Rusjes hebben soort van groene ogen (als ze volwassen zijn), staan vrij hoog op de poten, hebben een smal spits toelopend hoofd (poezen wat minder) en een dubbele en heel erg zachte vacht. ze zijn soms poepslim en miauwen op z'n Russisch.
het lijf is doorgaans wat langer en ze hebben slanke, beetje platte klauwen en een veel langere staart.
aan de foto van jouw prachtige poezenbeest kan ik nog niet zien of dat een 'echte' Rus is, ook al omdat de raskenmerken pas echt goed zichtbaar worden als ze een jaar of zelfs twee jaar oud zijn.
we hebben er hier drie rondlopen en die verschillen onderling ook nog al.
de twee jonge 'herplaats-rusjes' hebben een indrukwekkende stamboom en verschillen qua bouw en gezicht onderling (broer en zus) enorm en ook het verschil met MoMo, een Russische rus en ook een opvangkater, is vrij groot, om te beginnen al bij de kleur ogen, Mo heeft veruit de groenste.
ze zijn erg rustig, heel aanhankelijk en mens-gericht (soms heel eenkennig), snel op de tenen getrapt en erg gevoelig.
verder super uitbrekers, ze leren snel en zijn makkelijk te trainen.
en ze hebben ernstige 'gezondheids-aandachtspunten', het ras is met name gevoelig voor nierfalen.
maar wat maakt het uit? ik spreek Nederlands met ze, twee van de drie luisteren naar hun naam maar mevrouw de poes doet volstrekt waar ze zelf zin in heeft en heeft geen boodschap aan welke viervoeter dan ook. ze heeft inmiddels een uitstekende verstandhouding opgebouwd met mijn vriend en is inmiddels ook bij hem ingetrokken.

Mo heeft een lange smal driehoekig toelopende kop,

een relatief grote natte neus en zeer groene ogen