ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Adriana »

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... e-hond-kat
je weet dat loxicom onderdeel is van de meloxicam-familie zoals novacam, metacam, meloxidyl?
snap niet dat ze zoveel verschillende merknamen op de markt brengen voor dezelfde meloxicam-pijnstiller met dezelfde contra-indicaties.. en ja, niet geven bij nierinsufficientie..

waarom geen onsior of tolfedine of buprecare als pijnstiller?

alternatief voor easypill kan zijn een stuk van een kauwstaafje van vitakraft, die zijn vrij zacht en kneden makkelijk om de pil heen, de gele variant is de zachtste.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Sunnetje »

Ja dat weet ik, daarom zei ik ook al dat ik er ook niet blij mee was, maar hij moet toch een pijnstiller. Mijn dierenarts snapte ook niet waarom ze al die andere merknamen doen.

Ik zal morgen eens informeren naar de alternatieven. En ik ga kijken of ik op korte termijn aan een alternatief voor de easypill kan komen. :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Adriana »

snap niet zo goed, je had daar toch onmiddellijk om buprecare of onsior/tolfedine kunnen vragen?
ik neem bij een dierenarts echt geen meloxicam-product mee hoor..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Sunnetje »

Ik weet de namen allemaal niet van die Pijnstillers en ik ga er vanuit dat de dierenarts je wel meegeeft wat goed is voor je kat. Maar de Loxicom die ik heb is bijna leeg en donderdag moet ik er weer heen, dus dan zal ik vragen naar andere en degene die jij genoemd hebt noemen :)


Zo, vannacht eindelijk een keer bijna aan 1 stuk door kunnen slapen. Dat was wel even nodig na afgelopen weekend, toen heb ik in totaal hooguit 7 uurtjes geslapen over de 2 dagen verdeeld.

Mystic is gelukkig minder bang nu in de bench. Misschien dat de valeriaandruppels daar ook een reden van zijn, maar ik ben er in elk geval erg blij om. Als ie de kans krijgt, gaat ie er natuurlijk veel liever uit. Sowieso laat ik hem een paar keer per dag even de benen strekken, ook omdat ik heb gemerkt dat hij niet wil poepen in de bak die in de bench staat. Dan gaat ie op de bak in de woonkamer zelf. Helaas houdt ie de drolletjes te lang op omdat het toch wel wat zeer doet, en die worden dus erg hard en moeilijker te ontlasten. Dit is redelijk normaal volgens de dierenarts, het is even vervelend en ze zoúden kunnen laxeren, maar dat vond ze op dit moment niet echt aan te raden omdat ie dan erg dunne ontlasting kon krijgen. Niet verstandig i.v.m. de wond.

Hij krijgt geen clavubactin meer, omdat hij de easypill nu zelfs niet meer wilde eten. Ik heb de pil vergruisd door het natvoer en dat ging 1 dag goed, de tweede dag minder en gisterochtend wilde hij het helemaal niet meer eten wanneer die stukjes pil erin zaten. Eten zonder de stukjes gelukkig wel, die eet ie als een bootwerker.

Dus we moeten sowieso elke 3 dagen terugkomen, dan krijgt hij een AB injectie (marbocyl i.p.v. clavubactin)

Zijn urine was op kweek gezet en goed nieuws, daarin waren geen bacteriële stoffen meer gevonden maar wel antibioticum, dus het werd wel goed opgenomen (dat was nog met de Clavubactin, toen hij die nog wel binnenkreeg). Nu krijgt hij dus andere AB, maar deze zal net zo goed werken.

De katheter blijft iets langer in dan normaal is, zodat alles goed rust kan krijgen. 1x per dag maak ik de katheter en het gebied eromheen voorzichtig schoon met verdunt Sabenyl.

Ook heb ik hem nu al 2x voorzichtig gewassen met een washandje en lauwwarm water, hij is zo vies door alle urine. arm ding, dan voelt ie zich ook niet happy.

Ik hoop dat de pijn bij het ontlasten snel minder zal worden en hij zich over het algemeen een stuk beter zal voelen. Hij komt nog altijd zijn knuffels halen, maar is gewoon niet totaal happy, ook omdat ie nog steeds merendeel in de bench zit.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Sunnetje »

Zo, check-up bij de dierenarts weer gehad :smile:

Alles zag er heel goed uit, ze zijn erg tevreden over hoe het tot nu toe gaat! :grin:

De katheter is verwijderd, de kraag moet nog wel even om blijven Maar volgens mij is Mystic nu al een stuk blijer, ook omdat ie nu niet meer in de bench hoeft te blijven!

Ik heb de Hill's C/D Urinary Stress meegekregen.. Mystic heeft het bakje er nog net niet bij opgegeten... ik hoop dat ie het zo lekker zal blíjven vinden!

Al met al gaat het dus erg goed met mijn ventje ^^


Ik heb gevraagd naar andere pijnstiller i.p.v. de Loxicom, maar mijn dierenarts gaf aan dat júist deze pijnstiller zo effectief was bij dit soort blaas- en nierpijnen. Er was recentelijk onderzoek gedaan en daaruit bleek dat het juist een positief effect had op de nieren en dat het dus zelfs bij nierpatiënten veel werd gebruikt.

Ik heb dus nog 1 flesje mee naar huis gekregen. Ben nu wel aan het googelen geslagen en kan er eigenlijk nog niets over vinden...dus ik zoek nog even door en vraag anders of ze me kunnen vertellen wáár dat onderzoek is gedaan.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Dinky »

Fijn dat het nu weer goed gaat met Mystic zelf en hij de brokjes zo lekker vind :)

Zou dan inderdaad naar het onderzoek vragen bij de DA want er staat juist in de bijsluiter nogal een rits contra-indicaties:
Niet gebruiken bij dieren met gastro-intestinale aandoeningen zoals irritatie en bloeding, lever-, hart- of nierinsufficiëntie en bloedingsstoornissen.
En als indicatie waarbij het gebruikt wordt staat het volgende:
Verlichting van ontsteking en pijn bij chronische skeletspieraandoeningen bij katten.
Ik kan een chronische skeletspieraandoening niet gelijk rijmen met blaas en nierpijnen?

En het gedeelte over toediening geeft mij ook de kriebels, het is dus al heel snel sprake van overdosering als ik het lees:
Meloxicam heeft een nauwe therapeutische veiligheidsmarge bij katten en klinische verschijnselen van overdosering kunnen al worden waargenomen bij vrij geringe overdoseringen. Om zich te verzekeren van de toediening van de juiste dosis moet het lichaamsgewicht zo nauwkeurig mogelijk worden bepaald; de nauwkeurigheid van het doseerinstrument moet worden gecontroleerd.
Maar dat zal je zelf ook wel gelezen hebben ;)
Hopelijk heb je al snel helemaal geen pijnstiller meer nodig voor Mystic.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Adriana »

Sunnetje schreef:Ik heb gevraagd naar andere pijnstiller i.p.v. de Loxicom, maar mijn dierenarts gaf aan dat júist deze pijnstiller zo effectief was bij dit soort blaas- en nierpijnen. Er was recentelijk onderzoek gedaan en daaruit bleek dat het juist een positief effect had op de nieren en dat het dus zelfs bij nierpatiënten veel werd gebruikt.

Ik heb dus nog 1 flesje mee naar huis gekregen. Ben nu wel aan het googelen geslagen en kan er eigenlijk nog niets over vinden...dus ik zoek nog even door en vraag anders of ze me kunnen vertellen wáár dat onderzoek is gedaan.
wat een baarlijke nonsens..!
zolang het product gebaseerd is op het meloxicam-stofje heeft het alle kwalijke eigenschappen daarvan..

http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/doc ... 064476.pdf
dit is de tekst van het EU toelatingsrapport, in VS is de toepassing van een meloxicam-product bij katten niet toegestaan..
Sunnetje schreef:Ben nu wel aan het googelen geslagen en kan er eigenlijk nog niets over vinden....
:icon_shifty: húhhh..??
één google-actie op loxicom cats geeft meer dan een pagina links met bijsluiters en andere info...

en uit het EPAR-rapport bij contra-indicaties: "Side effects sometimes seen with other NSAIDs, such as loss of appetite, vomiting, diarrhoea, blood appearing in the stools, renal (kidney) failure and apathy (lack of vitality) are occasionally seen with Loxicom in dogs and cats. These generally occur within the first week of treatment and usually disappear once treatment has stopped. In very rare cases they may be serious or fatal."

tja, very rare cases, als of alle meloxicam-nierschade bij de producent wordt gemeld...

dat verhaal van die toepassing bij nierfaalkatten is gebaseerd op een toepassing van een heel heel erg lage dosis als pijnstiller bij artrose of -tritis of andere gewrichtsellende.. daarbij bleek dat en alleen bij chronisch nierfalen de nierwaardes wat verbeterden en dat zal komen door de ontstekingsremmende werking van meloxicam.. en dan ook nog bij mild nierfalen want de ernstige gevallen van nierfalen leggen het loodje als je een meloxicam geeft, zoals ook in de bijsluiter wordt vermeld trouwens..

terwijl er zulke goeie alternatieven zijn.. snap het niet..
je hebt nu in ieder geval voldoende informatie en beslissen en risico's inschatten is jouw afdeling.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7719
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Rik »

Sunnetje schreef:...dus ik zoek nog even door en vraag anders of ze me kunnen vertellen wáár dat onderzoek is gedaan.
Ja... wij zijn allemaal reuze benieuwd naar dat onderzoek. Dus als ze je concreet kunnen vertellen waar je dat onderzoek kunt vinden dan horen wij dat heel graag. Maar ik heb het vermoeden dat je een heel vaag antwoord zult krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door mittenslief »

heb zelf de verschrikkelijkste ervaring met metacam gehad....mijn kater is er aan overleden dus die troep komt komt never nooit niet meer mijn huis binnen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Sunnetje »


