Inslapen kat of doorgaan met dwangvoeren?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Eus
Kitten

Inslapen kat of doorgaan met dwangvoeren?

Bericht door Eus »

Hallo allemaal!

Ik heb een ernstig zieke kat met meerdere complicaties en weet niet niet meer wat te doen.
Mijn lieve Yari is 16 jaar oud en heeft al 2 1/2 jaar diabetes.
Dat ging prima tot vorige week woensdagavond.
Ze at niet meer, dus ik ben vrijdagavond naar de dierenarts gegaan.
Hij heeft toen bloed afgenomen en constateerde slechte nierwaarden, geel serum en slijmvliezen (lever) en cholangitis (ontstoken galwegen). Daardoor waren haar suikerwaarden ontspoord en had ze keto acidose ontwikkeld (verzuurd bloed).
Ze heeft aan een infuus gelegen en antibiotica en hart/nier-medicatie (bloeddoorstroming) meegekregen.
Sindsdien ben ik haar aan het dangvoeren.
Afgelopen maandag ben ik terug gegaan naar de dierenarts en haar nierwaarden waren iets verbeterd (ureum was wel slechter), nog steeds gele slijmvliezen, haar koorts was zo goed als weg en ze was iets aangekomen.
Nu eet ze nog steeds niet, ze wast en spint niet en ligt alleen maar te slapen op een verscholen plekje in een mandje. Verder loopt ze erg wankel en is ze in een paar dagen tijd erg bottig geworden ondanks dat ik er dagelijk 80 gram voer in spuit.
Als ik haar bij me neem, dan kruipt ze vrij snel weer weg.

De dierenarts kan nog meer onderzoeken doen, maar dat is meer om vragen te beantwoorden.
Ze zou misschien iets kunnen stabiliseren, maar in hoeverre kan hij niet zeggen.
In eerste instantie zei hij dat ik 3 weken zo door moest gaan, er vanuit gaande dat de cholangitis van een bacterie afkomstig is en dat er verder niets aan de hand is.
Maar hij vermoedt dat er meer gaande is, zoals pancreatitis of enzymen die haar weefsel aantasten.
Als ik niet zo gedreven zou zijn om haar beter te willen maken, dan had hij haar al in laten slapen.
Aanstaande vrijdag heb ik weer een afspraak en we hebben afgesproken om haar dan in te laten slapen als ze niet verbeterd tenzij ik verder wil met onderzoeken en dwangvoeren.

Dat dwangvoeren is een groot drama en ik vraag me af of ik er wel goed aan doe om hier mee door te gaan.
Ik zie mijn meisje wegkwijnen en heb weinig hoop dat ze nog beter wordt, maar blijf me afvragen of ze misschien toch nog beter kan worden als ik nog een paar weken zo doorga.

Kan iemand mij adviseren?
Ik weet niet meer wat ik moet doen, het breekt mijn hart als ik zie hoe ze lijdt...

Gr. Nadine
Ilone
Tijger
Tijger

Re: Inslapen kat of doorgaan met dwangvoeren?

Bericht door Ilone »

Wat sneu :-(
De prognose van (acute) pancreatitis, vooral icm andere aandoeningen, is niet best. Kunnen ze dit nog onderzoeken, of ze dit heeft? Of beter gezegd, wíl je dit nog laten onderzoeken?
Haar signalen zijn sterk, ze wil dit allemaal niet. Ze klinkt ook erg ziek, naar jouw beschrijving kijkende. Maar goed, ikzelf ben ook doorgegaan met spuitje voeren totdat ik wist wat ze had. Ik heb ze uiteindelijk in moeten laten slapen, maar heb dit wel gedaan met de wetenschap dat ik er zeker goed aan heb gedaan.
Jijzelf kunt het best beoordelen hoe ver je moet gaan. Ik wens je veel sterkte met je meisje..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Het blijft de moeilijkste beslissing die je moet maken. Als ik het zo hoor, wil ze alleen nog maar rust en zou ik haar laten gaan. Met alles wat ze mankeert, is de kans vrijwel nihil dat ze weer een blije poes wordt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Tja, wat het juiste moment is blijft een enorm moeilijke kwestie en de enige die het uiteindelijk kan bepalen ben jij.

dwangvoeren is hierin in mijn ogen niet leidend.
Leidend zijn in mijn ogen de volgende vragen die jij voor jezelf moet beantwoorden:
- Heeft de kat een katwaardig bestaan (jou verhaal lezend klinkt het alsof Yari aan het wegkwijnen is).
- Heeft de kat uitzicht om weer een katwaardig bestaan te krijgen na de ziekte.
- Lijdt de kat
- Staat het belang van de kat nog voorop of ben je vooral voor jezelf bezig omdat je geen afscheid wilt nemen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Adriana

Bericht door Adriana »

wat een verdrietige situatie en ik kan me voorstellen dat je haar nog wat langer bij je wilt houden. maar zelf geeft ze denk ik aan dat ze op is.
met deze stapeling van aandoeningen ben ik bang dat ze geen vocht meer opneemt en dat je risico loopt dat ze uitdroogt. en dat is heel pijnlijk, naast missch de pijn die ze toch al heeft..
het wegkruipen is ook al een teken.
16 is een mooie leeftijd, vraag je dierenarts om raad en wees erop voorbereid dat ze missch wel eerder moet inslapen. gun haar een zachte dood en een goed levenseinde..
wens je veel sterkte, het zijn verschrikkelijke beslissingen maar je doet het in het belang van haar welzijn, hoe tegenstrijdig het ook is..
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

heel veel sterkte met je beslissing. ik denk dat je diep in je hart wel weet wat het beste is voor je meissie. een kat kan veel pijn hebben dus het feit dat ze duidelijk laat zien dat het niet goed is wil wel wat zeggen over hoe rot ze zich voelt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Eus
Kitten

Bericht door Eus »

Bedankt voor alle reacties en lieve berichtjes.

Gisteren besloot ik om de afspraak van vrijdag naar vandaag te verschuiven en haar maar te laten gaan.
Ze had de hele dag bij de warme kachel gelegen en had geen behoefte aan mijn getuttel.
Ik had gisteravond geen medicatie gegeven en was gestopt met dwangvoeren.

Een uur of 6 later heb ik tonijn voor haar neus neergezet en daar ging ze tot mijn verbazing aan snuffelen en ze likte er even aan.
Misschien dat ze toch iets van honger had opgebouwd, maar eten deed ze niet.
Begrijp eigenlijk niet waarom ze niks tegen de misselijkheid door de cholangitis heeft meegekregen.
Toen ik haar wilde pakken om haar weer bij het bakje tonijn neer te zetten, rende ze ineens de trap op, terwijl ze een paar uur daarvoor de trap niet eens op durfde doordat ze zo verzwakt is.

Even later zag ik ineens dat ze uitgebreid haar koppie en pootjes ging wassen...heb ik haar al een week niet zien doen.
Ze zat ook weer iets rechterop in haar mandje en keek weer wat frisser uit haar oogjes.
Ik heb haar alsnog de antibiotica gegeven opgelost in water via een spuitje.

Ik had haar al opgegeven, maar nu ineens lijkt er weer hoop te zijn.
Mijn emoties worden heen en weer geslingerd, maar dit lijkt haar laatste kans, dus ik ga er voor.
Misschien toch maar weer een bloedbeeld bepalen morgen en kijken wat de dierenarts zegt. Misschien toch een echo laten doen.
Mocht het een acute leverontsteking zijn (ze heeft in ieder geval geelzucht), dan kan ze nog opknappen lees ik op internet.

Dus ik laat de afspraak maar staan voor morgen en heb net toch weer gedwangvoerd met haar medicatie erin en daarna insuline gegeven.
Ook hoorde ik haar vanmorgen zachtjes spinnen en ze was een stuk feller tijdens het dwangvoeren.
Haar waterbakje was iets leger, ik weeg wat ik neerzet en vanmorgen misten er een paar grammetjes.
Ik had haar vannacht toch maar weer apart gezet in de badkamer, dan kan ik beter zien wat ze doet.
Inmiddels 2 plasjes gedaan in de kattenbak die bij haar staat.

Hopelijk betekent dit alles dat de antibiotica toch aanslaat, maar dan nog zijn we er nog niet.
Ik heb vandaag en morgen vrijgenomen zodat ik haar beter in de gaten kan houden.
Of dit nou goed of slecht afloopt, ik ben blij dat ik bij haar kan zijn.
Misschien reageert ze ook wel goed op wat extra knuffels, ze was altijd erg gehecht aan me.

Fijn dat ik hier mijn verhaal kwijt kan, ik ervaar het als een grote steun.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Geelzucht is voor een verder helemaal gezonde kat al moeilijk te overwinnen.
Dat ze zachtjes lag te spinnen, kan ook goed komen door pijn en zich juist ellendig voelen. Katten kunnen spinnend dood gaan. Het dwangvoeren is grote stress voor haar en als ik lees dat je haar de nacht apart zet in de badkamer, word ik helemaal triest. Je poes heeft geen leuk leven meer, laat haar gaan, hoe moeilijk dit voor jou ook is. Je hebt alles gedaan wat je kon, haar laten gaan is het laatste wat je nog voor haar kan doen. En dat is huilen, ik weet er alles van :-( .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Eus
Kitten

Bericht door Eus »

Ik lees toch echt op een site van een dierenkliniek voor katten dat de prognose voor acute cholangitis (galgang- en leverontsteking) prognose goed is met 4 weken antibiotica, tenzij er ook pancreatitis bij komt kijken, maar dat is niet bekend bij Yari.
Levenslange medicatie is dan wel nodig om de lever te beschermen.

Heb net haar vachtje geborsteld, was wat viezig met voer door het dwangvoeren.
Ze zat er duidelijk al spinnend van te genieten en draaide haar koppie steeds zodat ik er goed bij kon.

Als ze een mens zou zijn, zou ze in het ziekenhuis liggen en dan zou er ook op gehamerd worden dat ze haar medicijnen en eten tot zich neemt.
Daar moet je dan even doorheen, helaas begrijpt een kat dit niet en zal ze gedwongen moeten worden totdat het duidelijk is dat het werkt of dat het te laat is.

Ze zit nu nog steeds rustig in de badkamer, daar zat ze sowieso altijd graag, lekker rustig zonder andere katten om zich heen (heb nog 5 katten).
Als ze er uit wil overdag, dan mag dan van mij.

Nu ik lichte verbetering zie, wacht ik het nog een dagje af.
Eus
Kitten

Bericht door Eus »

Ze heeft zojuist een paar ieniemienie hapjes carnibest gegeten uit zichzelf!
Ook ging ze haar nagels scherpen aan een krabpaal en deed weer als vanouds een staand plasje (laatste week zittend).
Ze ging zichzelf niet wassen, kon ik maar een camera bij haar ophangen, ze zit nu boven achter het bed (heb een open trap naar boven zonder deuren).
De trap op vond ze toch weer een beetje eng.

Ik zal haar helaas straks toch moeten dwangvoeren i.v.m. antibiotica en insuline.
Heb haar liever in optimale conditie als ik morgen naar de dierenarts ga, anders had ik haar vannacht apart gezet met een bordje carnibest in de hoop dat ze uit zichzelf meer eet.
Ik denk dat ik de afspraak morgen misschien maar naar maandag verzet in de hoop dat ze nog iets verbeterd.

We zijn er nog lang niet, maar toch weer goed nieuws!
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Hopelijk knapt ze nu verder op. Kom op Yari!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik hoop ook voor je dat ze toch weer opknapt. Mijn dierenarts zegt altijd "inslapen kan altijd nog".

Ik heb een kat van 7 die 4 jaar geleden nierfalen kreeg tgv Metacam. Zij wilde ook niet meer zelf eten, was apathisch en kroop weg in een hoekje. We zijn gaan spuitjevoeren en dat was een ramp. Ik was onhandig, Noa wilde niet en het hele huis stond stijf van de stress. Tóch ben ik doorgegaan en na een paar weken werd ik handiger, begon Noa er aan te wennen en keerde de rust terug.

We dachten dat we konden stoppen met spuitjevoeren, maar Noa wilde het nierdieet niet uit zichzelf eten (ze at voordat ze ziek werd, ook nooit nat voer) en dus gingen we door.
Inmiddels zijn we dus 4 jaar verder en nog steeds krijgt Noa haar natvoer dmv 3x daags 8 spuitjes. Wij en zij zijn er inmiddels zo aan gewend dat we het er even tussendoor doen. Het is geen gestress meer en op het moment dat Noa hoort dat ik of mijn man bezig is met de spuitjes, komt ze uit zichzelf al naar de kamer en gaat zitten wachten. Binnen 5 minuten is het gepiept.

De internist die ons destijds het advies gaf om haar in te laten slapen zei ons 3 jaar geleden al dat het spuitjevoeren haar leven heeft gered. En dus gaan we door, desnoods nog 10 jaar mocht haar dat gegund zijn!
Plaats reactie