jonge kitten bij mijn huidige gecastreerde kater van 3

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
mefrouwtjuh
Kitten

jonge kitten bij mijn huidige gecastreerde kater van 3

Bericht door mefrouwtjuh »

goedenmorgen sinds afgelopen zondag avond heb ik et een kitten bij gekregen. Dit is nog een mannetje hij word gecastreerd waarneer dit kan.
Nu heb ik hem op mij slaapkamer gedaan zodat hij rustig kan wennen. Dit accepteerd mijn andere kater tijger niet.
hij is boos en blaast soms naar me waarneer ik bij de kleine geweest ben.
ik werk de hele dag maar als ik savonds thuis ben dan doe ik wel de deur open zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Beneden gaat dit ze zijn nieuwsgierig naar elkaar maar zodra hij boven is dan blaast gromt en slaat tijger naar de kleine.
Snachts zit de kleine nog op me kamer met de deur dicht lmdat hij anders achter het schot op zolder kan. Maar ik wil wel naar een week even kijken hoe ze reageren de deur open laten. Maar dan moet het overdag natuurlijk wel goed gaan met ze bij elkaar

Tips zijn van harte welkom!!.
nellebel
Tijger
Tijger

Re: jonge kitten bij mijn huidige gecastreerde kater van 3

Bericht door nellebel »

heb dit verhaal een paar keer gelezen en weet niet goed wat ik ermee moet. er komen behoorlijk wat vragen bij me op. mis wat informatie.
hoe oud is het kitten, waarom een kitten erbij? hoelang is je andere kat al alleen, mocht je kater voorheen wel op de slaapkamer komen? mijn eerste gedachte is dat ik het ook wel zielig vind voor beide katten. kitten zit de hele dag alleen opgesloten en de kater wordt geconfronteerd met een harig klein ding wat ineens in zijn gebied komt waar hij nu niet meer mag komen (slaapkamer)
ik vraag me dan ook af of je goed heb nagedacht voordat je hieraan begon. je zou om te beginnen hier wat kunnen inlezen over solokatten, introductie van katten e.d.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Een kat die drie jaar alleen is geweest accepteert lang niet altijd alsnog een kitten in huis. Als de driejarige kat altijd in de slaapkamer mocht, zou ik een andere kamer gebruiken voor het kitten. het kan zijn dat juist de slaapkamer belangrijk is voor de driejarige.

Misschien een optie een tweede kitten te nemen? Dan houden de kittens elkaar bezig en kan de driejarige kat zelf beslissen of hij wel of niet mee wil doen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
mefrouwtjuh
Kitten

Ik heb een kitten voor mijn verjaardag gekregen en omdat mijn huidige kat niet veel meer naar buiten wilt dacht mijn vriend dat is mss leuk een speel maatje erbij voor in ons nieuwe huisje. De kitten is nu 13 weken oud en natuurlijk nellebel heb ik goed nagedacht erover
Tijger is 3 jaar bij me en komt waarneer hij wil buiten en ook daar zijn heel veel katten. Ze zitten niet de hele dag opgesloten? Tijger loopt door het hele huis 3 slaapkamers een grote zolder en de woonkamer etc. En heeft de hele dag mijn moeder en broertje om zich heen.
de kitten zit op de zolder kamer omdat dat een trap is waar hij nog niet overheen kan.
Tijger mag ook nog op die kamer waar de kitten zit als er rustig de tijd voor nemen doen we de deuren open en snuffelt hij de kamer af rn gaat rustigbweer liggen op de kamer.. tijger mocht eerst niet op me kamer maar sinds een half jaartje doet hij dit wel :) op de weekenden na als mijn vriend er is dan mag hij niet in de slaapkamer
mefrouwtjuh
Kitten

Ik heb een kitten voor mijn verjaardag gekregen en omdat mijn huidige kat niet veel meer naar buiten wilt dacht mijn vriend dat is mss leuk een speel maatje erbij voor in ons nieuwe huisje. De kitten is nu 13 weken oud en natuurlijk nellebel heb ik goed nagedacht erover
Tijger is 3 jaar bij me en komt waarneer hij wil buiten en ook daar zijn heel veel katten. Ze zitten niet de hele dag opgesloten? Tijger loopt door het hele huis 3 slaapkamers een grote zolder en de woonkamer etc. En heeft de hele dag mijn moeder en broertje om zich heen.
de kitten zit op de zolder kamer omdat dat een trap is waar hij nog niet overheen kan.
Tijger mag ook nog op die kamer waar de kitten zit als er rustig de tijd voor nemen doen we de deuren open en snuffelt hij de kamer af rn gaat rustigbweer liggen op de kamer.. tijger mocht eerst niet op me kamer maar sinds een half jaartje doet hij dit wel :) op de weekenden na als mijn vriend er is dan mag hij niet in de slaapkamer
mefrouwtjuh
Kitten

Ik heb heeel erg getwijfeld en heb ook met de dierenarts overlegt erover voor ik het deed.. tijger rent de hele tijd achter de kleine aan om hem natuurlijk te laten zien dat hijnde baas is tijger is een gecastreerde kater en de kitten is een kat word wel met een maand of 5/6 gecastreerd hoor. Hij slaat dan met zijn poot maar raakt de kleine niet en drijft hem in een hoekje maar doe vervolgens niks.
dat gaat zo een half uur door..
ik zou graag tips willen hoe ik dit het veste kan doen voor beide katten het beste is. Die kleine is er nu al en wil wel alles geprobeerd hebben voor die de deur uit moet.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

mefrouwtjuh schreef:... en wil wel alles geprobeerd hebben voor die de deur uit moet.
Ten eerste.... de gedachte dat die kleine weer weg moet, moet je even helemaal uit je hoofd zetten !!

Het introduceren van een nieuw huisdier kan gewoon heel veel geduld vergen. Heel heel heel veel geduld. Je moet dit zeker niet baseren op een paar dagen in het begin. Dus ban die gedachte alsjeblieft even uit je hoofd. Pas over een paar weken, als het dan nog steeds écht niet goed gaat, zou die gedachte misschien terug kunnen komen.

Dan... zoals ik dit lees gaat het niet eens echt helemaal "verkeerd". Er is blijkbaar geen fysiek contact (met slaan) tussen die twee. Het opdrijven door Tijger lijkt mij inderdaad uittesten wat ie kan doen. Als de kleine verder niets terugdoet dan zal dit steeds minder worden. Wel zou je, als je het ziet gebeuren, Tijger wat af kunnen leiden, als je denkt dat het echt te heftig wordt. Het is ook geen gedrag (het slaan en e.v. grommen) wat uren aan moet houden maar je gaf al aan dat Tijger na dat opdrijven gewoon niets doet (wat ook al aangeeft dat ie zich afvraagt waarom die kleine niets terug doet).

In ieder geval zou ik in de ruimtes (boven?) waar er echt geblazen wordt proberen de confrontaties te vermijden. Waarschijnlijk ziet Tijger dat als zijn domein waar de kleine (naam?) zich zeker niet al te zeker mag voelen van hem. Als het beneden dus beter is zou ik ervoor zorgen dat ze daar aan elkaar kunnen wennen en boven gewoon gescheiden houden (tot dat wat beter gaat).

Wat kun je doen... Veel spelen met beide (samen). Neem b.v. eens een kijkje in dit topic van Iza met Bunker en Sjaars. Kijk ook eens naar de filmpjes daar. Bunker keek ook eerst toe (met af en toe een haal) wat dat nou voor een rare pluizenbol was. En wee zijn gebeente als die pluizenbol te dichtbij kwam. Tijger is in dat opzicht nét een beetje aanvallender maar het feit dat er geen plukken haar rondvliegen doet mij toch vermoeden dat het ook bij hem een vorm van onzekerheid is. Dus samen met ze spelen en laten zien dat het wel mee valt. Nadien e.v. weer gescheiden houden als Tijger zich toch weer wat te aanvallend op stelt. Als je dan uiteindelijk ziet hoe dat daar tussen Bunker en Sjaars na een paar dagen ging dan is die gedachte van "die kleine moet straks weg" gelijk helemaal weg bij jou :grin:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
mefrouwtjuh
Kitten

Bedankt rik voor je reactie. Stelt me wel iets gerust!.de kitten heet nog Barry haha maar ga hem wss wel anders noemen vind dit geen naam die bij hem past. Ik ga dat topic even lezen :), de ruimte waar geblazen word is mijn slaapkamer. Ik denk dat ik barry in de katten kamer ga doen zodat ik ook weer eens normaal kan slapen haha en dat tijger ook weer even rond kan snuffelen
Plaats reactie