ik heb iets te melden, maar ik schaam me er een beetje voor. maar ik kan er niets aan doen, en ik wil toch even waarschuwen voor het volgende:
als eigenaar van 3 katten (zelf denken ze er overigens anders over denk ik) staat mijn huis vol met krabpalen, kattekleedjes en dergelijke. regelmatig koop ik een kattenmand of iets dergelijks.
zo ook een jaar of 3 geleden. een kleedje bij de action in Den Bosch, 4,95 euro, best groot, en gevuld met wol. in een hoek gelegd, de katten gingen er (in eerste instantie) graag op liggen.
toen ging ik poetsen, kleedje van zijn plek gehaald, en ik schrok me te pletter: ongeveer 50 zwarte kevertjes en rupsjes zaten onder/op het kleedje. ik heb het meteen opgeruimd, grondig schoongemaakt. het bonnetje had ik niet meer, en het was toch maar 4,95 euro. geen aandacht meer aan besteed.
het begin van dit jaar heb ik in mijn huis weer een aantal van die kevertjes gezien. stuk of 5 over een langere periode. ik heb ze gedood en opgeruimd. een paar maanden later (vlak voor de zomer) zaten er in sommige kledingstukken wat kleine gaatjes, en toen heb ik ook weer een paar rupsjes aangetroffen bij het schoonmaken. huis grondig gepoetst, maar ik zag steeds meer rupsjes.
2 weken geleden heb ik mijn huis grondig onderzocht, van boven tot onder, kattenkleedjes uitgeklopt, krabpalen uitgeschud, enzovoort. ik vond heel veel rupsjes. ik had een ongedierteplaag in huis.
dus ben ik onderzoek gaan doen met wie ik te maken had, en het bleek de tapijtkever te zijn. een onschuldig beestje dat stuifmeel van bloeiende planten eet, maar de larven zijn dus wel schadelijk: op het menu staat alles wat van organische afkomst is, dus de vloerbedekking, kattenkleedjes, klimpalen, mijn kleren....
inmiddels heeft de ongediertebestrijding mijn huis gedaan, kosten: 90 euro (viel mee), een aangevreten vloerbedekking, en wat kleding met gaatjes.
ik zou willen adviseren om een zojuist gekocht kleedje eerst te wassen op 60 graden, alvorens je het je katten voorschotelt (ga ik dus zelf doen), en op te passen met erg goedkope klimmeubelen, want ik wens niemand toe wat ik dus in huis heb gehaald.
gelukkig ben ik er weer van af! (katten tijdelijk elders ondergebracht, natuurlijk ivm met hun gezondheid)
zijn er hier mensen die eenzelfde probleem hebben gehad? (en er voor durven uit te komen?)
volgens de ongediertebestrijder (Wespro) komt dit regelmatig voor, maar de mensen die dit treft houden het over het algemeen voor zichzelf (begrijpelijk)
en wat is de mening van de rest over deze dreiging waar ik melding van maak?