kat in laten slapen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Osmancan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:30

kat in laten slapen

Bericht door Osmancan »

Hallo Allemaal,

ik wil hier graag mijn verhaal kwijt.
het begon allemaal toen ik een keer thuis kwam, ik zag ineens in onze woonkamer een hele leuke kat.
mijn ouders hadden een kat gekocht voor ons, het was een gecastreerd Europese kort haar.
hij kwam vanuit het asiel,

zelf was ik 14/15 jaar oud toen we hem kregen, nu ben ik 28.
ik heb hem een leuke naam gegeven TIJGERTJE,
wanneer hij ziek was ben ik altijd direct naar het dierenarts geweest.
altijd zijn jaarlijkse enting op tijd laten doen.
Tijgertje was een kat dat nooit buiten geweest is, het was een huis kat.
helaas begon het allemaal 3/4 jaar terug, hij had een goedaardige tumor in zijn long, waardoor hij een slechte schildklier kreeg.
(dierenarts heeft toen bloed geprikt en gaf aan dat het een goedaardige was en dat hij er verder geen last van heeft) , wanneer je op zijn keel ging aaien kon je een bobbeltje voelen.
hij moest in het begin per dag 2 carbimazol pillen slikken. dit ging verder goed nooit problemen gehad.
hij was speels kwam altijd lekker op het bank liggen naast mij, speelde graag met touwtjes.
eten drinken ging goed, ook was het plassen en ontlasting goed.

laatste 4 maanden begon hij heel erg af te vallen, we zijn toen naar de dieren arts geweest en die gaf aan dat hij blaas problemen heeft en ook wat last van zijn nieren,
hij kreeg een spuitje met antibiotica voor zijn blaas, en ook hebben we bloed geprikt zijn nierwaarde was een klein beetje niet echt goed maar daarvoor kwam de dierenarts met een oplossing , tijgertje moest per dag 4 carbimazol pillen slikken en
ik kreeg een nier dieet voeding mee waardoor hij minder last zal hebben van zijn nieren en daarmee zou ook het blaas weer wat rusten.
toen ging het even allemaal weer goed.
maar de laatste 3 weken kwam hij niet meer op het bank , niet meer op ons schoot, ging ook braken, wanneer je bij ons binnenkomt in het huis heb je direct een schoenen rek en dan een korte trap met 5 treetjes . daar heb ik een keer golden power doosje neergezet om weg te gooien, maar na een paar minuten zag ik mijn tijgertje lekker daarin liggen, dus besloot ik deze daar te laten liggen.
2 weken lang lag hij lekker in het kartonnen doosje. maar het laatste week lag hij ook ineens niet meer in het doosje, hij ging ook niet meer normaal liggen, met zijn 4 poten bij elkaar was hij soort van aan het zitten en zijn ogen half open alsof hij zijn ogen aan het dicht spannen was,

ik gaf hem per dag 1.5 zakje natte voer ik gaf in de ochtend een half zakje en s'avonds een half zakje en in de nacht wanneer ik ging slapen gaf ik een half zakje en het andere helft ging het koelkast in en dat gaf ik weer in de ochtend direct vanuit het koelkast,
maar mijn tijgertje at niks laatste week, hij dronk wel goed, brokjes at hij al 3 weken niet meer(wel heb ik altijd bakje brokjes neergezet)
melk dronk hij nog wel, laatste week kon hij niet echt recht meer lopen zijn achter lichaam ging wat naar links en rechts tijdens het lopen, ook zijn achter pootjes liepen heel anders dan eerst ( meer van alsof hij zijn poten niet meer kon optillen )
hij begon veel te lopen, hij hield een zelfde route aan en ging telkens grote rondjes lopen.
en wanneer hij langs liep hoorde ik een soort gepiep bij hem.
afgelopen weekend ging het verder achteruit met hem hij ging telkens naar zijn eten en drinken bak rook eraan en ging gelijk weer weg lopen en tijdens het weg lopen ging hij af en toe met zijn voor pootjes in zijn waterbak, hij zag denk ik niet goed waar hij ging lopen.
en wat mij opviel was ook , wij hebben in onze gang waar tijgertje in zijn golden power doosje lag een schoenen kastje en een oude pc kastje, daartussen is er een kleine donkere ruimte, tijgertje zat ineens laatste 2 dagen af en toe met zijn hoofd tussen dat ruimte, met zijn lichaam erbuiten, want alleen zijn kop paste net in dat ruimte, dat vond ik ook ineens heel raar.( waarom deed hij dat ? ) , ook kreeg hij slijm dat ging hangen.

gisteren heb ik het dierenarts gebeld en die gaf aan dat ik even langs moet komen met hem.
ik ben samen met mijn vriendin en tijgertje direct naar de dierenarts gegaan.
dierenarts gaf aan dat hij heel erg was afgevallen, voelde aan zijn onder/boven lichaam ze zei ik voel alleen maar zijn botten.
wanneer je over het rug van tijgertje ging aaien voelde je zijn botten.
ze zei tijgertje is ziek u moet overwegen of het nog wel zin heeft om hem te laten lijden.
ik vroeg het dierenarts wat bedoelt u? want ik was helemaal geshockeerd ( ik dacht we brengen tijgertje even voor controle en daarna weer terug naar huis )
ze zei misschien is het tijd om hem zijn rust te geven.

ik vroeg haar toen, is mijn tijgertje pijn aan het lijden? ze gaf als antwoord of hij pijn aan het lijden is kan ik niet zeker zeggen, maar tijgertje weer aan een medicatie zetten is ook geen pretje, hij is gewoon ziek en oud ( op zijn passpoort staat geboortejaar 2001 , maar omdat hij vanuit het asiel komt schat de dierenarts hem wat ouder)
de dierenarts zei ook , als ik hem nu medicatie geef en je gaat naar huis zal je over 2 weken of 3 weken weer terug komen met een klacht.
u heeft altijd goed voor hem gezorgd, maar ik denk dat zijn tijd gekomen is.!
ze gaf tijgertje in mijn handen en zei , neem afscheid van hem.! ( dit was heel erg pijnlijk )
want ik ben opgegroeid samen met tijgertje.!!

tijgertje kreeg laatste 2 maanden ongeveer als medicatie alleen maar carbimazol 4x per dag voor zijn schildklier,
voor zijn blaas en nieren kreeg hij het nieren dieet voeding, medicatie voor het blaas en nieren waren niet nodig.

we hebben daar afscheid genomen van hem, tijgertje kreeg 1 prikje en viel na 1/2 minuten ongeveer in slaap en kort erna stopte zijn hartje. Tijgertje was 13 jaar oud. maar dat volgens passpoort, de dierenarts zei dat hij wel 1.2 jaartjes ouder was zei schatte hem 14/15 .

gisteren heeft hij de nacht doorgebracht in het vriezer van de dierenarts en vandaag is hij opgehaald door het dierenbegraafplaats, we hebben een kistje uitgekozen en hem netjes erin gezet,
hij lag daar heel rustig en ik verdrietig, ik wou heel graag dat hij ineens weer zou opstaan en mij zou aankijken en dat ik hem tussen mijn armen kon nemen,
we hebben toen een mooie plekje gevonden voor hem ergens midden in de begraafplaats en uiteindelijk hebben we hem begraven.
ik ben wel blij dat hij een leuke plekje heeft gekregen waar ook honderden en misschien duizenden andere diertjes zijn begraven.
de begraafplaats zag er heel netjes en mooi uit , dieren waren netjes naast elkaar begraven met mooie grafstenen en leuke gedichten erop staan.

ik voel me nu echt heel slecht , ik heb nu telkens het gevoel en de gedachten als ik met medicatie door zou gaan , was tijgertje misschien wat opgeknapt en kon hij langer door leven?
heb ik nu zijn leven te vroeg beëindigd?? misschien wou hij nog door leven ? want ik lees overal op forum sites dat andere mensen hun katten hebben verloren op een leeftijd van 18.19.20.21 , kon tijgertje misschien ook leven tot die leeftijd?
misschien wou hij nog niet doodgaan , en wou hij misschien wel door leven.
het voelt alsof ik tijgertje in de steek heb gelaten op een 13 jarige leeftijd.
ik zit telkens met deze vragen , ik voel me echt heel erg verdrietig, ik was gek op tijgertje.


onze buurvrouw en omgeving gaf ook elke keer aan van: tijgertje is aan het lijden!
maar toen dacht ik als hij zou lijden zou hij heel hard gaan miauwen ?

en alvast sorry voor mijn spelling fouten
Laatst gewijzigd door Osmancan op 05 aug 2014 19:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: kat in laten slapen

Bericht door Kattebeest »

Verdrietig bericht en een heel treurig verhaal. Veel sterkte de komende tijd.

Kan geen antwoord geven op je vraag of Tijgertje nog had willen leven. Ik vind het wel erg spijtig dat je dierenarts niet specifieker geweest is. Schildklier, nieren, rondjes lopen. Dat laatste had hij/zij bijvoorbeeld aan een ziekte of aandoening kunnen koppelen.

4 tabletjes carbimazole lijkt me veel. Is bij Tijgertje regelmatig bloed geprikt om de schildklierwaarden te controleren? Was zijn hartje nog oké?

Naar wat je schrijft denk ik inderdaad dat Tijgertje erg ziek was, terugtrekken en op vreemde plekjes slapen. Erg afvallen is ook een slecht voorteken.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kat in laten slapen

Bericht door mittenslief »

allereerst heel veel sterkte met het verlies van je diebare tijgertje.
zo als ik je verhaal lees kan ik wel beetje zeggen dat je er goed aan hebt gedaan om hem
rust te geven. een tumor in de longen kan je niet zeggen van die is goedaardig, dat kan alleen
met een biopt. ook ik heb een kat gehad met een longtumor en ja die is ook niet oud geworden...
op het laatst krijgen ze overal uitzaaiingen en doe je er gewoon goed aan om hem vredig in te laten slapen zodat ze geen pijn meer hebben...katten die niet meer eten zijn zwaar ziek....rouw om hem maar je hebt goed gehandeld
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat in laten slapen

Bericht door Adriana »

het verlies van een geliefd dier is erg verdrietig en als je hem vanaf je veertiende hebt meegemaakt dan zal het gemis groot zijn.

als ik je tekst goed lees was je lieve kater erg ziek en het is altijd lastig om vragen te beantwoorden:
'' heb ik het goed gedaan, had ik meer kunnen doen? ''
dat is denk ik ook een fase in het rouwen, het nog niet accepteren of niet willen accepteren.
niemand kan die vragen beantwoorden en je kunt zoiets niet overdoen..
het is ook lastig om terug te redeneren, want je kunt de situatie niet meer reconstrueren.
het enige dat ik je wens is het besef dat hij erg ziek was en geen kwaliteit van leven meer had.
hij liet dat ook duidelijk zien door weg te kruipen en nauwelijks meer te willen eten..

wens je veel sterkte in deze verdrietige tijd..
op het forum bestaat de mogelijkheid om een in memoriam te maken met mooie foto's en warme herinneringen, missch iets voor als je er aan toe bent..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Osmancan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:30

Re: kat in laten slapen

Bericht door Osmancan »

Beste Kattebeest,

Ongeveer 2/3 maanden terug was er bloed geprikt en toen gaf de dierenarts aan dat hij
4 carbimazol pillen per dag moest krijgen , 2 x ochtend en 2x avond , zodat hij meer zou eten en wat aankomen. hartje was wel verder ok.


nu zit ik te denken werd tijgertje mischien lui en suf door dat carbimazol ?
hij had echt een blik van alsof hij op was.
achterkant van zijn lichaam kon hij niet echt recht meer houden , tijdens het lopen liep hij beetje links en rechts.
Osmancan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:30

Re: kat in laten slapen

Bericht door Osmancan »

Kattebeest schreef:Verdrietig bericht en een heel treurig verhaal. Veel sterkte de komende tijd.

Kan geen antwoord geven op je vraag of Tijgertje nog had willen leven. Ik vind het wel erg spijtig dat je dierenarts niet specifieker geweest is. Schildklier, nieren, rondjes lopen. Dat laatste had hij/zij bijvoorbeeld aan een ziekte of aandoening kunnen koppelen.

4 tabletjes carbimazole lijkt me veel. Is bij Tijgertje regelmatig bloed geprikt om de schildklierwaarden te controleren? Was zijn hartje nog oké?

Naar wat je schrijft denk ik inderdaad dat Tijgertje erg ziek was, terugtrekken en op vreemde plekjes slapen. Erg afvallen is ook een slecht voorteken.

Beste Kattebeest,

Ongeveer 2/3 maanden terug was er bloed geprikt en toen gaf de dierenarts aan dat hij
4 carbimazol pillen per dag moest krijgen , 2 x ochtend en 2x avond , zodat hij meer zou eten en wat aankomen. hartje was wel verder ok.


nu zit ik te denken werd tijgertje mischien lui en suf door dat carbimazol ?
hij had echt een blik van alsof hij op was.
achterkant van zijn lichaam kon hij niet echt recht meer houden , tijdens het lopen liep hij beetje links en rechts.
Osmancan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:30

Re: kat in laten slapen

Bericht door Osmancan »

mittenslief schreef:allereerst heel veel sterkte met het verlies van je diebare tijgertje.
zo als ik je verhaal lees kan ik wel beetje zeggen dat je er goed aan hebt gedaan om hem
rust te geven. een tumor in de longen kan je niet zeggen van die is goedaardig, dat kan alleen
met een biopt. ook ik heb een kat gehad met een longtumor en ja die is ook niet oud geworden...
op het laatst krijgen ze overal uitzaaiingen en doe je er gewoon goed aan om hem vredig in te laten slapen zodat ze geen pijn meer hebben...katten die niet meer eten zijn zwaar ziek....rouw om hem maar je hebt goed gehandeld

Bedankt voor je steun mittenslief,
DA gaf zelf aan dat het een goedaardige tumor was na een bloedonderzoek en dat hij er oud mee kon worden.
ik zit telkens met een gevoel van misschien wou tijger door leven :(
Osmancan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:30

Re: kat in laten slapen

Bericht door Osmancan »

Adriana schreef:het verlies van een geliefd dier is erg verdrietig en als je hem vanaf je veertiende hebt meegemaakt dan zal het gemis groot zijn.

als ik je tekst goed lees was je lieve kater erg ziek en het is altijd lastig om vragen te beantwoorden:
'' heb ik het goed gedaan, had ik meer kunnen doen? ''
dat is denk ik ook een fase in het rouwen, het nog niet accepteren of niet willen accepteren.
niemand kan die vragen beantwoorden en je kunt zoiets niet overdoen..
het is ook lastig om terug te redeneren, want je kunt de situatie niet meer reconstrueren.
het enige dat ik je wens is het besef dat hij erg ziek was en geen kwaliteit van leven meer had.
hij liet dat ook duidelijk zien door weg te kruipen en nauwelijks meer te willen eten..

wens je veel sterkte in deze verdrietige tijd..
op het forum bestaat de mogelijkheid om een in memoriam te maken met mooie foto's en warme herinneringen, missch iets voor als je er aan toe bent..

Beste Adriana heel erg bedankt voor je steun,
het was een moeilijke beslissing.
het is ook altijd moeilijk om erachter te komen of hij pijn zat te lijden.
maar wel kon ik aan hem zien dat hij moe was en niet echt fris meer kon lopen.
wel liep hij veel maar dan telkens het zelfde route,

ik zal hem nooit vergeten en zal binnenkort snel weer langs gaan bij zijn begraafplaats.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: kat in laten slapen

Bericht door Kattebeest »

Kan niet zo snel een bijsluiter vinden van carbimazol tabletjes. Kan zijn dat Tijgertje last had van bijwerkingen maar er was meer met hem aan de hand. Heb je verhaal nog een keertje doorgenomen en hij was echt goed ziek.

Verschrikkelijk om je grote vriend te moeten missen.

Katten worden gemiddeld 15 jaar. Sommige worden een stuk ouder dan 15 maar lang niet allemaal. Tijgertje is geschat op 13 maar zou ouder kunnen zijn volgens de dierenarts. Maakt het gemis niet minder maar misschien een kleine, kleine troost.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat in laten slapen

Bericht door Adriana »

Osmancan schreef: DA gaf zelf aan dat het een goedaardige tumor was na een bloedonderzoek en dat hij er oud mee kon worden.
ik zit telkens met een gevoel van misschien wou tijger door leven :(
schildklier is een goedaardige tumor en die ziekte komt voornamelijk bij senior katzels voor. is vrij goed te behandelen met medicijnen bijvoorbeeld.
maar als de nieren ook niet meer willen wordt het lastig en ernstig nierfalen is slopend.

carbimazol is een humaan middel dat ook werkzaam is bij katten.
bijsluiter carbimazol voor mensentoepassing http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h50906.pdf
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kat in laten slapen

Bericht door Dinky »

Adriana, ik lees niets over schildkliertumor maar alleen over tumor op de long?

Wanneer ik het zo lees over moeilijk lopen, niet meer willen eten en terugtrekken in donker hoekje klinkt het alsof tijgertje inderdaad op was en je dus juiste keuze hebt gemaakt.
Maar de twijfel of je wel het juiste hebt gedaan is zeer begrijpelijk maar maak jezelf niet gek daarmee ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat in laten slapen

Bericht door Adriana »

Osmancan schreef:helaas begon het allemaal 3/4 jaar terug, hij had een goedaardige tumor in zijn long, waardoor hij een slechte schildklier kreeg.
(dierenarts heeft toen bloed geprikt en gaf aan dat het een goedaardige was en dat hij er verder geen last van heeft) , wanneer je op zijn keel ging aaien kon je een bobbeltje voelen.
hij moest in het begin per dag 2 carbimazol pillen slikken. dit ging verder goed nooit problemen gehad.
als ik dit goed lees dan wordt met tumor in long tumor in schildklier bedoeld.
want anders is er sprake van twee tumoren, waarbij de longtumor de schildkliertumor veroorzaakt..
bij mijn weten werkt het zo echt niet.
knobbel met aaien over zijn keeltje en carbi duidt daar ook op. en omdat het altijd voortschrijdend is, dus meer carbi na een paar jaar.
ik weet niet of er goedaardige longtumoren zijn..
Adriana, ik lees niets over schildkliertumor maar alleen over tumor op de long?
verhoogde schildklierwaardes worden veroorzaakt door een goedaardige tumor in een of twee schildklierlobben en ook mogelijk via ectopisch (=zwerf)weefsel in borstholte en zo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kat in laten slapen

Bericht door Dinky »

Misschien dat er dan gesproken is over goedaardige tumor op schildklierlob en dat lob heeft geklonken als long (Kan me voorstellen dat in emotie dingen makkelijk verkeerd verstaan kunnen worden) ;-)

@osmancan: je zou altijd nog het medisch dossier van tijgertje op kunnen vragen om te zien wat de da precies heeft gezien/gediagnosticeerd wanneer je daar behoefte aan hebt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Osmancan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:30

Re: kat in laten slapen

Bericht door Osmancan »

@Dinky , @Adriana

ik heb vandaag de DA gebeld, en ik zat mis het was een goedaardig tumor op het schildklier , dus niet in de long.
ik kan mijn text niet aanpassen op de site wel vreemd.

sorry, ik heb mij vergist omdat het ook echt jaren terug was,
DA zei hij krijgt de schildklier carbimazol tablet voor het schildklier tumor waardoor zijn schildklier sneller gaat werken en dat het de hart overbelast , carbimazol maakt het schildklier rustig en ook het hart rustiger laten kloppen.

Groetjes,
Osmancan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:30

Re: kat in laten slapen

Bericht door Osmancan »

Wat ik niet leuk vond was dat de Dierenarts tijgertje maandag avond in de vriezer had gezet.
volgende dag tijdens het begraven was tijgertje heel koud en zo hard als een baksteen. :(
DA zei dat ze geen koeling hebben en alleen maar een vriezer.
Plaats reactie