Mijn lieve Bella heeft FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Jantina »

Dank jullie.

Inmiddels alweer bericht van het crematorium. Geeft wel een goed gevoel, zo'n snelle reactie. Ze staan ook goed aangeschreven.
Heb verschillende urnen, maar nog niet helemaal duidelijk wat ik nu kies.
Ik wilde ook een pootafdrukje, en die kunnen ze ook maken in klei.
Het is ook allemaal mogelijk in het weekend, geeft ook meer rust.

Lief meisje is weer wat rustiger. Ligt de hele middag al te slapen. Maar dat is eigenlijk wel iets wat ze regelmatig doet/deed. Maar nu bij alles ga ik denken...is ze er klaar mee?
Nee, ik denk dat ik het zelf ook wel zie en merk. Ik zal het in haar ogen zien.

Overigens ben ik ineens weer veel oude foto's tegen gekomen waarvan ik niet meer wist dat ik ze had. Ook veel foto's van Luca en ook van hun samen. Dus ik zat vanmiddag met een big smile en heerlijk terug genietend te kijken naar de foto's. En als de tijd het geeft, zal ik dat straks ook met Bella kunnen doen. Want wat er ook gebeurd, herinneringen zitten in mijn hart.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door nellebel »

wat fijn dat het niet zo supersnel gaat als bij odie, maar dat je tijd krijgt om afscheid te nemen en voor te bereiden. voor zo goed en kwaad als dat kan.
moet vaak aan je meissie denken. dikke knuffel
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door mittenslief »

zeker geweldig dat het niet zo snel gaat, staat ze nog op medicatie?....was het wel echt draadtrekkend stroperig vocht wat eruit kwam?...de meeste natte fip gevallen gaan echt hard achteruit...gelukkig in jou geval niet zo en hoop dat dit nog lang niet aan de orde is ook...geniet van haar
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door mittenslief »

zeker geweldig dat het niet zo snel gaat, staat ze nog op medicatie?....was het wel echt draadtrekkend stroperig vocht wat eruit kwam?...de meeste natte fip gevallen gaan echt hard achteruit...gelukkig in jou geval niet zo en hoop dat dit nog lang niet aan de orde is ook...geniet van haar
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Jantina »

Nee het was geen draad ofzo. Ze prikte eerst met kleine naald, daar zat bijna niks in. Toen met dikkere naald en daar kon je toen wel wat in de naald zien. Maar niet veel ofzo.
Kan het dan geen droge FIP zijn? Dat duurt natuurlijk langer. Ze heeft ook geen dikke buik en dat is toch ook zo met natte FIP, of ook bij droge?

Gaan katten als ze zich ziek voelen zich ook verstoppen en dat ze bijvoorbeeld niet meer bij je komen? Ook heb het zelf nog niet meegemaakt, maar ik begreep altijd dat als katten weten dat ze dood gaan, ze zich verstoppen.
Bella wilde zondag nl niet aangehaald, maar toen ze zich beter ging voelen zocht ze me echt op.

Edit: oh en ze heeft zondag alleen een prikje gehad, ben even de naam kwijt...verder geen medicatie ofzo.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door mittenslief »

bij simba was het echt stroperig geel draadtrekkend vocht....een hele spuit vol, terwijl hij nog niet zo bolle buik had....ik heb het zelf gevoeld en het plakt als een gek...ik wil je geen valse hoop gaan geven, maar ik begin echt te twijfelen in ieder geval aan de natte fip, natuurlijk is ieder geval anders, maar fip katten op het laatst zijn echt heel ziek...hoge koorts (of pieken onder/boven temp) absoluut niet eten en komen echt niet vd plek....reden dat ik natuurlijk twijfel is dat we hier allemaal weten dat juist met deze ziekte vaak een verkeerde diagnose wordt gesteld en er vaak fip wordt geroepen.....ik ga gewoon heel hard duimen dat het niet zo is
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door nellebel »

Ken ook alleen de natte variant en die gaat snel en dikke buik Door ophopend vocht
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Ilone »

Pluis* had droge Fip, dat gaat een stuk geleidelijker.

Wat is er allemaal aan onderzoek gedaan dat ze op de conclusie Fip kwamen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door G+S »

Ik wilde het niet zeggen omdat ik je inderdaad geen valse hoop wilde geven maar ik twijfelde ook al of het wel echt fip is. Het vocht is namelijk duidelijk aanwezig bij het onderzoek en er zitten echt een soort van draden in. Ook is ze nog vrij actief voor een kat met fip. Wil je inderdaad niet valse hoop geven maar ik zou toch voor een second opinion gaan.
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Jantina »

Oh meiden, wat nou toch?

Wat er is gebeurd. Ik had op Voicemail symptomen al besproken, dus gele oren en ogen.
Toen ik kwam keek ze naar haar oren en zei, nee dat is niet goed. Dus ik vroeg of het FIP was (had al gegoogeld) en toen zei ze, ik denk het wel. En dat er één manier was om erachter te komen, en dat het dus zo'n punctie was (of hoe heet het) Toen kwam er eerst een piepklein beetje en bij de tweede keer met dikkere naald kwam er meer. Ik vroeg nog of het niet iets anders kon zijn. En toen zei ze dat als er geel vocht zit het bijna altijd FIP is.
En dat was het. Er is verder niets gedaan of onderzocht.

Maar dan is het toch 'gewoon' droge FIP? Of heb je daar nooit dat gele spul van?
Zou het anders kunnen dat ze zich groot houdt?
Ze heeft natuurlijk wel prednison(nu weet ik het weer) gehad. Dat zou wel weken kunnen werken vertelde ze toen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Jantina »

Trouwens, zondag was ze echt niet goed. Alleen maar liggen en slapen. Niet aangehaald willen worden.
Toen dacht ik nog dat ik haar maandag al zou moeten laten gaan. Ze at ook niets.
Ze kwam zondagnacht ineens op bed. Spinnend bij me liggen en hoorde en zag haar eten. Maandag ging ze ook weer op onderzoek uit. Wilde weer naar buiten kijken.
Ik heb het idee dat dat toch van die injectie prednison komt.

Ze is wel rustiger hoor. Ze rent bijvoorbeeld niet meer achter brokjes aan. En qua eten is het ook minder. Was natuurlijk al niet optimaal, maar natvoer lustte ze altijd graag. Nu eet ze maar een paar likjes.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Ilone »

Meid, ik wil er absoluut niet mee zeggen dat ze geen Fip zou hebben hoor!
Maar als het zo rustig aan gaat, dan zal ze de droge variant hebben inderdaad, of nog in het hele beginstadium van de natte.
Vandaar dat ik even wilde weten hoe ze er achter kwamen. Maar het is niet de bedoeling dat dit topic nu een heel andere wending gaat krijgen..Niemand die aan je twijfelt meis!
Hoe dan ook, ze is duidelijk ziek en daar veranderen we niks aan.
Blijf haar lekker vertroetelen en van haar genieten zo lang het kan :)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Jantina »

Oh zo heb ik het totaal niet opgevat hoor Ilone!
Wilde gewoon duidelijk uitleggen hoe ze is, misschien dat jullie dan weten hoe of wat omdat ik zo'n leek ben.
Ik zei vandaag nog tegen mijn moeder dat het heel raar is omdat het niet lijkt dat ze erg ziek is en er straks niet meer is. Ze is hooguit niet zo lekker/in haar doen.
Daarom staat het hele rouw proces ook een beetje stil bij mij merk ik. Het lijkt soms gewoon zo normaal als altijd.
Ben daarom bang dat de klap straks dubbel zo hard gaat komen. Ik was eigenlijk al volop aan het afscheid nemen. En nu gaat het ineens gewoon 'goed' en dat is best raar en verwarrend.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Ilone »

Ohh oke, gelukkig ^_^
Ja het is lastig als ze opeens weer gaat opleven...Maar houd haar gewoon in de gaten terwijl je haar lekker verwend ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn lieve Bella heeft FIP

Bericht door Cari »

Een stukje tekst van een dierenarts:
Prednisolon
Prednisolon is het voornaamste immunosuppressieve medicijn dat gebruikt wordt bij feline infectieuze peritonitis. Het is veilig, zorgt er meestal voor dat de kat zich beter voelt en stimuleert de eetlust. Ik heb een kat met de droge vorm van FIP enkel met prednisolon behandeld en hij heeft nog 10 maanden geleefd. Prednisolon onderdrukt zowel de humorale als de cellulaire immuunrespons.

Prednisolon heeft als voordeel dat het ook gebruikt wordt voor de behandeling van lymfocytaire cholangitis, wat voor FIP aangezien kan worden. Als er dus twijfel bestaat over de diagnose, kan prednisolon in ieder geval gegeven worden. De kat met lymfocytaire cholangitis heeft een goede kans op herstel, de kat met FIP zal helaas sterven.
Of het dus FIP of cholangitis is (de gele kleur van oren en slijmvliezen zou daar op kunnen wijzen), prednison is het juiste medicijn.
Leef bij de dag, krijg niet teveel hoop en breng zoveel mogelijk een leuke tijd met haar door. Meer kan je denk ik niet doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie