Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Ms Maaike »

Er is volgens mij nog niet genoeg onderzoek gedaan om echt met zekerheid te kunnen zeggen dat het hier gaat om een idiopathische cystitis; ik lees namelijk niet dat de urine op kweek is gezet. Bovendien lees ik ook niet dat de antibiotica niet aanslaat (want die is niet gegeven (of daar is niets over gezegd), enkel novacam). En zou het ook een nierbekkenontsteking kunnen zijn geworden inmiddels?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Adriana »

volgens mij kun je onder de microscoop in urine zien of er beesten in zitten. deze dierenarts zal daar zeker op hebben gelet tussen het gruis door, dat er ook niet in zat.

een nierbekkenontsteking gaat doorgaans gepaard met behoorlijk veel koorts dacht ik ...

in 5% van de blaasontstekingsgevallen blijkt het over een bacterie te gaan, in alle andere gevallen is het non-bacterieel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Ms Maaike »

Onder de microscoop kunnen groepen bacteriën te zien zijn, maar enkel een kweek sluit uit of er helemaal geen bacteriën zijn. Dat zou ik persoonlijk als eerste uit willen sluiten. Mickey heeft namelijk eens in z'n leven blaasontsteking gehad en dat bleek veroorzaakt te zijn door bacteriën.

Mocht de blaasontsteking veroorzaakt worden door bacteriën en je behandelt deze niet met ab dan kan het resulteren in nierbekkenontsteking en dat gaat inderdaad gepaard met koorts.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Maaike, bedankt voor je bericht. Dit heb ik dit uiteraard ook al met mijn DA overlegd. En hij zei als de meloxidyl (ik heb me vergist, hij krijgt geen novacam dat heeft hij van de eerste DA gekregen na de katheterisatie) niet zou aanslaan zou het inderdaad kunnen duiden op een bacteriële infectie. Maar ik zie echt verbetering na het geven van de meloxidyl. En daarnaast is het een echte stresskater die veel aandacht vraagt en nodig heeft. Hij raakt al in paniek als hij buiten is en ons binnen niet ziet zitten..

Maar wat je zegt, het kan alleen uitgesloten worden als de urine op kweek gezet wordt daar heb je gelijk in. Ik houd 'm in ieder geval goed in de gaten, mocht het niet verbeteren dan ga ik terug naar de DA voor een kweek.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Ms Maaike »

De verbetering uit zich waarschijnlijk in minder nerveus gedrag omdat de pijnprikkel onderdrukt wordt. Dat wil niet zeggen dat de blaasontsteking ook weg is, zoals je zelf ook gemerkt hebt toen je na negen dagen stopte met de meloxidyl (zelfde werkzame stof als novacam). De kans op nierbekkenontsteking na negen dagen lang een bacteriële blaasontsteking onbehandeld laten is behoorlijk aanwezig. Ik denk niet dat het onverstandig is urine (middels een punctie verkregen) op kweek te laten zetten. Hopelijk wordt je kater snel beter.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Maar wat ik dan niet goed begrijp Maaike, is dat ze vorige week een urinepunctie hebben gedaan. Vervolgens hebben ze me meloxidyl meegegeven en hem de stempel gegeven flutd kat. Zoveel als mogelijk stress proberen te vermijden was het advies en doorgaan met meloxidyl. Waarom hebben ze niet meteen de urine op kweek gezet als ze het ook een nierbekkenontsteking kan zijn? Dat vind ik vreemd..
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Ms Maaike »

Het wordt niet meteen een nierbekkenonststeking, dat wordt veroorzaakt door een opkruipende bacteriële blaasontsteking. Dat is gevaarlijk, vandaar dat ik het noemde. Waarom de urine niet meteen op kweek is gezet weet ik niet. Misschien vanwege dezelfde correcte gedachtegang die Adriana heeft; dat in erg veel gevallen de blaasontsteking non-bacterieel is. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het altijd non-bacterieel is. Dat de symptomen terugkomen na het stoppen met de pijnstilling/ontstekingsremmer doet mij vermoeden dat er toch bacteriën zijn.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Tja en ik heb de afgelopen maanden wel gemerkt dat hij geen doorsnee kater is. Twee keer een katheterisatie en vervolgens toch nog een amputatie. Voor de zekerheid morgen maar weer een belletje plegen naar de DA. Bedankt voor de tips.
LisSam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:10

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door LisSam »

Adriana schreef: en stop met novacam, geeft risico op nierschade en dan ben je echt nog verder van huis..
zie via zoekfunctie rechtsboven teksten over meloxicam
Hoi Adriana, ik haak hier even aan. Ik heb voor Sam, twee boven hoektanden zijn verwijderd, Novacam mee gekregen. dat moet ik hem vijf dagen geven. Ik geef hem dat wel, hij moet nou eenmaal eten. zodra ik denk dat het niet meer nodig is stop ik uiteraard. Maar, gezien de recensies hier van bepaalde medicijnen, dacht ik eens even opzoeken....en ziedaar Is het echt zo slecht voor de nieren?

groetjes, Judith.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Adriana »

lees de metacam-topics (meloxicam = stofje) en je krijgt het antwoord.
wij hebben dat op het forum niet uitgevonden, internationaal wordt gewaarschuwd en gebeuren ongelukken.
we hebben een aantal metacam-slachtoffers op het forum, waarvan er ook zijn die het niet hebben overleefd.
de meeste dierenartsen schijnen eraan verslaafd en reageren laconiek maar lees de bijsluiter. mag niet worden gegeven bij nierfalen.

en nierfalen kan pas worden gemeten bij 3/4 functieverlies van de nieren.
als je doorredeneert is de kans op nierschade bij gezonde katzels vrij groot, alleen kun je dat dan dus nog niet meten..
naar nierschade herstelt niet, nooit meer dus die reservecapaciteit ben je kwijt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
LisSam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:10

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door LisSam »

Hoi Adriana, dank je zéér. Ik had dat topic nog niet ontdekt. de informatie op dit forum is enorm, dus een vraag is snel gesteld als je iets tegen komt wat verontrustend is. Je antwoord is helder! ik ga eens kijken wat de alternatieven zijn.

groetjes, Judith
LisSam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 okt 2014 21:10

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door LisSam »

Oké, ik stop met het novacam. ik ben ook een beetje van mezelf geschrokken, want wat ik voor mezelf doe, nl de bijsluiters goed lezen, heb ik voor Sam niet gedaan. ben klakkeloos uitgegaan van het voorschrift van de da. Ik moet er niet aan denken: Sam is een gezonde actieve kater van 11 jaar. alle bloedwaardes en urine waarde zijn goed en dan zou toediening van dit middel een zodanige aanslag op zijn nieren zijn! Ik bel morgen met de da. benieuwd wat het antwoord is. Het is een goede dierenarts, maar hij duldt weinig tegenspraak vrees ik. mischien moet meloxicam opgenomen worden in het topic gif voor katten? ik ben blij met dit forum. groetjes, judith
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Beste mensen,

Hopelijk willen jullie met me meedenken? Mijn kater Chester wil maar niet herstellen van zijn blaasontsteking. Hij krijgt 's avond en 's ochtends 2 x 300 gram eurologist sinds vorige week donderdag, hij krijgt cystease 1 maal daags 1 tablet. Maar zonder pijnstiller (vooralsnog myloxidyl, ik ga vandaag shoppen naar een andere pijnstiller) bromt hij en jankt hij van de pijn. Inmiddels heb ik zijn urine laten checken. Er zit geen gruis in, wel bloed en een ontsteking. Volgens DA wordt vermoed een steriele ontsteking. Met pijnstilling eet en drinkt hij goed. Hij krijgt brokken urinary S/O van royal canin gemixt met hill's urinary stress. Van de Hill's krijgt hij ook het natvoer. Misschien is zijn blaaswand beschadigd door de brokken? Iemand hier ervaring mee? En wat kan hij hebben wat zijn blaaswand niet aantast? En welke pijnstilling moet ik hebben die niet schadelijk is voor de nieren?

Alle tips welkom!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Adriana »

arme Chester!

die blaaswand is geweldig geirriteerd en dan komt er ook nog urine langs.. en dat is erg pijnlijk.. dus bloed en pijn..

alternatieve pijnstiller:
onsior, tolfedine, analgos (huisdierend) en er is een topic 'alternatieven metacam' met dacht ik nog meer pijnstillers.

op basis van het feit dat er geen gruis in zit zou je alle gruisoplossende en preventieve blaasgruisbrokken er even uit kunnen gooien.. ook al omdat vocht nu erg belangrijk is
en volledig over gaan op kwalitatief goed maar normaal natvoer.
met als snackje wat geblancheerde kip of kalkoen.

stop voor alle zekerheid ook maar even met eurologist.
wel: beetje destress, cystease 2x daags,
zalmolie als daar geen vitamine a inzit/aan is toegevoegd (en missch een paar dagen stoppen..)

zou hij spuitjedrinken accepteren met afgekoeld pepermuntaftreksel?
dat is niet schadelijk voor katzels. k zie mijn zwerver ook wel eens pepermuntblad eten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vanes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 aug 2014 13:32

Re: Help, een FLUTD kater met blaasontsteking

Bericht door Vanes »

Wat vind jij kwalitatief goed natvoer voor een kat met blaasontsteking? Wat mag hij hebben dat zijn zuurgraad van de urine niet verhoogd?

En de kip is in huis, even blancheren is hoeveel minuten? Mag het nog rauw zijn?
Plaats reactie