Onze situatie: Onze poes (9 maanden, gesteriliseerd) is voor mijn gevoel blijer als we veel thuis zijn, ze is dan en ook de dag erna echt gezelliger en aanhankelijker. Ze is erg zeker van zichzelf, nergens bang voor en lekker aanwezig. Ze komt er gezellig bij liggen en me afleiden als ik thuis werk. Als we thuis komen komt ze eerst uitgebreid knuffelen -prrrr prrrrr-, en we geven haar veel aandacht. Ze is echt een dame, houdt van aandacht - op haar terms, zoals een echte dame betaamt - speelt fanatiek, erg nieuwsgierig en komt al kletsend gezellig achter me aan waar ik ook ga. Nieuwe mensen zijn gelijk interessant, ze is voor de duvel niet bang (behalve voor de stofzuiger, die eet je op natuurlijk

Ze is echt op ons gericht, al gaat ze rustig in een andere kamer gaat liggen tukken als we thuis zijn. Ze sloopt niet. Ander solokittengedrag vertoont ze ook niet.
We wonen in een appartement op de 1e verdieping, nu blijft ze nog binnen maar uiteindelijk willen we een trap maken naar de tuin van de benedenbuurman (binnentuin) zodat ze lekker naar buiten kan struinen. De benedenbuurman kijkt daar nu al naar uit, dus dat is fijn

Ik lees en hoor zo veel tegenstrijdige berichten over een 2e kat erbij dat ik twijfel, al nijgen we naar doen. Voor zover ik heb begrepen heb je voor een 2e kat niet veel meer ruimte nodig. Maar ik hoor ook dat het heel erg mis kan gaan, en te moeten herplaatsen daar moet ik zelf nu al niet aan denken

Nu is mijn dilemma: haar zo snel mogelijk de kans geven lekker buiten te gaan struinen en haar energie daar kwijt kan of een vriendje erbij?
Ik denk dat als er eentje bij komt het een kater moet worden met een relaxt karakter. Maar wat is verstandig qua leeftijd een kitten van ca. 10 wk (wat mijn vriend het leukst vind) of een van ongeveer dezelfde leeftijd? Met oudere herplaatsers ben ik een beetje bang voor gedragsissues/sproeien/o.i.d. Als er een bij komt doen we dat juist als speelmaatje voor haar, niet voor onszelf.
Stukje inzicht in de toekomstplannen: We wonen nu nog in de stad maar over een paar jaar willen we verhuizen naar een 'echt' huis buiten de stad en komt er hopelijk ook een hond bij als we daar dan meer tijd voor hebben. Met 2 katten en een hond wordt het wel een beetje 'dierentuin'.
Sorry voor het lange verhaal maar wilde de situatie helder neerzetten.
Hoop dat jullie goede tips hebben!