6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Euforia
Poema
Poema

Re: 6-jarige poes bij kater en kattin van 1,5 jaar

Bericht door Euforia »

Dank jullie, het lucht echt op :-)

Voorlopig blijft Nanou nog steeds op haar kamertje. Misschien daardoor dat Missy terug meer durft in huis.
Deze aanpak zullen we nog een tijdje aanhouden.

Gisteravond zaten m'n vriend en ik bij Nanou om haar nog een goede nacht knuffel te geven, en zowel Missy als Filou zaten voor de hordeur te kijken wat we deden. Nanou ging een paar keer met haar kopje tegen de deur vleien, waarop Filou gewoon een miauwtje gaf. Missy is uiteindelijk gewoon weggegaan, maar niet gevlucht zoals ze anders deed.

Gisteren hebben we inderdaad een mijlpaal bereikt :)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Zou inderdaad ook oppassen dat je niet te snel de hordeur weg haalt want als het dan mis gaat zet je grote stap terug ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Overigens een suggestie voor later (nog niet voor nu want het is waarschijnlijk nog te vroeg):
Als het straks tijd wordt om zonder hoordeur te introduceren zou ik dat eerst alleen even met Filou doen. Die zal misschien wat minder schrikken als Nanou wat opdringerig is. Zet Missy even apart (of zelfs buiten). Als Filou eenmaal een beetje aan Nanou gewend is kan het zijn dat als Missy er uiteindelijk bij komt Nanou wat rustiger is (omdat ze al met Filou gesnuffeld heeft). Missy kan dan ook rustig zien hoe Filou met Nanou om gaat en misschien wat minder bang zijn.

(let op... pas doen op het moment dat je zeker weet dat het daar tijd voor is)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Rik schreef:Overigens een suggestie voor later (nog niet voor nu want het is waarschijnlijk nog te vroeg):
Als het straks tijd wordt om zonder hoordeur te introduceren zou ik dat eerst alleen even met Filou doen. Die zal misschien wat minder schrikken als Nanou wat opdringerig is. Zet Missy even apart (of zelfs buiten). Als Filou eenmaal een beetje aan Nanou gewend is kan het zijn dat als Missy er uiteindelijk bij komt Nanou wat rustiger is (omdat ze al met Filou gesnuffeld heeft). Missy kan dan ook rustig zien hoe Filou met Nanou om gaat en misschien wat minder bang zijn.

(let op... pas doen op het moment dat je zeker weet dat het daar tijd voor is)
Dank je wel voor de tip! Heb gisteren met m'n vriend ook zitten nadenken wat ooit de volgende stap zou kunnen zijn en we wisten het echt niet.
Sowieso denk ik toch zeker nog 14 dagen te wachten vooraleer ik de hordeur er eens zal uithalen.
Misschien dat ik dit weekend Nanou nog eens beneden kan laten. Het is vandaag een week geleden dat de operatie gebeurd is, en ze klimt ook volop op haar krabpaal terug dus ik denk dat de meeste pijn terug weg is.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ik zou Nanou voorlopig echt niet beneden laten. Weer terugzetten is heel vervelend voor haar en Missy begint zich net weer veilig te voelen. Laat Nanou maar goed begrijpen dat Missy geen plaats meer gaat maken voor haar en daarom vind ik een latere introductie tussen in eerste instantie alleen Nanou en Filou ook geen goed plan. Als je nu Nanou beneden laat, terwijl Filou en Missy buiten zijn, geef je Nanou toch het idee dat op dat moment het huis van haar is en dat is niet wat je wil. Wat je kan doen is regelmatig dekentjes e.d. uitwisselen, maar ik zou de katten zelf lekker laten waar ze nu zijn. Het huis is van Missy en Filou en Nanou moet dat accepteren en daarin opgenomen willen worden, waarna het huis van alle drie wordt. Ik zou ook sowieso de 6 weken na de castratie aanhouden, want je wil ook niet dat het restantje hormonen de boel weer in elkaar doet storten.
G E D U L D ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

oké, dan doen we het op die manier.. ! :-)
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Ik kan het niet laten om deze te delen in dit topic...

Afbeelding

So so so happy !!!
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Niet laten?? Je bent verplicht zo'n foto hier te plaatsen. Geweldig, wéér een stapje in de goeie richting :grin: !

De kattenbende in beeld
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Haha, dank je!
Ik merk echt duidelijk verandering de laatste twee dagen. Nanou komt echt knuffelen bij ons, legt zich tegen ons te slapen wanneer we bij haar zijn.
En Missy... Missy heeft echt grote sprongen gezet de laatste dagen. Super trots op haar.
Gisteren was ze zo zelfverzekerd dat ze neus aan neus ging aan de hordeur. Plots was er geblaas en liep ze twee meter achteruit, maar niet terug volledig naar beneden zoals ze vroeger deed. Toen ik er bij kwam, kwam ze ook zonder aarzelen terug vleien bij me, ookal zat nanou aan de hordeur te miauwen.
Ik weet wel niet wie er blaasde, maar ik vermoed wel dat het nanou was.
Deze morgen dan een snoepje gegeven aan alle drie dicht bij de hordeur, ook zonder problemen :-)
Het gaat goed ! :-)
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Hier ligt ze dan, te spinnen op m'n schoot.. Op het moment van de foto stond filou aan de hordeur, maar ze bleef gewoon op m'n schoot liggen.. :-)

Afbeelding

Iedere dag een stapje vooruit heb ik het gevoel :-) straks ze nog een potje eten geven, zodat ook Missy vandaag een positieve ervaring heeft met haar.. Jammergenoeg al wat geblaas tussen m'n twee dametjes vandaag :(
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

Heerlijke berichten.
Hopelijk blijft de verdere introductie goed gaan
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Iza
Huiskat
Huiskat

Bericht door Iza »

Wat ziet dit er goed uit joh! Wat zul je opgelucht zijn dat er toch progressie in zit :) !
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Tussen Nanou en Missy zal best nog vaak geblazen worden, maar de hordeur voorkomt erger. Na elke negatieve ervaring weer zorgen voor meer positieve en maar hopen dat de weegschaal uiteindelijk definitief naar de goeie kant doorslaat.

De kattenbende in beeld
Euforia
Poema
Poema

Bericht door Euforia »

Ja, ik bedenk me net dat ik eigenlijk geen echte geuren meer heb uitgewisseld tussen hen.
Vanaf vanavond ga ik ze weer een beetje borstelen, eerst nanou en daarna Missy. En idem met een tweede borstel met Filou.
Wat ik me eigenlijk afvraag... Is het echt puur op de geur dat ze zo reageren op elkaar? Of is het op het "wezen" op zich ?
Mijn collega die katten fokt, zei me dat ze bij iedere nieuwe introductie alle katten wast met dezelfde shampoo, zodat ze allen hetzelfde gaan ruiken... Volgens haar helpt dit ook?
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Fijn dat er nog altijd vooruitgang in zit :)
Moeilijkste lijkt mij het geduld te bewaren ;)

Meeste katten houden er niet van om gewassen te worden dus dat zou ik niet doen maar geuren uitwisselen wel zodat ze naar elkaar gaan ruiken en vertrouwd gaan ruiken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie