Enkele vraagjes. Even ter inleiding: onze poes is nu net een week bij ons, we hebben haar uit het asiel gehaald en weten haar voorgeschiedenis niet. Ze was eerst wat schuw/verlegen, maar is nu grotendeels opgebloeid (ze komt bij ons kroelen, loopt zonder angst door het huis, maar is nog wel wat schrikachtig bij onverwachte geluiden en/of bewegingen).
Ik heb twee borstels gekocht, om haar even goed te kammen, omdat ze op dit moment best wel haart (ik weet natuurlijk niet of dit normaal voor haar is, of dat het seizoens-/stressgebonden is). Ik wil haar geen haarballen geven en zo, plus, ik kam liever dan dat ik stofzuig

Punt is, ze is bang voor de borstel. Hij mag naast haar liggen, ze wil er wel aan snuffelen, ik mocht op een gegeven moment zelfs haar kopje masseren. Maar zodra de borstel naar haar lijf gaat, springt ze een meter de lucht in en staat opeens 2m bij me vandaan. Van borstelen is dus nog geen sprake.
Is dit 'normaal' en moet ik haar wat meer tijd gunnen? Wat zijn goede tactieken om haar aan de borstel te laten wennen? Ik heb kattenkruid spray, maar wil dat liever niet gebruiken (want daar wordt ze meer dol/krabberig van dan dat ze er rustig van wordt)(die spray heeft trouwens ongelooflijk geholpen om haar fan te maken van haar krabton). Of kan ik dat wel proberen?
Overigens gaat dat schrikachtige niet alleen op voor de borstel, maar eigenlijk met alles wat ik in mijn hand heb. Ik heb dus een beetje het vermoeden dat ze mogelijk mishandeld is in haar "vorige leven", waardoor ze nu bang is voor voorwerpen in handen van baasjes. Ik kan natuurlijk ook aan het doemdenken zijn

Dank alvast, Jonneke