:icon_shifty: húhhh..??
één google-actie op loxicom cats geeft meer dan een pagina links met bijsluiters en andere info...
Ik bedoel dus dat ik niets kon vinden over dat het goéd zou zijn voor de nieren, wat mijn Dierenarts me vertelde.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Adriana »

verkeerd begrepen en sorry!
nee, als je dierenarts de bijsluiter leest van alle merken (metacam, novacam, loxicom, meloxidyl en nog eentje.. ) op basis van meloxicam dan zal hij zien dat overal dezelfde paragraaf met dezelfde tekst is opgenomen.
dus het kan eenvoudig niet dat het zo goed zou werken op de nieren, muv de toepassing zoals ik boven heb uitgelegd: in speldekop-dosis en bij een kat dus uiterst laag bij gewrichtsellende bij katzels die matig lijden aan chronisch nierfalen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Sunnetje »

Excuses aanvaard, en sorry als ik zelf ook wat prikkelbaar reageerde. Ben denk ik toch nog wat moe van alle zorgen :)

Zaterdagochtend ga ik er weer heen voor de AB prik en de controle, ik zal dan aangeven dat ik tóch liever een andere pijnstiller wil. Hij zal deze toch niet zo heel lang meer nodig hebben gelukkig.

Zit er nu nog veel verschil in pijnstillers, qua werking? Ik ben er echt een leek in.

Volgens mijn dierenarts was het een vrij nieuw onderzoek ook, zij kende de verhalen uiteraard ook over dat het slecht zou zijn... misschien dat dat onderzoek inderdaad ging over chronisch nierfalen en het gebruik daarbij.... ik weet het niet.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Adriana »

het verschil zit hem erin dat de andere pijnstillers via de lever worden afgebroken en meloxicam via de nieren.
honden doen het er erg goed op en het is ook voor honden ontwikkeld.

maar katten hebben een andere stofwisseling en nierschade herstelt niet.
mijn dierenarts heeft het ook over dat onderzoek gehad en ook hij heeft me de link nog altijd niet gestuurd.
gisteren heb ik uitgebreid gezocht op 'cats joints treatment metacam' en ik kwam een oud onderzoek tegen (2007) van een Nederlandse dierenarts (van Herpen Oisterwijk), maar nergens juichende verhalen gevonden. eigenlijk alleen maar ellende.
en die ervaring hebben we hier op het forum ook, en wel uit eerste hand..

in de bijsluiter staat nog altijd dat je absoluut niet meer dan 1 injectie mag geven en in het EPAR rapport loxicom kwam ik ook weer de opmerking tegen dat dosering bij katten heel heel erg nauw luistert.
de belangrijkste opmerking uit de bijsluiter is nog altijd dat je het aan katten met nierschade, (dus drie kwart functioneert al niet meer anders kun je het niet meten) niet/niet mag geven.
dus verziek je met dat spul de nieren van katten die nog geen meetbare nierschade hebben, denk ik nog steeds..

maar de discussie met dierenartsen hierover is taai en die ervaring heb ik persoonlijk ook.
ze zijn eraan verslaafd lijkt met wel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Sunnetje »

Tijd voor een update! :)

Met Mystic gaat het momenteel nog steeds zeer goed!

De hechtingen zijn eruit, de pijnstiller en de AB zijn gestopt en meneer eet en drinkt erg goed van het Hills Urinary stress droog- en natvoer.

Water drinkt hij niet veel, maar ik doe elke keer een mooie plens water door zijn natvoer en meng dat goed door. Dit drinkt hij eerst allemaal op en daarna eet ie de rest op, dus vocht krijgt ie voldoende binnen gelukkig :)

Hij plast hele watervallen en de ontlasting is ook prima. Ik ben momenteel dus erg gelukkig! :edance: :edance:

De dierenarts is ook echt super tevreden over hoe het nu gaat! Elke keer zijn we samen weer vol verwondering hoe goed het er nu uit ziet en hoe goed hij het doet! Als je nagaat dat het deze week pas 3 weken geleden is dat het advies van inslapen werd gegeven..
We zijn nog altijd voorzichtig hoopvol omdat het risico er nog altijd is dat het dicht kán groeien, maar in principe zien we de toekomst echt rooskleurig in. :grin: De opening is echt vrij groot, de grootste die mijn dierenarts ooit had gemaakt.

Het is zo heerlijk om Mystic op de bak te zien gaan, gewoon in 1x een grote plas te zien doen en daarna niet meteen als een dolle zichzelf te gaan wassen omdat het hem zeer deed.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: ondanks penisamputatie toch steeds verstopt. Iemand tips

Bericht door Adriana »

gelukkig goeie berichten en duimen en hopen dat Mystic en jij nu uit de problemen zijn!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie