Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Ik begrijp dat ik in dit topic de bloedwaardes van mijn 18 jarige poes Bowy kan vermelden ter archief.
Na een attack (op 03-04-2014) eerst 2x injectie (ik denk Prednisolon).
Eerste bloedonderzoek op 11-04-2014 (Senioren sceening kat) (uitslag nierfalen)

Code: Selecteer alles

Spotchem bepalingen:
TE    66    (52-77)
Glu   6.1 *>(3.4-5.7)
Kreat 163 *>(0-129)
Ur    14.4*>(4.9-11.9)
GPT   180 *>(0-105)
Alk.F <50   (0-123)

Medonic:
WBC   3.9 <*(5.5-19.5)
MID   0.2   (0.2-1.0)
PLT   317   (200-500)
HGB   7.0   (4.9-9.3)
HCT   0.31  (0.25-0.45)
MPV   9.3 <*(12.0-18.0)
RDW%  18.0  (14.0-20.0)
LYMF  0.7 <*(1.8-7.0)
GRAN  3.0   (2.8-13.0)
RBC   7.43  (5.00-11.00)
MCV   41.6  (39.0-50.0)
MCH   0.95  (0.77-1.08)
GRP%  75.1  (0-100)
MPR%  5.7   (0-100)
LPR%  19.2  (0-100)
MCHC  22.9*>(18.5-22.2)
Bloeddruk was op 11-04-2014 niet te meten (boven 300).
Ze is per direct op Amlodipine (2x daags grote capsules van 0,625mg) en een tabletje Fortekor (1x daags 2,5mg) gezet i.c.m. Nierdieet (en omdat ze dat slecht eet ook Apakitine voor door het slechtere eten). De Metacam die ik later kreeg als pijnstiller voor het gebit is slechts 2 dagen gebruikt (ieks) en staat hier alleen in de kast voor calamiteiten.
Een nieuwe bloeddrukmeting op 22-04-2014 was nog steeds te hoog (240)
We wachten dus even op verlaging voordat er weer een nieuwe bloedtest (en e.v. Urine-test) gedaan worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

ma. 02-06-2014: Urineonderzoek (screening) Bowy: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29064

Code: Selecteer alles

AM-PU-4010/4210:
GLU    - BIL - NIT       -
PRO    - URO - LEU     500
PH   7.0 BLD - CRE       3
SG  1020 KET - P/C normaal
do. 05-06-2014 Bloeddruk en nieuw bloedonderzoek

Code: Selecteer alles

Spotchem bepalingen (Kidney-2 + IP & E-Plate):
TE    69    (52-77)      (was   66, 11/04/14, panel v)
Cl    119   (105-151)
Kreat 228 *>(0-129)      (was  163, 11/04/14, panel v)
BUN   11.5  (4.9-11.9)   (was 14.4, 11/04/14, panel v)
Na    154   (140-159)
Alb   28    (23-35)
Urz   <59
K     4.1   (3.1-4.9)
IP    1.27  (0.86-2.26)
creatine verder omhoog >> doorgaan met medicatie en over 6-8 weken urine controle
Bloeddruk was in eerste instantie weer niet te meten (te hoog) maar op een gegeven moment was ze rustiger en kwam er 200-250 uit. Nog steeds te hoog dus Amlodipine 2x daags door blijven geven.

Bloed afnemen was gigantisch probleem (vechten). Dus volgende keer alleen Urine onderzoeken.
(Indien het ooit weer nodig is zal ze toch iets moeten krijgen om rustig te blijven).
Kalium en Fosfor IP zijn in orde. Ureum is binnen referentiewaarden gezakt maar de Creatine is gestegen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Kattebeest »

Hieronder de bijgewerkte tabel met bloedwaarden van Kasper. In rood de waarden die te hoog zijn, in blauw de waarden die te laag zijn.

Afbeelding

Kasper krijgt vanaf eind juni Tukal - extra om zijn kaliumwaarden op te hogen (durfde het toch niet aan om van het nierdieet af te stappen). Voor discussie over Tukal - extra etc. zie kaliumtopic, zal ik vandaag of morgen bijwerken. Hij krijgt slechts de helft van de dagelijkse hoeveelheid omdat het een flinke schep poeder is en dat kan alleen over natvoer.

Ik ga de komende tijd puzzelen wat de reden kan zijn voor verhoging van de creatinine t.o.v. vier maanden geleden. Hij is in die maanden ook 2 ons afgevallen maar is veel actiever dan een paar maanden geleden. Eetlust is onveranderd goed tot nu toe.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
persie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:43

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door persie »

Ik ben nieuw hier op het forum omdat ik mij erg zorgen maak over mijn poes Persie van 11 jaar, omdat er bij haar ernstige nierfalen is geconstateerd. Ze werd magerder en had bloed in haar urine, ze at kleine beetjes en dronk heel veel. Met plassen had ze ook veel pijn, dus dacht ik ook aan een blaasontsteking en ik maakte mij zorgen dat ze last van de nieren zou hebben (veel nare ervaringen ermee gehad, katten met nierproblemen) ook miauwde Persie heel erg veel.

De dierenarts had haar direct aan het infuus gelegd, maar we mochten haar dezelfde dag in de avond wel ophalen. Het ging goed met haar, ze was blij om mij te zien en ik haar. De dierenarts vertelde dat de nierproblemen waarschijnlijk ontstaan zijn door een blaasontsteking. Persie haar creatine was 686 en haar uream was 46, behoorlijk hoog! Ze durfde haar niet constant aan het infuus te houden, omdat de waardes dan gevaarlijk snel naar beneden zou gaan. We hebben antibiotica meegekregen en royal canin renal dieetvoer. Haar eetlust is wel redelijk goed.

De volgende dag zijn we weer even heen gegaan voor controle en hebben ze haar weer een infuus gegeven onderhuids. De dierenarts vond ook dat het redelijk goed met haar ging, maar maakte zich wel zorgen omdat haar waarden zo hoog zijn.

Nu vraag ik me af of er hier wel goed aan gedaan word. Ik maak me erge zorgen en ben bang haar te verliezen. Moet er niet een andere medicatie komen voor de nieren i.p.v antibiotica? En is het niet verstandiger om een echo te maken of een röntgenfoto van haar nieren zodat ze kunnen zien hoe ver het is en ik ook natuurlijk. Er word mij ook niet verteld of het chronische nierfalen is of acute nierfalen.

Wie kan het mij uitleggen wat ik nu moet doen en de dierenarts?

Met Persie gaat het redelijk, ze slaapt wel veel en als ze wakker word gaat ze even eten/drinken en naar de kattenbak. Dan miauwt ze even en gaat ze weer liggen. En veel knuffelen met mij het vrouwtje.

Maar ik weet dat het in één keer heel hard achteruit kan gaan. Ik wil wel graag dat ik alles gedaan heb voor haar en dat er geen verkeerde handelingen worden gedaan of juist niet.
persie
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:43

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door persie »

We zijn net terug van de dierenarts met Persie en de diagnose zag er slecht uit volgens de dierenarts, ze hebben haar bloed bekeken en haar creatinine is nu 643 en haar ureum was 37,5. Volgens de dierenarts was dit nog veel te weinig in de twee dagen dat ze infuus heeft gehad. En de reden waarom ze haar geen intraveneus infuus willen geven is omdat ze te licht is volgens hun en daardoor kan het gevaarlijk zijn. Ze hebben me benakor medicijnen meegegeven voor haar nieren en haar nogmaals een infuus gegeven. De wonderen zijn de wereld nog niet uit zeiden ze maar het zag er slecht uit. Ik weet nu niet meer wat ik moet doen, het idee om haar in te laten slapen doet zoveel pijn. En ik heb op het forum rondgekeken en katten gezien met een creatinine en ureum met vele hogere waarden die nog leven. Wat kan ik nu eigenlijk verwachten? Ze heeft niet echt pijn, meer misselijk en heeft ze ook een medicijn voor gekregen. Overgeven doet ze ook niet en ze eet nu echt kleine beetjes en ze plast ook kleine beetjes.

Ik ben echt ten einde raad.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

vr. 07-11-2014: Urineonderzoek (screening) Bowy: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=29064
Het was inmiddels weer 5 maanden geleden dat de laatste urinetest is uitgevoerd en aangezien ze nu een paar maanden aan de Semintra zit moest het weer eens gebeuren. De pollepel-methode (met een juslepel) werkte weer perfect.
Kap van de bak... Poes op de bak... Ze gaat zitten... Lepel eronder douwen... "één miauwtje" en opvangen die hap :lol:
(oja... en een beteuterde poes die nadien haar plasje niet meer kan vinden om onder te graven ;-) )

Code: Selecteer alles

AM-PU-4010/4210:
    07/11/14  02/06/14
GLU        -         -
PRO        -         -
PH       6.0       7.0
SG      1019      1020
BIL        -         -
URO  normaal         -
BLD        -         -
KET        -         -
NIT        -         -
LEU      500       500
CRE        3         3
P/C      <80   normaal
Ik heb me laten vertellen dat deze uitslag goed was en ik gewoon met nierdieet en Semintra door kon gaan.
(tijd om me een keer te verdiepen in urine-waardes i.p.v. bloedwaardes)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Adriana »

Rik schreef:

Code: Selecteer alles

AM-PU-4010/4210:
    07/11/14  02/06/14
GLU        -         -
PRO        -         -
PH       6.0       7.0
SG      1019      1020
BIL        -         -
URO  normaal         -
BLD        -         -
KET        -         -
NIT        -         -
LEU      500       500
CRE        3         3
P/C      <80   normaal
Ik heb me laten vertellen dat deze uitslag goed was en ik gewoon met nierdieet en Semintra door kon gaan.
(tijd om me een keer te verdiepen in urine-waardes i.p.v. bloedwaardes)
;-) geldt voor mij ook trouwens want ik zou ook niet 123 weten hoe precies te interpreteren.
zal het urine-onderzoek van Maks er eens bijhalen en kijken of ik uitleg op internet kan vinden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Dinky »

Enige dat ik weet is dat ideale ph-waarde 6.3 is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Sifra »

Voor de liefhebbers Kaspers bloeduitslagen van 9 en 15 dec. en 26 jan.
Afbeelding
Een forumrecord creatinine?

Afbeelding
Na 2 infusen.

Afbeelding
Een maand na het laatste infuus.
(Ik heb het erg druk, dus weinig tijd om op reacties in te gaan.)
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Meowth »

Lang geleden dat ik hier wat van me heb laten horen. Even kort, het gaat zo snel hier en mijn hoofd zit er vol van.

Laatste paar weken gaat het slechter met Sinda. Afgelopen week ging het heel hard. Bloed bij de urine verminderde niet met nierdieet, ineens zakte ze door haar achterpoten, werd steeds zwakker, liep maar kleine stukjes, viel bijna een kg af in 4 maanden tijd.

Dierenarts kon/wilde niks meer doen (dwangvoeren was maar tijdelijke oplossing, ze moest zelf (beter) gaan eten), had me wel verwezen naar kliniek in Utrecht. Ben ik niet naartoe gegaan, echo maken kon in de buurt ook wel en met een zieke kat zo ver reizen zag ik niet zitten. Daarnaast moest er nodig wat gebeuren, alvorens te onderzoeken. Ze dronk tot voor kort nog wel normaal, niet meer, niet minder. Eten maar kleine hapjes tot niks. Eind weekend werd het minder, vanaf maandag ging het hard.

Dinsdag afspraak bij een andere dierenarts in de buurt. Ik schrok me die ochtend kapot toen ik haar zag liggen, naast de kattenbak die ze niet meer haalde. Toen ik haar optilde voelde ze helemaal slap en koud. Dierenarts heeft haar direct aan het infuus gelegd. Daar knapte ze heel erg goed van op, zat volgende ochtend rechtop, stribbelde in de middag weer tegen bij poging tot dwangvoeren. Ze was weer kat.

Inmiddels heeft ze antibiotica gehad, bloed bij urine is weg. Ureum is nog wel te hoog, die zou moeten dalen na infuus. Echo maken had dan ook geen zin als nieren falen.
Ik ga haar zo ophalen, dan gaat ze van het infuus en gaan we zien of ze weer zelf gaat eten of dat ik haar kan dwangvoeren.
Als dat niet gebeurt is het einde verhaal werd me verteld.

Ik zou eigenlijk heel graag willen uitzoeken hoe het allemaal zit met de nierwaardes, begrijpen wat er gaande is, het gaat alleen zo snel dat er weinig tijd is. Als ik haar straks ophaal maar even om extra uitleg vragen, bloeduitslagen meenemen en er een spoedthuisstudie aan wijden. Als iemand hier met meer kijk op het onderwerp me wat verheldering kan brengen zou me dat meer tijd geven om met Sinda door te brengen. Alle beetjes zijn welkom.

