ondernemende 'binnenpoes' heeft brandtrap ontdekt

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Sara59
Kitten

ondernemende 'binnenpoes' heeft brandtrap ontdekt

Bericht door Sara59 »

Ik heb een zeer ondernemende en avontuurlijke britse korthaar poes (en een lieve sullige britse korthaar kater). Woon in een appartement. Ze mogen op het balkon, is erg klein, en soms ook op de galerij. Dan kunnen ze flink rennen, vinden ze heerlijk. De kater blijft altijd in de buurt. De poes heeft de 'open' brandtrap ontdekt en ik moet nogal eens op zoek naar haar. Ze kan bij anderen naar binnen glippen en zit dan een nacht opgesloten. Al 2x voorgekomen. Nare geurtjes helpen niet. De brandtrap barricaderen kan ook niet. Een apparaatje waarbij een hoge toon hoorbaar is als de kat in de buurt komt is niet mogelijk. Andere bewoners hebben honden, die zouden er dan ook last van hebben. :???:
Iemand een idee?
Adriana

Re: ondernemende 'binnenpoes' heeft brandtrap ontdekt

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
het lijkt me gevaarlijk op die brandtrap want die zijn van metaal en daar kan een kat lelijk op uitglijden en naar beneden vallen. nog afgezien van de overlast bij de buren.

je zou haar aan een tuig kunnen wennen en dan aangelijnd mee naar een groot grasveld oid buiten kunnen nemen. daar zou ze met een kortere lijn achter zich aan rond kunnen sjezen, dat wil zeggen zo doen wij dat met een paar van onze katten.
door die wat kortere lijn worden ze een beetje geremd en je kunt er 'op afstand' je voet op zetten, want het is oh zo leuk om steeds beetje weg te lopen als het personeel de lijn wil pakken..
om dat aan te leren moet je in kleine stapjes haar gaan leren dat het leuk is om een tuig aan te hebben, dus eerst thuis oefenen en dan ook weer heel voorzichtig en steeds een beetje langer mee naar buiten en dat zal niet van de ene op andere dag lukken maar het is het proberen waard.
en zet je balkon af want katten kunnen niet vliegen!
Sara59
Kitten

Bericht door Sara59 »

Balkon en galerij zijn veilig (gemaakt). De katten kunnen geen kant uit behalve de brandtrap. Een tuigje heb ik inderdaad ook al geprobeerd. Daar is het de kat niet naar. Onafhankelijk, vrijheidslievend. Zodra ik het tuigje omdoe wordt ze verschrikkelijk onrustig en gaat er hard aan trekken doen. Daarna blijft ze lange tijd ver uit de buurt, kan ik haar niet benaderen. Het is een britse korthaar met stamboom maar een aantal kenmerken (ook uiterlijk) kloppen niet. Ik heb voor haar ook niet de volle mep betaald. Gek eigenlijk dat er weinig controle is op het uitgeven van een stamboom. Een broertje van haar is wel een echte britse korthaar (is door een vriendin gekocht). Er wordt gefokt met een zusje van haar. Dit is echt een buitenbeentje uit het nest. Ze koos mij uit na eerst een poosje mij geobserveerd te hebben. Het is een heerlijke ondeugende en lieve poes. Ik ben goede maatjes met haar. En ze wil zo graag even lekker rennen op de galerij. De buren vinden haar leuk en geven haar aandacht. Vindt ze geweldig. Enige punt is de brandtrap. Hoe kan ik haar leren dat ze niet de trap op of af mag?
Featherr
Jaguar
Jaguar

Bericht door Featherr »

Je krijgt geen stamboom als de kat niet 100% van stamboomouders is. Dat je haar goedkoper hebt gekregen is omdat ze blijkbaar afwijkingen heeft en daardoor kan een fokker er niks mee, niet omdat ze geen echte stamboom kat is. Je kan er niet mee fokken omdat ze niet klopt. :roll:
En dat haar innerlijk niet klopt kan ook, een beest is een beest en die hebben nu eenmaal een eigen willetje. Ze zeggen dat het rustig afwachtende katten zijn, maar een beschrijving is ook alleen maar hoe ze denken dat het is en als jouw kat van nature nieuwsgierig is dan is ze dat.

Het klinkt een beetje alsof je denkt dat de fokker een andere kat op haar kat heeft laten gaan en je kat een kruising is, maar als de fokker dit had laten doen dan zou dit haar laatste nestje zijn. Want een stamboom krijg je niet zomaar.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Adriana

Bericht door Adriana »

je kunt een kat niet van het ene op andere moment in een tuig stoppen, dat moet je langzaam opbouwen en wennen. eerst tuig laten ruiken en in de buurt, dan paar minuutjes om en steeds verder.
ik denk toch dat dit de enige manier is om deze ondernemende tante wat meer dynamiek in haar leven te geven.
drie van onze katten zijn regelmatig buiten, eentje zeilt een half jaar mee met baas en wordt s morgens en s avonds in de buurt uitgelaten. de andere twee gaan wisselend mee naar mijn volkstuin en kunnen als ze dat willen over een groot grasveld of lang pad sjezen.
dat hebben we ze in kleine stapjes moeten leren en de eerste twee keer in de auto lag er een drol op de achterbank. nu gaat het al een paar jaar prima en Mies vindt het aan boord leuker dan op 15-hoog.

de stamboom zegt alleen iets over (voor)ouders en afhankelijk van de kruisingen in het voortraject kunnen bepaalde genen na generaties ineens weer opspelen.
daarbij komt dat sommige fokkers bij sommige rassen met sommige matches heel wat af knutselen, dat noemen ze 'verbeteren van het ras' en je weet nooit wat voor genen van welke rassen dan zijn meegekomen..

tips voor die brandtrap zijn er denk ik niet, je mag ze niet afsluiten en het blijft een metalen constructie waar een kat geen greep op heeft.
je zou de ingang van de brandtrap plus vloer wekelijks kunnen inspuiten met een keep-off spray maar daarbij moet je wel checken of het echt werkt en of ze uit de buurt blijft.
er zijn diverse soorten, dus kwestie van uitproberen.
en lees eens een paar topics van naar beneden gevallen katten met letsel! als ze het overleven maar poot of bekken hebben gebroken vergt dat wekenlang benchrust en een heleboel euro's.
zijn ze verzekerd of heb je een goed gevuld spaarvarken?
Plaats reactie