prinsje schreef:Nee m'n vriendin zat er bij en die stak haar hand er voor dus Ninah heeft niet echt een mep gehad.
Mmmm, hand ertussen steken was redelijk riskant. Voor je het weet heb je een beet te pakken en kun je een tetanus-shot halen

Nou denk ik dat het wel meevalt met Poema (en in deze situatie) maar je moet er toch altijd op bedacht zijn.
prinsje schreef:Maar stel dat het weer gebeurt dit gewoon laten gaan?
Als het alleen gebeurde bij ZIJN kamer dan kan het natuurlijk zijn wat Mirjam al aangaf... ZIJN DOMEIN. In dat geval zou ik even vermijden dat Ninah die kamer op banjert.
prinsje schreef:Wanneer wij Poema afleiden met snoepjes en speelgoed is er niks aan de hand en doet hij alsof Ninah er helemaal niet is.. Is dit niet raar? Hij doet gewoon echt alsof hij haar niet ziet en ze lucht voor hem is

.
Oooo, maar hij ziet haar wel hoor

Maak je maar niet ongerust. Die Poema van jullie heeft alles in de gaten. Hij laat het alleen niet merken. Het is juist een mooie manier om zonder confrontatie de twee met elkaar kennis te laten maken. Jij zit ertussen als buffer en bent een "oude vertrouwde" van Poema.
prinsje schreef:... en ik mijn hand naar Poema waarna hij naar mij blies.
Ook heel normaal. Hij is op dat moment wel een beetje van slag. Ik zou hem in dat geval gewoon negeren. (niet straffen, niet schreeuwen... het is normaal gedrag dat met wat rust gewoon over gaat)
prinsje schreef:Wat zijn nu de beste vervolgstappen? Straks even weer proberen? Of morgen even verder kijken?
Kijk even hoe je zelf bent. Als je zelf ontspannen en relaxed kunt zijn (en je ziet aan je katten dat ze dat ook zijn) kun je gerust door gaan met proberen. Anders even wachten tot morgen.
Ik zou bekijken of het aanvalsgedrag alleen kwam omdat Ninah die kamer op wilde gaan. Hou Ninah bijvoorbeeld eerst op een andere kamer of de woonkamer en kijk hoe Poema dan reageert. Speel vooral met allebei, snoepjes enzovoort. Gewoon veel afleiden zodat Poema het idee krijgt dat die nieuwe pluizebol eigenlijk niets raars is. Komt het wel weer tot een aanval dan zou ik het toch één keer even aankijken. Als Poema door blijft meppen dan is het verkeerd en kun je tussenbeide komen (niet met de hand maar met stemverheffing en anders een bezem ofzo). Maar ik heb wel het vermoeden dat het gewoon bij maximaal één mep zou blijven. Al is het alleen maar omdat Ninah waarschijnlijk niet terug gaat meppen. Blijft ie wel doormeppen (in dezelfde aanval) dan wordt het een iets moeilijker geval.