Wij hebben 2 jaar geleden onze superpoes Loeki uit het asiel gehad, ze werd toen geschat op ongeveer een jaar oud. Een grote gok of dit straat"schooiertje" goed samen zou kunnen met mijn toen 5-jarige zoon maar Loeki is wat dat betreft met recht een Superpoes te noemen! Wat ze vanaf week 1 wel heeft gedaan is onze tuin met verve verdedigen tegen iedere kat die in de buurt kwam. Mevrouw is een kleintje, weegt maar ongeveer 2 kilo, maar haar vocale kwaliteiten maken dat ruimschoots goed zullen we maar zeggen

Al die tijd waren we niet in de gelegenheid een 2e kat erbij te nemen want te klein gehuisvest en nog wat andere externe factoren die het moeilijk maakten. Nu zijn we zo ver dat we een fijn huis hebben (begane grond plus 2 volledige bovenverdiepingen met vrij toegang voor de kat, fijne wijk waar ze zonder problemen naar buiten kan) en staat verder niks een 2e kat meer in de weg. We hebben van de week dus gereageerd op een asielkat waarbij ik er eerlijk bij heb gezegd dat de bestaande kat heftig reageert op vreemde katten. Dit omdat ik van mening ben dat een asiel(medewerker) dan wellicht kan inschatten of het karakter van de kat wel/niet daarbij past (beetje zelfverzekerd dier is wel handiger denk ik).
Het antwoord van het asiel verbaasde me. Even samengevat wordt me afgeraden überhaupt nog een kat erbij te nemen, dat katten sowieso liever alleen wonen omdat ze solidair zijn en dat de "hysterische" reactie van mijn kat tot stress en agressie zal/kan leiden bij beide katten. Ik ben nogal van m'n a propos door deze reactie. Ook omdat vanuit het asiel toendertijd werd aangedrongen op 2 katten meenemen en omdat Loeki regelmatig naar een kattenpension gaat en voor zover ik weet daar niet vervelend doet tegen andere katten. Niet iedere kattencombi klikt evengoed (of helemaal niet zelfs), dat snap ik. En in een pension is het neutraal terrein waardoor Loeki waarschijnlijk niet het gevoel heeft dat ze haar plek moet verdedigen. Maar toch.... Ik merk dat ik me niet zomaar kan neerleggen bij het idee van dan maar geen 2e kat erbij.
Wat vinden jullie? Ben heel benieuwd!