6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Rik
Tijger
Tijger

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Rik »

Cari schreef:Het filmpje met Filou aan de hordeur ziet er wat Nanou betreft, best lief uit, maar Filou vertrouwt haar voor gen cent. Missy is ronduit bang. Logisch dat Nanou het voor 't zeggen heeft.
Nu is dat natuurlijk meestal wel met introductie, dat ze elkaar niet direct vertrouwen... Ik zag wel dat Nanou een route neemt die niet direct naar de deur leidt. Ze gebruikt als het ware de muur naast de deur als een soort sluiproute. (Ze zit er volgens mij ook vaak naar Filou en Missy te loeren, om het hoekje) Wat is jullie idee daarover? Zou je daar bijvoorbeeld iets neer moeten zetten (een doos ofzo) zodat als ze naar de hoordeur wil dat ze dat niet sluipend kan doen? Of is dat geen probleem, zo? Of is dat het tegenovergestelde, dat ze niet te intimiderend over wil komen (waar zij zich volgens mij niet zozeer druk om maakt, vandaar dat het mij ook leek haar "zekerheid" te geven). Of zou het weer te confronterend naar Missy zijn (dat Nanou pal voor de deur "moet" zitten)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

wat ik bij gijs wel eens probeer om het gedrag te doorbreken is het afleiden. meestal heeft gijs aan 1 blik genoeg om zijn zin te krijgen bij guusje. bij als guusje ergens ligt waar meneertje het niet mee eens is. 9 van de 10 keer pikt guusje het en zoekt ze een ander plekje. soms is ze het er echt niet mee eens en gaat ze de uitdaging aan. gevolg 1 vechtpartij waarbij de haren rondvliegen van hooguit 1 minuut. daarna berusten ze zich beide in de uitslag. de ene keer druipt gijs af de ander ekeer guusje. met eten is guusje de bepalende, daar laat gijs zich wegjagen ondanks hij de vreetbeer is. en op andere momenten is gijs weer de baas. soms denk ik wel eens: als ik guusje en gijs in hun rangorde in hun waarde laat, maar laat zien dat ik nog hoger in rangorde sta ik het misschien meer kan bepalen maar vrees dat dat een illusie is. bijv van de week joeg gijs guusje weer uit haar mandje en dan gaat hij erin liggen. dus ik heb gijs uit het mandje gejaagd en ik ben er half in gaan liggen voor een paar minuten. puur om te laten weten dat ik hoger in rang sta als hem. op zich werkte het in die zin dat het rustig bleef en dat ze allebei kwamen knuffelen,maar waarschijnlijk dachten ze wat doet die rare muts nu weer.
gelukkig worden guusje en gijs met de jaren rustiger en vriendelijker naar elkaar. ze wassen elkaar nu vaker wat ze voorheen nooit deden.
Laatst gewijzigd door nellebel op 21 okt 2014 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Nee dat klopt Cari, Nanou zal waarschijnlijk wel aanvallen, maar dat weet je niet zeker. Het hangt ook af van Missy haar reactie. Als ze vlucht is het einde ook zoek. Het mag niet zo uitgroeien dat Nanou Missy het huis uittimmert. En daar vrees ik wel voor eerlijk gezegd.
Daarom gaf ik ook aan, vliegen ze elkaar 1 x echt aan dan is het einde zoek en komt het hoogstwaarschijnlijk nooit meer goed.

Ik gaf het slechts als voorbeeld. Ik heb ook meermalen aangegeven dat een volwassen dominante poes koppelen vele malen moeilijker is dan een volwassen kater. Ik heb 7 katers en dat vliegt elkaar nooit echt aan. Maar als er een kat uitvalt (nu dus zelfs 3) dan zie je wel dat het "rommelt" in de groep.
Zo hier en daar echt een machtstrijd. Zonder dat er bloed vloeit.
Hoe Teske in de groep gaat passen ben ik best benieuwd naar. Luuk is 0,0 dominant, een echt sulletje. heel makkelijk en perfect in een groep. Teske is denk ik een stuk pittiger. Nu nog niks van te zeggen, het is een kleuter die overal lol in ziet.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Wat Rik voorstelt zou ik zeker niet doen, een obstakel neerzetten in de route. De boel zoveel mogelijk ruim en open houden rondom de hordeur.

Dat Missy voor de deur durft te zijn geeft aan dat ze er vertrouwen in heeft dat die "engerd" haar niet kan pakken. Ze heeft vertrouwen in de deur, ik denk niet zoveel in Nanou. Het is wel positief, maar je moet er ook niet teveel waarde aan hechten.
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

In loeren was Stella ook goed. Dat zie ik ook bij Nanou terug. Stella ging daarna sluipend op de verstopplek van Bloem af. Wat absoluut intimiderend is voor de andere. Afleiden had totaal geen zin.

Bloem durfde niet bij het hok van Stella te komen. Dat Missy dat wel doet is een goed teken. Maar ze is duidelijk nog wel bang. Ook Filou is op zijn hoede.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

castratenkoor schreef:Nee dat klopt Cari, Nanou zal waarschijnlijk wel aanvallen, maar dat weet je niet zeker. Het hangt ook af van Missy haar reactie. Als ze vlucht is het einde ook zoek. Ze is geen partij voor Nanou. Als ze kan, vlucht ze. Als ze verrast wordt, zal ze alsnog proberen te ontsnappenHet mag niet zo uitgroeien dat Nanou Missy het huis uittimmert. En daar vrees ik wel voor eerlijk gezegd.Ik dus ook.
Daarom gaf ik ook aan, vliegen ze elkaar 1 x echt aan dan is het einde zoek en komt het hoogstwaarschijnlijk nooit meer goed.

Ik gaf het slechts als voorbeeld. Ik heb ook meermalen aangegeven dat een volwassen dominante poes koppelen vele malen moeilijker is dan een volwassen kater. Ik heb 7 katers en dat vliegt elkaar nooit echt aan. Maar als er een kat uitvalt (nu dus zelfs 3) dan zie je wel dat het "rommelt" in de groep. Bij mij zijn er dit jaar ook 2 uitgevallen en 2 nieuwe bij gekomen, maar van "rommelen" is eigenlijk geen sprake. Alleen de klefheid wordt gemist, al begint er voorzichtig weer iets te ontstaan.
Zo hier en daar echt een machtstrijd. Zonder dat er bloed vloeit.
Hoe Teske in de groep gaat passen ben ik best benieuwd naar. Luuk is 0,0 dominant, een echt sulletje. heel makkelijk en perfect in een groep. Teske is denk ik een stuk pittiger. Nu nog niks van te zeggen, het is een kleuter die overal lol in ziet.
Het verschil tussen Missy en Bloem is dat Bloem echt aan Stella werd overgeleverd, zonder beschermende deur en ze was doodsbang voor Stella, omdat die haar aanviel. Missy is ook bang, maar heeft nog geen echte aanval gehad en vertrouwt inderdaad op de deur en zeker niet op Nanou.
Wat je met de deur bereikt is dat Nanou een niet bange Missy ziet. Een bange kat maakt zichzelf tot slachtoffer en dat probeer je d.m.v. de deur te voorkomen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Maar als ik jullie goed begrijp kan het enkel goed gaan zolang de deur erin zit, maar wanneer de dag komt dat de deur weggaat zal Nanou op Missy afvlammen en is het voorbij ?
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Dat is nou net wat niet te voorspellen is Euforia ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Euforia schreef:Maar als ik jullie goed begrijp kan het enkel goed gaan zolang de deur erin zit, maar wanneer de dag komt dat de deur weggaat zal Nanou op Missy afvlammen en is het voorbij ?
Nee hoor... die zekerheid is er niet. Maar de kans is wel aanwezig en je moet je er op voorbereiden. Het is gewoon onmogelijk (met zekerheid) te zeggen. Het kan (met nadruk op kan) ook heel anders lopen. Bijvoorbeeld dat Nanou niet doordramt of Missy in een hoek drijft. Of dat Missy zich wel wat sterker op gaat stellen (net als Filou). Maar het hangt allemaal af van die eerste momenten en hoe ze zich alledrie in dat moment opstellen. (misschien heb je over een jaar wel drie katten samen in een mand)
Laatst gewijzigd door Rik op 21 okt 2014 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Dinky schreef:Dat is nou net wat niet te voorspellen is Euforia ;)
Nee dat begrijp ik, maar ik heb van sommige berichten eerder het gevoel dat er al onmiddellijk van deze situatie uitgegaan wordt.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat er met alles rekening gehouden wordt.
We hebben ons eenmaal in een moeilijke situatie gewerkt..

Met m'n vriend hebben we besloten Nanou nog een tijdje op haar kamer te houden, wel gezamenlijk te laten eten aan de hordeur en met Missy en Filou te spelen voor de hordeur.
Uiteindelijk durft Filou nog maar sinds een paar dagen zo dicht tegen de deur te komen, en ik denk dat dit zelfs het eerste echte dichte moment was dat ik gisteren kon filmen dat ze snuffelden aan elkaar. Ook Missy komt al dichter bij de deur en ik wil dit enkel positief gaan aanmoedigen nog.

Missy zullen we ook in de living aan Nanou haar geur laten wennen door Nanou haar kussen om de zoveel dagen te vervangen en deze dan in de living te leggen en Missy te aaien, snoepje geven, spelen,... in de buurt van het kussen.

"Het" moment is nog niet voor morgen ,en in de tijd tot aan het moment wil ik nog volop aan de situatie werken.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Euforia schreef:Maar als ik jullie goed begrijp kan het enkel goed gaan zolang de deur erin zit, maar wanneer de dag komt dat de deur weggaat zal Nanou op Missy afvlammen en is het voorbij ?
Die kans is redelijk groot, maar het KAN ook goed gaan.

Bij elkaar laten
1. Fout is als Nanou aanvalt en Missy vlucht.
2. Fout is als Missy aanval en het loopt uit in geknok met gekrijs.
3. Goed - Nanou drijft Missy in een hoek, Missy blaast en Nanou loopt na poos dreigen overal langsstrijkend weg.
4. Goed - Ze houden elkaar in de gaten maar er gebeurt verder niks - er hangt wel wat spanning in de lucht, maar dat hoeft niet tot uitbarsting te lijden.

En zo zijn er meer varianten mogelijk. Geef niet op en hou vertrouwen. Er hangt ook een hoop van jou af. Als jij onzeker en bloednerveus bent, komt dat de situatie niet ten goede. Maar uiteraard is dat heel begrijpelijk.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

5. Heel Fout - Je vindt de bloedspetters onder de bank (dat is mij een keer overkomen op een logeer-adres toen Bowy nog kitten was)
6. Heel Goed - Ze liggen over een jaar samen in een mandje :lol:
Grtz, Rik
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

:smile:

Ik geef nog niet op hoor, bijlange nog niet :)
Nanou is uiteindelijk "nog maar" 4 weken bij ons morgen :smile:
En de situatie bvb dag 1 is niet te vergelijken met dag 10 en ook niet met dag van vandaag.
Elk klein stapje vooruit is voor mij een stapje vooruit :eangel:
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Elk klein stapje vooruit is voor mij een stapje vooruit :eangel:
En zo is dát! De deur kan nog lang niet open, maar er is nog heel veel geduld en hoop ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Ik ben vooral ook blij dat ik een vriend heb die mij in deze situatie begrijpt en helpt meedenken.
Als ik tegen bepaalde mensen over onze drie poezen praat, dan begrijpen ze niet dat ik al "panikeer" terwijl ze nog nooit echt werden geconfronteerd, en dat ik enkel het moment uitstel, dat ik niet mag bepalen als mens maar dat de poezen dit onderling moeten uitvechten.

Ik zal binnen vier weken nog eens terugkijken op de berichten van vandaag en hopelijk "trots" zijn op wat we dan al weer hebben bereikt :)
Plaats reactie