Kan een kat tellen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Renatevanderveer

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Renatevanderveer »

Ik denk dat je onze vragen over hoe je kat eruitziet en watvoor ras het is, ook moet zien als belangstelling.
Wij zien graag het hele plaatje voor ons, het liefst met een foto of beschrijving hoe het diertje eruitziet.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door BloemTetsu »

Jouw eerste drie reacties gaven mijn niet het idee dat je absoluut niet op wetenschappelijk verhandelingen zat te wachten. Mijn enthousiasme om er dieper over te filosoferen was aangewakkerd. Maar de manier waarop vervolgens tegen mij reageerde en ook in verdere berichten, vind ik niet kunnen. Dus ik had geen zin meer om in dit topic te reageren en mijn hulp voorlopig niet aan te bieden nieuwelingen. Gezien de ontwikkelen, ben ik alsnog geneigd om mijn zegje te doen.
Echter, zand erover is er voorlopig niet aan de orde.
Sorry daarvoor, maar ik vond dit echt niet prettig.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Cerna

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Cerna »

Vorig jaar adviseerde ik mijn vriendin Irith om haar vraag op het forum te zetten. Ik had me net daarvoor afgemeld en vond het wel komisch dat haar kat steeds drie stukjes hart liet liggen (doet 'ie nog steeds trouwens). Ik vroeg me toen met haar af of er misschien meer katten zijn die zo'n "afwijking" hebben?
Vervolgens liep het dus volledig uit de hand........... :cry:

Maar nu het volgende: in juni hebben we opnieuw bij Noa bloed laten prikken en bleken haar nierwaardes flink gestegen. Sinds die tijd krijgt ze tussen de maaltijden door 2 extra spuitjes (2x5 ml) water. Omdat ik niet teveel in een keer wil geven, spuit ik zo'n spuitje in 4x leeg in haar bekkie.
Echter, soms spuit ik iets te weinig en dan krijgt ze dus geen 8 maar 9 slokjes water. Noa is heel gemakkelijk met het drinken en 8 slokjes zijn zo naar binnen, maar oh wee, wanneer het er geen 8 maar 9 zijn.
Met geen mogelijkheid lukt het me om dat negende slokje naar binnen te krijgen. Ze draait met haar kop, ze wil weg, houdt de kaken stijf op elkaar. Ik vind het zo vreemd en heb er geen verklaring voor.

Kan een kat toch tellen?
Gebruikersavatar
Duckling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 aug 2014 15:09

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Duckling »

Hmmm... heb net t topic gelezen en stiekem heb ik me best vermaakt hahaha
:oops:

Ik denk niet dat een kat kan tellen op de manier zoals wij tellen maar vind het toch wel apart! Zelf denk ik niet dat het "tellen" is maar het aanvoelen van een bepaald ritme. Net zoals wij het ritme voelen
in muziek zonder te tellen. Je voelt het gewoon. Op diezelfde manier onthoudt het brein ook bepaalde ritmes (na het horen van een bepaald ritme kunnen wij mensen zonder te tellen toch hetzelfde stukje "afspelen" in ons hoofd en het precies evenlang laten duren.
Dat is waarschijnlijk dus niet alleen met muziek maar ook met beelden en ervaringen (onbewust) zo waardoor dus ook Noa zo'n ritme kan aanvoelen. Misschien vergelijkbaar met bepaald gedrag herhalen als daar een bepaalde beloning aan zit.

Ik denk dus dat als haar iets 1 of 2 keer achter elkaar (bij toeval) overkomt, dat ritme of die
beelden of ervaringen gewoon blijven hangen en zich elke keer gewoon herhalen.

Geen flauw idee waarom dat "ritmegevoel" bij haar dan zo sterk is en bij andere katten niet. Misschien is het iets dwangmatisch door een bepaalde ervaring/trauma? En misschien is dit ook wel totale onzin hoor wat ik allemaal vertel, heb totaal geen verstand van dit soort dingen. Dit kwam gewoon in me op en moest het even kwijt ;)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Featherr »

Hond van mijn vader kreeg vroeger altijd 3 snoepjes. En als zijn opa dan de hond voor de gek wilde houden en haar twee snoepjes gaf, dan wegliep dan bleef de hond net zolang met z'n poot tegen hem aanslaan tot hij een snoepje gaf. En nee, dat snoepje had hij dan niet in zijn hand, dat moest daarna nog gepakt worden.

Ze zijn er heilig van overtuigd geweest dat die hond kon tellen, tja.. Wie zegt dat die hond dat niet kon? ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Adriana »

ja, ook weer eens teruggelezen, sok bijna af..

de vraag over soort, bijvoorbeeld (half) aziaat of niet is hier wel relevant denk ik. als je ooit een siamees of andere aziaat in huis hebt gehad, of een dier met genen van een aziaat dan zie je toch wat ander gedrag en anders omgaan met bepaalde dingen..

omdat het topic weer nieuw leven ingeblazen is, toch daarover ook weer eens nagedacht.
eens met duckling dat katzels en dieren in het algemeen een geheugen hebben voor bepaalde vormen. dat heeft met overleven te maken.
ook heel efficiënt zo'n vorm: dus dat geluid, die geur, dat tijdstip en daar en daar is eten..
en oorzaak en gevolg dus rammelen met brokkenblik geeft bericht: daar, eten, nù!

zou je vier stukjes vlees aanbieden dan worden ze denk ik alle vier opgegeten en datzelfde geldt voor drie stukjes vlees. of twee..
als je altijd dezelfde hoeveelheid geeft dan kan het zijn dat katzel na tig stukjes genoeg heeft en de rest dus laat liggen..

wat annet's ervaring bij de spuitjes van noa betreft.. dat is dus altijd dezelfde hoeveelheid en toch mag het negende spuitje niet van noa... kan zijn dat noa iets aan annet merkt (houding of toch bepaalde geur/spanning) of dat tijd een rol speelt in de acceptabele vorm voor noa..
nader onderzoek is hier dus nodig.. testjes.. varianten..

en zo heftig ging het er in dit topic echt niet aan toe hoor! moest er eigenlijk wel om lachen..
Cerna schreef: Vervolgens liep het dus volledig uit de hand........... :cry:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Cerna »

Ik vind die verklaring van Duckling heel verrassend en dat zou het inderdaad best wel eens kunnen zijn. Ik merk het ook aan Noa met de spuitjes nierdieet (voor de niet-ingewijden: Noa krijgt haar nierdieet via voedingsspuitjes), het aantal maakt in dit geval niet veel uit (bij mij sputtert ze al na 5 spuitjes, bij mijn man na 9 nog steeds niet), maar wel het ritme: één spuitje is twee keer spuiten, eventjes rust, en volgende spuitje. Doe je het anders dan ontstaat er onrust.
Of ik een andere houding aan ga nemen wanneer blijkt dat er 9 slokjes nodig zijn ipv 8, weet ik niet (misschien onbewust?).

Mijn vriendin voelde zich destijds behoorlijk in het nauw gedreven door de reacties. Het is een hele leuke, sociale en intelligente vrouw en ze was oprecht nieuwsgierig naar ervaringen van anderen en toen kreeg ze dus dit over zich heen.
Met Simcha de kater gaat het trouwens goed. Hij heeft zich volledig aangepast aan het Hollandse weer en hij heeft er sinds een maand of 8 een vriendinnetje bij uit het asiel: Chaja. Ze zijn smoorverliefd op elkaar!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan een kat tellen?

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Mijn vriendin voelde zich destijds behoorlijk in het nauw gedreven door de reacties. Het is een hele leuke, sociale en intelligente vrouw en ze was oprecht nieuwsgierig naar ervaringen van anderen en toen kreeg ze dus dit over zich heen.
:icon_shifty: oef en oei! maar gelukkig gaat het goed met haar rekenwondertje en gelukkig maatje erbij.

:-( nu je het er toch over hebt.. k heb nog maanden in de knoop gezeten door de reacties van je vriendin :lol: en even gekeken welk bericht een reactie was op welk bericht.. en het is echt je vriendin die erg onaardig uit de hoek kwam hoor.. en dan mogen wij niet reageren? enne, gevoel voor humor..?

k heb het hier in de groep gegooid bij de aziaten..
helaas reageren ze alledrie doorgaans heel verschillend op dezelfde situatie, dus daar schiet ik niet zoveel mee op..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie