bvk met milbemax. muizeneters hebben vooral last van lintwormen.
omdat je haar nauwelijks ziet kun je dat niet checken (wittige soort van rijstekorrels onder haar staart). milbemax kun je verstoppen in een vitakraft kauwstaafje en de blauwe soort kneedt het beste.

hoe doet ze het als muizenvanger? en welkom op het forum trouwens..
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

Mijn wilde kat heb ik uit het asiel gehaald toen ze 1,5 was (gegokt). Ik keek haar aan terwijl ze onder de bank was verstopt in het asiel (waar ze 6 maanden onder heeft gezeten) en ik voelde een klik en het gevoel dat ze van mij zou accepteren dat mensen niet eng zijn. Uren ben ik bij haar geweest en gelezen en gepraat en vooral genegeerd. Wel voer neergelegd maar die at ze niet als ik er was. Op een gegeven moment werd ze nieuwsgierig wanneer ik wegging. Na een tijd haar uitgelokt om te spelen, door een touwtje heen en weer te bewegen. Na 3 maanden kon ik haar aaien. Het is nu de grootste knuffelkat die ik ken. Oppakken wil ze niet en hoeft ook niet.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie