6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar
Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar
En was dat agressief slaan met blazen en grommen, of meer een uittesten?
6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar
Enkele minuten ervoor lag Nanou op het tapijt en gromde ze toen filou voor de hordeur stond maar ze bleef liggen. Enkele minuten later toen filou uit onze slaapkamer kwam en terug naar de hordeur kwam vloog Nanou naar de hordeur en toen ging filou in de tegenaanval. Maar op dat moment van het slaan was er geen gegrom of geblaas.
Is het verstandig dat ik ze nog eens samen laat vanavond? Of hou ik het beter tot morgenochtend en dan enkele keren herhalen door de dag ?
Is het verstandig dat ik ze nog eens samen laat vanavond? Of hou ik het beter tot morgenochtend en dan enkele keren herhalen door de dag ?
Tsja, wat is wijsheid......
Als je denkt dat ze allebei wat meer opgefokt zijn dan normaal, zou ik het uitstellen, maar anders....
Heb je al eens geprobeerd om samen met je vriend met ze te spelen met de deur open?
Als je denkt dat ze allebei wat meer opgefokt zijn dan normaal, zou ik het uitstellen, maar anders....
Heb je al eens geprobeerd om samen met je vriend met ze te spelen met de deur open?
Neen, nog niet geprobeerd. Momenteel liggen ze terug allebei te slapen. Nanou boven in de zetel, filou beneden in zijn hangmandje. Zal straks voor ik ze eten geef nog eens proberen met de deur open. En anders morgen
Filou blaast bij iedere mogelijkheid dat hij krijgt naar Nanou en spurt dan weg in de keuken of de slaapkamer. Gezien de hordeur inzat kon Nanou er niet achter lopen.
Deze middag om 15u komt er een loodgieter in de keuken werken en vanavond is er hier een klein feestje..
Probeer ik het deze voormiddag nog eens of wacht ik best tot morgen zodat filou terug wat op zijn plooi komt ? Wat denken jullie?
Deze middag om 15u komt er een loodgieter in de keuken werken en vanavond is er hier een klein feestje..
Probeer ik het deze voormiddag nog eens of wacht ik best tot morgen zodat filou terug wat op zijn plooi komt ? Wat denken jullie?
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik zou zoveel mogelijk wel elke dag ze bij elkaar laten. Dus als er tussen de loodgieter en het feest nog een vrij uurtje is, zou ik die in Filou en Nanou steken.
Ik heb het gevoel dat het wel goed komt hoor. Beetje grommen en blazen is helemaal niet om je zorgen te maken.
Gebeurt in mijn groep ook wel, de een is socialer dan de ander, dan hou je toch.
Ze zullen misschien nooit lekker klef bij elkaar liggen, maar accpetatie is al een groot goed.
En in het begin aftasten wie de baas is, is echt niet erg.
Af en toe een mep ook niet. Zolang ze maar niet als een kluwen in elkaar vliegen.
Mocht dat ooit gebeuren (wat ik niet verwacht), jaag ze dan uit elkaar met een bezem oid. Nooit zelf ertussen duiken, want ze kunnen je lelijk verwonden.
Ik heb het gevoel dat het wel goed komt hoor. Beetje grommen en blazen is helemaal niet om je zorgen te maken.
Gebeurt in mijn groep ook wel, de een is socialer dan de ander, dan hou je toch.
Ze zullen misschien nooit lekker klef bij elkaar liggen, maar accpetatie is al een groot goed.
En in het begin aftasten wie de baas is, is echt niet erg.
Af en toe een mep ook niet. Zolang ze maar niet als een kluwen in elkaar vliegen.
Mocht dat ooit gebeuren (wat ik niet verwacht), jaag ze dan uit elkaar met een bezem oid. Nooit zelf ertussen duiken, want ze kunnen je lelijk verwonden.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Ok, Super. Dan hou ik het voor vanavond. M'n vriend is gaan werken maar probeert een halve dag verlof te krijgen.
Ik ga nog eens langs een dierenwinkel om te kijken voor een speeltje.
Dus het feit dat filou bang is en wegrent met Nanou achter hem moet ik negeren tenzij het tot een gevecht zou komen?
Ik ga nog eens langs een dierenwinkel om te kijken voor een speeltje.
Dus het feit dat filou bang is en wegrent met Nanou achter hem moet ik negeren tenzij het tot een gevecht zou komen?
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Pffff garanties kan ik je niet geven natuurlijk. De ene kat is de andere niet. En Nanou is op sociaal vlak een "kneus" omdat ze geen andere katten gewend is. Maar dat kan allemaal groeien. En jij bent heel goed en geduldig bezig.
Ik zou ze inderdaad gewoon laten gaan. Als je er schrik van hebt, zet dan voor de zekerste zekerheid een bezem voor het grijpen. Maar pas op dat deze niet kan omvallen. Dan schrikken ze van de klap en ben je weer 3 stappen terug zeg maar.
Ik zou ze gewoon eens laten begaan, ik verwacht eigenlijk niet dat het echt zal gaan escaleren.
Ik zou ze inderdaad gewoon laten gaan. Als je er schrik van hebt, zet dan voor de zekerste zekerheid een bezem voor het grijpen. Maar pas op dat deze niet kan omvallen. Dan schrikken ze van de klap en ben je weer 3 stappen terug zeg maar.
Ik zou ze gewoon eens laten begaan, ik verwacht eigenlijk niet dat het echt zal gaan escaleren.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
Je moet een hengeltje hebben, zodat je ze kan sturen. Dat kan je ook zelf maken met een stokje en bv een veter met iets eraan. Balletjes gooien of zo heeft geen zin, want dan durft Filou waarschijnlijk niet.Ik ga nog eens langs een dierenwinkel om te kijken voor een speeltje.
We hebben dit weekend enkele keren geprobeerd maar zodra de deur op een kier kwam en filou Nanou te zien kreeg dan liep hij onmiddellijk bang weg.
M'n vriend heeft liever dat we het niet forceren met een bange filou. Dus zullen we terug babystapjes nemen.. Geen idee nog hoe we het verder zullen aanpakken..
M'n vriend heeft liever dat we het niet forceren met een bange filou. Dus zullen we terug babystapjes nemen.. Geen idee nog hoe we het verder zullen aanpakken..
Heb je al gedacht aan Bach-remedie als ondersteuning? Ik heb er zelf wel positieve ervaringen mee met twee katten waarvan de een dominant en de ander angstig was. Ik heb indertijd contact gezocht met een dierentherapeute die ermee werkte. Ze heeft me telefonisch allerlei vragen gesteld en naar aanleiding daarvan voor beide katten verschillende druppeltjes samengesteld. Naar aanleiding van mijn observaties stelde ze zonodig de receptuur bij. Het was geen wondermiddel, maar de verhouding tussen mijn katten was na de behandeling wel beter in balans.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
wat ik mij afvraag is kunnen de katten juist niet steeds gefrustreerder raken omdat ze elkaar wel zien maar niet aan elkaar kunnen? dat ze tegengehouden worden door de deur?
ik vind dat je het knap doet hoor, weet niet of ik het zolang had kunnen volhouden, denk dat ik al lang zelf was overgelopen van de stress
ik vind dat je het knap doet hoor, weet niet of ik het zolang had kunnen volhouden, denk dat ik al lang zelf was overgelopen van de stress
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Nanou was volgens mij vooraleer gefrustreerd van op haar kamertje te zitten 24/24 7/7. Nu zit ze enkel op haar kamer wanneer we slapen en gaan werken zijn. Zodra we thuis komen dan gaat haar deur open en heeft ze toegang tot de volledige bovenverdieping. Wanneer filou buiten of in de garage is, dan kan ze ook bij ons in de living. Maar meestal gaat ze zelfs vanzelf terug naar haar kamertje.
Daarpas was ik met haar in de badkamer en filou was blijkbaar in haar kamer gekropen. Ik was hun potje nat aan het klaarmaken en toen ik de deur opende stonden ze oog in oog met elkaar. Filou liep onmiddellijk weg. Ik zag Nanou even aarzelen maar liep er niet achter. Haar potje eten was belangrijker. Heb haar potje in haar kamer gezet, en filou zijn potje zoals gewoonlijk voor de deur. Maar deze opengelaten. Na even aarzelen is filou toch komen eten. Wat uiteindelijk voor beide op een positieve ervaring is uitgedraaid
Daarpas was ik met haar in de badkamer en filou was blijkbaar in haar kamer gekropen. Ik was hun potje nat aan het klaarmaken en toen ik de deur opende stonden ze oog in oog met elkaar. Filou liep onmiddellijk weg. Ik zag Nanou even aarzelen maar liep er niet achter. Haar potje eten was belangrijker. Heb haar potje in haar kamer gezet, en filou zijn potje zoals gewoonlijk voor de deur. Maar deze opengelaten. Na even aarzelen is filou toch komen eten. Wat uiteindelijk voor beide op een positieve ervaring is uitgedraaid

Dames en heren, we hebben een nieuwe mijlpaal bereikt.
Op dit moment zitten ze zo te smullen:

Ik was boven met Nanou haar potje aan het bereiden en toen ik het haar wilde geven liet mijn vriend filou binnen. Hij kwam zonder aarzelen af op het natvoer en zonder problemen ging hij naast Nanou zitten. Morgen proberen we dit dan in de living, en proberen we Nanou dan een tijdje bij ons te laten na het geven van het natvoer. Zo is de kennismaking van de dag doorbroken door het natvoer en vlucht filou niet als de donder weg.
Goed plan ?
ik ben alvast blij met deze nieuwe mijlpaal!!
Op dit moment zitten ze zo te smullen:

Ik was boven met Nanou haar potje aan het bereiden en toen ik het haar wilde geven liet mijn vriend filou binnen. Hij kwam zonder aarzelen af op het natvoer en zonder problemen ging hij naast Nanou zitten. Morgen proberen we dit dan in de living, en proberen we Nanou dan een tijdje bij ons te laten na het geven van het natvoer. Zo is de kennismaking van de dag doorbroken door het natvoer en vlucht filou niet als de donder weg.
Goed plan ?

Heel mooi
! En natuurlijk is dat een goed plan. Afleiding, met eten, met spel, met knuffels.... de druk van de introductieketel halen
.