Eerste kitten aanschaffen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
SuzanneV85
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2014 14:13

Eerste kitten aanschaffen

Bericht door SuzanneV85 »

Ik woon nu sinds een paar maanden op mezelf. Ik zeg al aantal jaar, dat ik graag een poes/kat wil hebben zodra ik op mezelf woon.
Ik zit dus al een hele poos op internet te kijken bij cattery's. Ik ben helemaal weg van de Britse korthaar, qua uiterlijk en qua karakter. Maar ik heb toch een paar vragen, waar hopelijk jullie me bij kunnen helpen :).
Ik werk 24 uur, onregelmatige diensten, dus best veel thuis, ik werk bijna nooit hele dagen, uiterlijk. An 7.00 tot 13.30 uur, dus best op tijd thuis.
Ik woon in een flatje, poes/kat komt niet buiten, ookal had ik in een huis met tuin gewoond, zou ik hem/haar ook niet naar buiten doen (ivm ras, maar ook bang dat hem wat over komt).
Ik heb ook 2 cavia's, dus wil leren dat de kat niet bij hun komt.

Waar moet ik zoal op letten bij aanschaf van een kitten?
Wat kan ik beter nemen, poesje of katertje? Wel of niet steriliseren of castreren?
Kan een Britse korthaar goed alleen blijven? Had al gelezen dat ze rustig zijn en goed tegen alleen zijn kunnen, maar wil toch extra zekerheid van echte kenners ;).
Verhaart dit ras erg/veel?
Wat is een goede en betrouwbare cattery?
Is dit ras vernielzuchtig? Uiteraard komt er krabpaal en genoeg speeltjes, en het zit er in dat ook de meubels af en toe een knauw zullen krijgen, maar het ene ras of het andere ras is toch een verschil.
Wat zijn ongeveer de maandelijkse kosten voor een kat? Heb ongeveer al wel een idee (buiten eventueel de dierenartskosten om), heb ook al wat rond gekeken in dierenwinkels, maar nog geen idee hoeveel straks de volwassen kat nodig heeft qua eten.

Nou, ik denk zo wel genoeg vragen, waar hopelijk de meesten van jullie antwoord op weten. Overige info is natuurlijk altijd welkom. Voor ik een kitten aanschaf wil ik zo goed als mogelijk alles weten :).

Bedankt alvast!
Groetjes Suzanne
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Eerste kitten aanschaffen

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik zou je toch twee kittens aanraden
Kijk eens in mijn foto album
Ik begon met een Brits KORTHAAR kitten
Maar na veel lezen hier toch een tweede huis tuin keuken kat erbij gehaald en zoveel leuker
Geem 1 kitten heeft t super leuk alleen, welk ras ook...
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Eerste kitten aanschaffen

Bericht door Nikki2309 »

Zelf heb ik 2 brits kortharen en dit zal ik je zeker aanraden. Ik zou niet 1 pakken en zelf woon ik ook in een flat en dat gaat goed met z'n tweetjes.

Ik heb een poes en kater (broer en zus). Poes is meer onafhankelijk en haar eigen ding doen en af en toe eens knuffelen. Kater is een knuffelkont en ligt graag bij me en volgt me overal naar toe.

Zeker met 5 a 6 maanden laten castreren. Veel beter zonder al die hormonen.

Die van mij kunnen goed alleen zijn maar zijn wel blij als ik er weer ben. Dan moet er wel echt geknuffeld worden.

Ze verharen wel en af en toe vind ik hele plukken haar. Maar ik gok erop dat elke kat verhaart.

Ik kan je de cattery aanraden waar mijn katten vandaan komen. Deze ligt in Maastricht en heet cattery van Shorazana. Hele fijne en lieve fokster waarmee ik nog steeds contact heb.

Vernielzuchtig. Tja. Laat ik het zo zeggen mijn poes zet af en toe de nagels in de bank en kijkt me dan uitdagend aan. Terwijl de kater dit niet doet. Ligt dus aan het karakter.

Maandelijkse kosten is toch wel persoonlijk. Wat voor voer ga je geven en welk grind gebruik je.
Kijk eens op zooplus. Ik koop maandelijks ongeveer voor 30 a 40 euro voor 2 katten. Dit gaat dan op aan grind. Kwalitatief goed droogvoer en ze krijgen dagelijks natvoer. Voor de rest af en toe eens wat speeltjes erbij.

Ik hoop dat je wat hier aan hebt. Dit is allemaal van eigen ervaring.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eerste kitten aanschaffen

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
waarom/waarom toch altijd weer dus een kitten? en in dit geval dus ook weer eentje want ruimte, kosten en zo.. en om het welzijn van het betr kitten denken we dan verder niet na.... :-(

kijk eens bij een site die op dit forum gebanned wordt maar aan elkaar kitten te koop nl, daar staan 12 (twaalf!!!!) brits korthaarkatzels aangeboden voor herplaatsing.
dat is hetzelfde als een asiel maar dan van vorige eigenaren of van de fokkers.
als je daar goed zoekt en contact legt, dan vind je vast wel jong volwassen solokatten die dolgraag in hun uppie blijven.
dat is in veel gevallen goedkoper en met minder risico's, want gecheckt en gedrag bekend.
en die lieve dieren moeten uiteindelijk toch ook een warm mandje en liefde en aandacht krijgen, dat verdienen ze dubbel en dwars!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
SuzanneV85
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2014 14:13

Re: Eerste kitten aanschaffen

Bericht door SuzanneV85 »

Thnx!

Ik vraag niet voor niks eerst info ;), ik wil zeker weten dat hij het goed bij me krijgt, en niets te kort komt. Bij asielen in mijn omgeving heb ik inderdaad ook al zitten kijken, maar wat jij nu zegt ken ik niet, dus ga daar ook zeker kijken :).
Het is niet dat ik nu vraag en volgende week al een kat in huis heb, ben nu eerst aan het oriënteren enz. :). Ik vind ruimte erg belangrijk voor een dier, het is absoluut niet zo dat ik er geen ruimte voor heb, want dan zou ik niet eens er nu over denken om een kat in huis te nemen, hoe graag ik het zou willen. En qua financiën, ik werk ook maar parttime en woon alleen, en heb nog een paard, dus een vetpot heb ik niet, vandaar dat ik vroeg wat het maandelijks kost. Omdat ik niet wil dat ik over een paar maanden zeg, ik kan de kat niet meer betalen dus hij moet weg. Ik wil een dier in huis nemen en zijn hele leven bij me hebben en met liefde verzorgen.

Nou, ik ga serieus er over nadenken om er 2 te nemen, maar als ik er 1 tegen kom die graag alleen is, dan doe ik dat.
Bedankt voor tot nu toe de reacties! :)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Eerste kitten aanschaffen

Bericht door Sifra »

Leg dan ook elke maand geld opzij voor de dierenarts of neem een huisdierenverzekering. Je kat even flink ziek en de briefjes van 100 euro vliegen je portemonnee uit!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
SuzanneV85
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2014 14:13

Re: Eerste kitten aanschaffen

Bericht door SuzanneV85 »

Klopt! Leg nu ook elke maand geld opzij voor me paard en cavia's, dus voor een toekomstige kat gaat dat natuurlijk ook gebeuren :). Verzekeren doe ik inderdaad denk ik ook. Ik zie het bij me hondje, daar zijn me ouders ook voor verzekerd en dat is er al dubbelendwars uit! Thnx sowieso voor de tips ;)
Plaats reactie