Liefs!
Cerna

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Cerna »

Allereerst: ook al wil Sinda zelf niet eten en moet je dwangvoeren, dan nog hoeft het geen einde verhaal te zijn! Wij hebben onze toen 3-jarige nierpatiënt bijna 4,5 jaar gedwangvoerd want ze lustte het nierdieet niet, maar at het na een maand veel stressen en tegenstribbelen, toch met smaak op. Daarna nooit meer stress en werd het normaal voor haar en voor ons.

Waar ik wel van schrik is het afvallen en het door de poten zakken. Afvallen betekent dat ze de voedingsstoffen niet meer voldoende opneemt en door de poten zakken (atactisch) is vaak een teken van hoge bloeddruk. Maar dat kan gemeten worden en daar zijn medicijnen voor.

Nierwaardes op zich zeggen niet zo heel veel. Er zijn katten die sterven bij een creatininewaarde van 225 en er zijn katten, zoals onze Noa, die 4 jaar vrolijk verder leven, met nierwaardes van boven 300 creat en 20 ureum.
Het heeft ook weinig zin om nu al de nierwaardes te meten want die zullen zeker lager zijn dankzij het infuus. Maar dat is een onnatuurlijke situatie. Beter is om pas maandag de nierwaardes te meten want dan weet je echt hoe het er voor staat.
En wanneer je haar dadelijk mee naar huis neemt zal ze MOETEN eten, gedwongen of vrijwillig want niet-eten zorgt voor misselijkheid waardoor de eetlust nog minder wordt.

Wanneer je dwangvoert doe het dan rustig aan: niet meer dan twee, drie spuitjes per keer. Wanneer ze het dan gelijk weer uitspuugt dan ben ik bang dat er niets meer aan te doen is. Je kunt dan misschien met Cerenia (tegen misselijkheid) de boel nog iets langer rekken, maar het lichaam zal zichzelf dan steeds meer vergiftigen en dat is een heel akelige dood voor de poes.

Staar je dus niet blind op de waardes, maar kijk naar de kat. Ik neem aan dat je al wel medicijnen (Fortekor of Semintra) hebt gegeven?
Heel veel sterkte en ik hoop voor je dat ze het nog een tijdje volhoudt!

Dit topic is eigenlijk bedoeld als kort naslagwerk en "Pluisje" voor de uitgebreidere vragen. Wanneer je het niet erg vindt, verhuis ik je hier naar toe: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=5220
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Adriana »

Pluis krijgt er een nieuwe bewoner bij in de vorm van Maks...
afgelopen week langs dierenarts met vage verstoppingsklachten en pieperig..
en raar eetpatroon: zoveel mogelijk gras en zetmeel in de vorm van gesnaaide crackers en brood.

helemaal bevoeld en darmen voelden normaal aan.
wilde om te beginnen zijn bloedsuiker/fructosamine weten dus algemeen bloedonderzoek en oei..!
bun 9,5 - gluco 7,5 - alp onder 50 iu/l -t-pro 64 - gpt 52 - creatinine 190 - fructosamine 217..

tegenwoordig wordt niet 164 maar 144 aangehouden als bovengrens
dus eerste fase nierfalen en snif/snif welkom bij de club.. :-( . verder in Pluis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Femmel »

Tiki, poes, geboren 04-04-2000

05 augustus 2015

Creat 250 (Max. 212)
Ureum 17,6 (Max. 12,9)
Phos binnen normaalwaarden
Gewicht 5,3 kg

07 augustus 2015

Nierbekkenontsteking door e-coli vastgesteld (echo en kweek).
S.g. 1012 (1035-1050)
Start 4 weken antibiotica.

14 september 2015

Creat 269 (Max. 212)
Ureum 17,9 (Max. 12,9)
Phos 1,54 binnen normaalwaarden
Gewicht 5,28kg
S.g. 1012 (1035-1050)
Verder lijkt urine schoon, voor de zekerheid toch op kweek gezet.

Start Semintra en nierdieet.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Dinky »

Zag net op fb volgende voorbij komen: http://www.dchopmans.nl/behandelingen-e ... sdma-test/
Met deze nieuwe test zou nierfalen eerder opgemerkt kunnen worden maar staat zo te lezen nog wel in de kinderschoenen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Max »

Sifra met kat Kasper dacht een forumrecord te hebben. Ik ben bang dat ik hem/haar ga verslaan, waar ik overigens niet blij mee ben.

Max:
Ureum: 60
Creatinine: 1242

Ben wel benieuwd hoe het nu met Kasper gaat.
Max is sinds gisteren bij de DA voor drie dagen spoeling. Afwachten en kaarsjes branden.
Plaats reactie