6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Euforia
Poema
Poema

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Vreselijk dat mensen voor zo'n reden hun kat wegdoen.. Je hebt inderdaad genoeg meegemaakt ook met katten.

Praktisch gezien, hoe kan ik concreet nog verder aan de slag gaan in dit introductieproces ? Ik heb gedacht om de hordeur van haar kamer eens in het gat van de living met de hal te plaatsen. Maar jammergenoeg zijn dit andere afmetingen..
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ga in de tussentijd ook met Missy aan de andere kant van de hor kroelen en spelen. Geef haar daar maar eens eten terwijl je Nanou niets geeft. Haal Missy aan en probeer Nanou te corrigeren als ze lelijk doet. Probeer maar en kijk wat er gebeurt. En maak veel filmpjes, zodat we kunnen meekijken.
Je moet dus proberen Nanou duidelijk te maken dat zij niet de baas is en niet alle aandacht kan opeisen. Daarbij vergroot je tegelijkertijd het zelfvertrouwen van Missy.

Ik zou de hordeur niet verplaatsen, waardoor Nanou meer ruimte krijgt (dat gebeurt dan toch?) Dat sterkt haar alleen maar in het idee dat ze weer terrein heeft veroverd.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Euforia
Poema
Poema

6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Ik geef hen dagelijks natvoer voor het slapengaan. Ik ben niet zo voor natvoer, maar dit is de enige manier om hen samen te krijgen om te eten. Ik zal dus straks enkel filou en Missy geven en niets aan Nanou. Maar mag ik dan Nanou helemaal niets geven? Of enkel wanneer filou en Missy klaar zijn, of voor hen?

Ik dacht eigenlijk om de hordeur te verplaatsen zodat Nanou kon zien dat filou en Missy hier liggen slapen enzo, dat het hun ruimte is. Maar inderdaad, dan geef ik haar meer ruimte.

Vandaag na het herlezen van dit topic heb ik haar op haar kamer gelaten. Eigenlijk stond de hordeur open in het begin, maar het interesseerde haar niet. Ze wilde enkel vleien en spelen.. Ik zal nog twee filmpjes plaatsen, het ene filmpje is van enkele dagen geleden, ook van aan het raam maar met filou. Nu ik op haar uiterlijke kenmerken let vind ik dat ze toch anders reageert, geen zwaaiende staart bvb..
Het andere filmpje is Nanou die daarnet op haar dekentje lag. Eigenlijk zwiept zij heel vaak met haar staart, zelfs wanneer ze ligt te rusten.. Ik veronderstel dat zij dan niet op haar gemak is?

Hier kan je de filmpjes bekijken, hopelijk lukt het plaatsen met mijn gsm:

http://youtu.be/sc0DtbOjzXk

http://youtu.be/8mpBhFN5v2Q
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ik zal dus straks enkel filou en Missy geven en niets aan Nanou. Maar mag ik dan Nanou helemaal niets geven? Of enkel wanneer filou en Missy klaar zijn, of voor hen?
Nee, ik bedoel niet dat je Nanou haar natvoer niet meer moet geven, dat is niet eerlijk. Ik zou haar wel 't laatst geven. Ik bedoelde meer even iets extra's buiten de maaltijd om, puur om aan te geven dat niet alles altijd en eerst voor Nanou is. Maar je kan dat waarschijnlijk beter met aandacht en spelen doen. Is het zo dat je nu op Nanou's kamer gaat zitten en haar daar aandacht geeft, omdat de anderen het elders al krijgen? Dat is op zich heel logisch, maar je kan proberen het voor elkaar te krijgen om met Missy en Filou voor de hordeur te spelen of te kroelen, terwijl Nanou er op dat moment dus alleen maar naar kan kijken. Ze moet namelijk gaan leren delen.
Als jij er bent om haar alle aandacht te geven, maakt ze zich niet zo druk om de anderen. Dat is net als met het voer. Zolang ze die beide dingen voor haar neus heeft, zijn de andere katten even niet belangrijk. Zolang zíj maar alle aandacht krijgt.

Op het filmpje met Filou is ze inderdaad minder heftig, maar ze doet nog steeds niet 'normaal'.
Ik heb één keer een kat in het asiel meegemaakt die ook dit gedrag vertoonde en dat liep ook helemaal fout af. Die kat kon écht niet bij andere katten, had geen enkele sjoege van omgang met andere dieren.
Een zwiepende staart is wel een teken van wat onrust, maar zie ik haar pootje ook bewegen? Droomt ze?

De kattenbende in beeld
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Ik ga inderdaad bij haar op de kamer om haar aandacht te geven. Vooral op de momenten wanneer de andere buiten zijn.

Ik denk niet dat ze droomt in het filmpje, haar ogen waren pas toe. Maar eigenlijk zwiept ze altijd met haar staart wanneer ze zo ligt.

Vier filmpjes van deze avond. Op haar kamer reageert ze totaal anders vind ik..

Eerste twee filmpjes zijn met filou.

De twee laatste zijn met Missy en filou allebei.
Ik heb eerst Missy en filou hun snoepje gegeven. Filou had meer aandacht voor het papiertje dan voor de snoepjes. Nanou heeft zich uiteindelijk achter de muur verstopt. Daarna heb ik haar ook een snoepje gegeven.

http://youtu.be/aEYTtVt2fjo

http://youtu.be/1DU3xpu2ONw

http://youtu.be/o9i4yBboNiI

http://youtu.be/gXMpIkUfxtM
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ik moet zeggen dat dat filmpje met Filou aan de hoordeur er wel redelijk uitziet. Nanou loopt echter wel héél zelfverzekerd naar die deur terwijl Filou nog steeds wat onzeker is (waarschijnlijk door de zelfverzekerdheid van Nanou). Maar hij snuffelt wel (bijna met de neus tegen de hoordeur)... waarna hij zich toch onzeker terug trekt. Maar dat ziet er inderdaad heel anders uit dan dat ze tegen dat raam aan bonkt en staat te krabben. (Maar het is wel een zelfverzekerde dame)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik wil het niet ingewikkeld maken, maar ik denk dat het beter is dat je Nanou wel gelijk ook wat geeft. Volgens mij wakker je haar anti-gevoel nu aan door de andere twee wat geven en haar niet.
Je ziet haar geïrriteerd weg lopen, oortjes in de nek.
Persoonlijk zou dit niet mijn aanpak zijn.

Zoveel meningen, zoveel mensen...........

Het cruciale moment, als je haar over 3/4 weken bij de anderen laat, zal haar aanval zijn. Dan hangt het vooral van Missy haar reactie af of dit ooit goed komt. Vlucht ze, dan komt het nooit goed, dan is Nanou de koningin en zal ze altijd Missy het leven zuur blijven maken.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Ik ben vooral blij dat er verschillende meningen zijn. Op deze manier kan ik uitzoeken wat het best werkt.

Ik merk dat er geen geluid mee werd upgeload. Jammer.. Er was geen enkel gemiauw of geloei.

Zelf ken ik er duidelijk niet te veel van. Ik dacht net dat deze filmpjes wat beter waren. Voor zover ik me herinner waren haar oortjes niet plat, is ook niet echt duidelijk in het filmpje.

Vanavond zal ik wat met het pluimenstokje en laserlampje spelen voor haar deur, we zien wel ..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bij mijn groep katers zorg ik juist altijd dat de dominantste eerst krijgt en dan pas de lagere in rangorde. Doe ik een verkeerde volgorde, dan zal de dominante kater altijd "wraak nemen".
Dus vandaar mijn insteek.
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

op zich is er denk ik ook niets mis met de rangorde, zo is de natuur. mijn man heeft er ook vaker moeite mee wanneer er bij ons wordt geknokt om wie de baas is, maar ik zeg altijd dat hij zich er buite nmoet houden, dat is iets wat ze zelf moeten regelen (zolang er geen boed vloeit en zo erg is het gelukkig niet, duurt altijd maar even) kan me dus wel vinden in de denkwijze van dinie dat je als mens juist niet moet gaan forceren om die natuurlijke instincten te vernaderen of er tegenin te gaan
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Betekent dit - ondanks dat ze los van twee keer nog nooit met elkaar rechtstreeks geconfronteerd werden - dat Nanou sowieso al de hoogste in rangorde is ?

Nu wordt het me inderdaad wat ingewikkelder :)

In de twee filmpjes waarbij ik Missy dichter bij de hor laat komen voor een snoepje, ga ik daar goed te werk om haar zelfzekerheid te verhogen? Op het eind van het filmpje wanneer ze haar laatste snoepje neemt, is ze op mijn schoot komen vleien wanneer Nanou achter de hoek zat te kijken.
Nanou keek gewoon toe maar deed niets.

Wat mij betreft "moet" het niet dat ze elkaar binnen 3/4 weken rechtstreeks zullen zien. Afhankelijk van Missy haar zelfzekerheid wil ik eerst maken dat ze ook zo dicht aan de hordeur kan komen zoals Filou zonder problemen.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Lijkt mij wel, dat Nanou sowieso de baas zal zijn. En dat hoeft niet erg te zijn. Maar het moet niet zo worden als tussen Bloem en Stella. Stella ging veel te ver, die duldde Bloem simpelweg niet in "haar" huis. Terwijl Stella de nieuwkomer was. Hier ging het om een extreem dominante poes die absoluut niet met een andere dame geplaatst kan, maar wel met een goeie sul van een kater.

Ja je gaat goed te werk door Missy haar zelfvertrouwen te vergroten. Dat doe je ook door haar veel aandacht te geven.

Ik zou echter benadrukken dat Nanou eerst krijgt met eten. In ieder geval dat ze ook krijgt, zoveel mogelijk gelijk behandelen. Ik denk ook dat het wel goed is Nanou dagelijks beneden te laten zijn, met de andere twee buiten de kamer voorlopig. Al is het maar een uurtje per dag of zo.

Ik denk dat ik er in dit geval voor zou kiezen over 3/4 weken Nanou eerst met Filou in de huiskamer te laten. Met de deur open, zodat er een vluchtroute is. Maar nogmaals, hoe en wat je ook doet, garanties krijg je nooit dat dit goed komt. Als ze elkaar zouden leren dulden ben je al een heel eind.
Ook lastig van wanneer grijp je in, staren en dreigen, in een hoek drijven is allemaal acceptabel. Maar echt aanvliegen en de plukken vliegen in het rond - al gebeurt dat 1 x dan vrees ik dat het nooit meer goed komt.

Hier in mijn groep zie je heel duidelijk wie er dominant zijn, b.v. Teun. Die drijft b.v. Timo onder de tafel. Timo loopt steeds verder achteruit en gaat blazen. Teun geniet nog een poos van het moment, geeft kopjes tegen de tafelpoten (is dominant gedrag - niet te verwarren met oh wat vind ik jou lief) en loopt uiteindelijk met staart omhoog weg.
Geen bloed vloeit er, zelf geen mep, maar Teun heeft zijn bevestiging en Timo weet zijn plaats weer.
Ingrijpen zou in zo'n geval heel erg fout zijn, begrijp je?

Ik heb een kitten van 5 maanden in huis. Als die gaat puberen zal dat weer gaan rommelen in de groep. Het is een rode en die zijn vaak dominant, is ook mijn persoonlijke ervaring. De twee vorige rode Joep en Bram waren beide dominant, maar toch nooit een probleem onderling. Dus het is bij mij nog even afwachten hoe de groep gaat worden. Sowieso rommelt het nog terwijl Sjaak en Bram al bijna een jaar dood zijn en Joep 5 maanden.
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

Bij Stella ging het drastisch verkeerd. In het asiel zijn we verkeerd voorgelicht. Stella was een prachtpoes voor een man. Mij moest ze niet zo. Mijn vriend had ze volledig ingepalmd, wat het heel lastig maakte. Ze was erg fel. Tegen Tetsu ging het wel omdat hij bleef zitten en ze konden na een tijd door één deur.
Maar Bloem ging niet. Ze bleef wegrennen en Stella was echt heel erg fel. Bloem hoefde maar te bewegen onder de bank en Stella ging als een torpedo op haar af en Bloem vloog weg en dat ging niet goed. Dat bleef doorgaan en na een drie dagen hebben we haar terug gedaan (in totaal vijf weken in huis gehad)
Hier vooraf hebben we van alles geprobeerd om te introduceren.
Daarvoor hadden we ook een dominante poes Elfie* in huis, maar die deed geen torpedo aanvallen op Bloem. Ze hadden afgesproken regels van wie wat en waar de baas. Met Tetsu waren ze dikke vrienden. Ook hier eerst echt live introductie met de kater en daarna met Bloem. Tetsu is een goedzak en ging destijds tussen de dames in staan.
Bloem kan best opstaan voor haarzelf, maar niet tegen Stella. Die kans kreeg ze niet. Ze is nogal schuw en angstig tegen vreemden.

Hopelijk gaat het bij jou straks een stuk beter.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

castratenkoor schreef:Ik wil het niet ingewikkeld maken, maar ik denk dat het beter is dat je Nanou wel gelijk ook wat geeft. Volgens mij wakker je haar anti-gevoel nu aan door de andere twee wat geven en haar niet.
Je ziet haar geïrriteerd weg lopen, oortjes in de nek.
Persoonlijk zou dit niet mijn aanpak zijn.
Ik snap wat je bedoelt Dinie en je hebt ergens ook wel gelijk, maar wat er tot nu toe gebeurt is dat Nanou alle aandacht krijgt als ze samen zijn en dat sterkt haar in het idee dat alles en iedereen er alleen voor háár is. Mijn hordeur is zo dat je daar ook wat lekkers doorheen kan steken en dan zou je ze gewoon om beurten moeten geven, wat voor allen een goede ervaring is in elkaars nabijheid, maar ik geloof dat deze hor fijnmaziger is en dan gaat dat niet. Af en toe de deur even openen om Nanou ook wat te geven? Je moet de aandacht verdelen, dat is het punt.
Met een laserlampje kan je aan beide kanten gelijk spelen en in de ban van het spel kunnen ze dan ook ineens dicht bij elkaar komen zonder dat er akelige dingen gebeuren.

Het filmpje met Filou aan de hordeur ziet er wat Nanou betreft, best lief uit, maar Filou vertrouwt haar voor gen cent. Missy is ronduit bang. Logisch dat Nanou het voor 't zeggen heeft. Dat is ze haar hele leven al gewend.

Waar je de grens legt bij 'onvriendelijk' gedrag, is ook persoonlijk. Ik vind in de hoek drijven niet oké. Dat Teun uiteindelijk niet aanvalt zegt niet dat een andere kat dat ook niet doet. Het kan in een fractie van een seconde hommeles zijn. Bumper doet dat hier ook wel eens en ik heb dat ook wel aangekeken, maar het is niet leuk en leidt nergens toe, dus ik zet 'm nu gewoon achterstevoren en lopen maar.... Hij denkt niet "dan pak ik je later wel.."
Dominantiestrijd is iets dat heel vaak overschat wordt. Katten zijn geen honden en dominantie (of wat ervoor doorgaat) kan wisselen per moment en situatie.

De kattenbende in beeld
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

De hordeur is gemaakt van hetzelfde materiaal als een vliegenraam. Is het beter dat ik hen gewoon hun natvoer bij de deur blijf geven zoals ik voorheen deed. Maar enkel het spelen en aandacht geven voor de deur dan ? Met het laserlampje kan ik er dan Nanou bij betrekken, ware het niet dat ze de eerste keer totaal geen oog had voor het lampje..

Ik begrijp dat het nog totaal niet goed zit en dat dit nog veel tijd nodig zal hebben. Maar als ik vergelijk met de eerste week dat Nanou hier was vind ik toch wel dat er progress is. Al is het nog maar een klein beetje, elk beetje progress geeft me een beetje hoop bij.
Uiteindelijk komen ze nu al dichter aan de deur bij elkaar, dit had ik de eerste dagen nog niet durven dromen .. De eerste week durfde Missy niet boven te komen, nu passeert ze al de hordeur en eet ze in het zicht van Nanou.. Dit mag ik toch wel als positief aanzien ?
Plaats reactie