Stress kippetje

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
dsvh13
Kitten

Stress kippetje

Bericht door dsvh13 »

Sinds een maand of twee heb ik een schat van een gecastreerde Maine Coon kater in huis van bijna twee jaar oud. Omdat ik zelf erin geloof dat elke kat die zich niet thuisvoelt in zijn oorspronkelijke huis recht heeft op een nieuw mandje ben ik heel bewust op zoek gegaan naar een herplaatser aka tweede hands. Ik had inmiddels geen katten meer en na een leven lang vol katten leek mijn leven ineens niet meer af. Na een rouwperiode begon het dan ook weer te kriebelen Zowel mijn zoon als ik zijn gek op Maine Coons vanwege het karakter en zogezegd gingen wij dus op zoek. We hebben op wel 1000 manieren gekeken en gezocht omdat zowel ik als mijn puberzoon ervan overtuigd waren zijn dat de juiste kat vanzelf een keer op ons pad zou komen. Zo ook Maestro, toen wij zijn advertentie zagen waren we eigenlijk op slag verliefd en toen we gingen kijken bleek ons gevoel helemaal juist te zijn. Even ter informatie ik ben eigenlijk altijd "gestruikeld" over de katten die ik tot nu toe heb gehad en velen van hen waren huis tuin en keuken herplaatsers jong en oud die nog een fijn leven hebben gehad na de eerste aanpassingsproblemen. Elke kat vroeg zijn eigen aanpak en we kwamen er altijd uit.

Maestro heeft natuurlijk een voorgeschiedenis zoals elke herplaatser. Hij was dominant ten opzichte van de kat waarbij hij in huis woonde, een kleine maine coondame. De situatie was voor de eigenaresse onhoudbaar geworden en zij vond herplaatsing de enige uitweg. Ons bleek echter ook dat Maestro al eerder was herplaatst. Een kat met geschiedenis dus. Op zich voor ons geen probleem, we hebben geen andere katten in huis en ik heb een flinke dosis geduld waar nodig. Ik ben al weken aan het googelen om te kijken of ik meer kan achterhalen van zijn geschiedenis of de cattery waar hij vandaan komt maar tot op heden zonder resultaat.

Maestro ging mee en al vlug bleek het toch wel een stress kip te zijn. Niet direct na de verhuizing, het leek voor hem eerder een bevrijding om alleen te zijn, hij hoefde niet onder de bank, maar wel in de periode daarna. Alles wat voor hem onverwacht komt is een aanleiding voor stress, een half uur later thuis een stemverheffing als mijn puberzoon weer eens aan het puberen is, het maakt niet uit. Dit merkte je dan ook direct in plassen op de voordeurmat terwijl hij voor de rest zindelijk is. Ala tijd voor kattenpsychologie dus om de stress te gaan inperken. Volop speelgelegenheid waarbij we elke dag wel minimaal een nieuw spel of speeltje verzinnen. Grote schoonmaak van het hele huis en de voordeur voor het geval er daar nog een kat rondloopt in de nacht (de tijd dat hij daar plast). Hele torens van kartonnen rollen zijn er in huis verschenen waarin voer wordt verstopt als bezigheidstherapie, Feromonen, noem maar op. Het leek te helpen want het ging steeds beter op een enkel ongelukje na waarvan de oorzaak meestal met wat denkwerk wel te vinden was, er zat duidelijk schot in de zaak.

Gisteren heeft hij een blokje om gelopen, de oude eigenaren zijn begonnen om hem naar buiten te laten en hij hunkert hier dan ook erg naar. Normaal gesproken blijft hij in de eigen tuin maar gisteren was dit niet genoeg. Na zijn avontuur kwam hij terug en had direct een blaasontsteking. Een helse nacht met vele plasjes met bloed, veel klagelijk gemauw en vandaag dus langs de dierenarts waar bleek dat het geen blaasgruis was, er geen bacteriën aanwezig waren en het dus feitelijk niet anders kan dan dat hij gisteren op zijn toch iets tegen is gekomen waarvan hij behoorlijk in de stress is geschoten (een andere kat ?). Een injectie dus en inmiddels ligt hij weer helemaal gekalmeerd naast me terwijl ik dit schrijf, die medicijnen zal ik hem trouw geven en over een week weer te laten controleren.

Ok hier komen we ook wel weer overheen, ik bereid me alweer voor met een nieuwe fles biotex groen en alcohol op de komende dagen. Het zal wel weer mis gaan.

Het echte probleem is de vakantieperiode die er eind van deze maand aankomt. Ik heb voor hem een all inclusive vakantie geboekt omdat alleen zijn voor hem geen optie ik helaas geen verzorger heb kunnen vinden die bij ons in huis kan komen voor deze periode. Gezien zijn voorgeschiedenis niet ideaal maar de vakantie was eerder geboekt dan de kat er was, anders had ik zeker wat anders bedacht.

Natuurlijk brengt dit ook weer de nodige stress met zich mee en dat wil ik hem eigenlijk niet aan doen maar de situatie is niet anders. Om het voor hem iets gemakkelijker te maken zit ik er dan ook aan te denken te beginnen met een kalmerend middel. Omdat ik nu nog een week of 2 heb voordat de vakantie begint heb ik nu nog de tijd. Voordat ik mijn oor te luister ga leggen bij de dierenarts wil ik eerst echter wat gebruikerservaringen horen. Vandaar ook dit hele lange verhaal. Wie herkent zich in deze situatie, wie heeft er ervaring mee, met welke medicijnen etc. etc. Na de reacties en afweging van de voor- en tegens zal ik nog eens contact opnemen met de dierenarts om met wat meer kennis achter de hand geïnformeerd te worden. Ik heb nog nooit een kat medicijnen hoeven geven voor dit soort zaken en zou er als de omstandigheden anders waren geweest ook niet aan beginnen. Mijn ervaring is dat de aanhouder die zich een beetje verdiept in de kat altijd wel "wint".

Alvast bedankt voor jullie reacties en sorry voor het langdradige verhaal maar ik wilde wel zoveel mogelijk informatie geven zodat de reacties ook van toepassing zijn.
Cari
Tijger
Tijger

Re: Stress kippetje

Bericht door Cari »

Hai, welkom op 't forum.
Het is een heel verhaal, maar het maakt wel duidelijk dat Maestro het getroffen heeft nu.
Ik heb zelf geen ervaring met kalmeringsmiddelen, maar er zijn hier op het forum goede ervaringen met destress (http://www.huisdierendokter.nl/karakter.html).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Adriana

Bericht door Adriana »

yes, destress.. zoals ;-) cari ook al schrijft. en vandaag besteld is overmorgen in huis..

destress is geen kalmeringsmiddel maar dempt angstgevoelens en bij angsthaasjes werkt dat prima. intussen moet hij wel ander gedrag aanleren, dwz situatie en mensen leren vertrouwen dus je moet wel bezig met hem zijn, prijzen en aanmoedigen. en prijzen/knuffelen bij goed gedrag. zo snel mogelijk band opbouwen.
als je toch bij huisdierendokter gaat bestellen, bestel dan ook eurologist, ideaal bij stress gerelateerde blaasontstekingen! zie onze ervaringen op het forum, zoekfunctie rechtsboven
jammer dat je je vakantie eerder had geboekt. waar gaat hij in die tussentijd naar toe?
missch kan een ervaren verzorgen intussen met hem aan de slag.

er zijn andere middelen en ook het dierenartspaardenmiddel clomicalm, nooit aan beginnen!
dsvh13
Kitten

Bericht door dsvh13 »

@ Adriana, waar ik dan vooral geïnteresseerd ben is waarom je roept at ik nooit aan clomicalm moet beginnen. De dierenarts raad het juist aan gezien alles wat ik al geprobeerd heb, volgens de dierenarts is destress een gok, bij de ene kat werkt het en bij de andere niet. Dat beeld wordt ook bevestigd als ik naar de reacties op internet kijk. Ik ben persoonlijk niet voor dit soort chemicalia als ik alle tijd heb, ik zou bijna zeggen helaas komt de vakantie elke dag een stapje dichterbij en zo te lezen heb ik niet meer de tijd om alle "natuurlijke" middelen uit te proberen, laat staan dat ik de toestand in de vakantieopvang kan nabootsen om eea echt te testen.
Adriana

Bericht door Adriana »

tja, waarop roep ik op een moment iets.....
dat is een combinatie van doorgaans eigen ervaring, tig jaar forumberichten lezen, bijsluiters lezen en internet afgrazen (zeker ook internationaal) op ervaringen en/of dierenartsen-artikelen..
want als ik iets roep dan roep ik dat doorgaans nooit zo maar..

en ja, ik heb hier ervaring met clomicalm en ja ook met de bijwerkingen en die kunnen voor katten zeer heftig zijn en zeer lastig om weer terug te draaien, bv absolute eetstaking....
clomicalm is ontwikkeld voor honden en die hebben inderdaad ook 4 poten en een staart maar verder een beetje andere stofwisseling en reageren dus anders op die stofjes. bovendien doseren de meeste dierenartsen (veel) te royaal voor katten ..

ik weet vrijwel zeker dat je dierenarts geen ervaring heeft met destress en uberhaupt niet weer wat het is en waar het vandaan komt. geval van: eigen nering eerst, zoals gebruikelijk!

je hebt intussen kostbare tijd voorbij laten gaan en juist in een vreemde omgeving met vreemde verzorgers zou ik als het mijn dier was nevernooit aan clomicalm beginnen..
zeker niet als er goeie alternatieven zijn..
maar het staat je natuurlijk geheel vrij om mijn bezwaren uit te testen..
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou Clomicalm ook afraden, zeker in dit geval, waarbij de kat uit logeren gaat. Katten kunnen er erg apatisch van worden en geheel stoppen met eten.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
dsvh13
Kitten

Bericht door dsvh13 »

Dank Adriana en Castratenkoor, ik zal dit zeker meenemen, dit is ook precies de reden waarom ik eerst op zoek ga naar gebruikerservaringen voordat ik ergens aan begin. Tuurlijk kost dat tijd maar verloren vind ik dat nooit. Ja hebt in dit geval maar een keer een kans. Ondertussen zijn we gewoon eerst verder gegaan op de oude weg. Bezigheidstherapie op alle mogelijke manieren. Daar is mijn ervaring toch altijd het beste mee. De eerste stress van de blaasontsteking verminderd nu keurig en de kat is weer redelijk zichzelf. Nu hebben we nog een week of 2 voor stap 2, het klaarmaken voor de opvang
Adriana

Bericht door Adriana »

wat let je om destress in huis te hebben en eerst te proberen en als dat niet aanslaat een ander (dierenarts)-middel zoals telizen of zylkene te proberen en een beetje clomicalm achter de hand te houden?
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Weet niet zeker of het met clomicalm was maar heb ook wel gelezen over middel voor honden waardoor het leek alsof de hond er rustig van werd maar de hond zich feitelijk niet meer kon uiten (dus van binnen doodsbang was maar je dat aan de buitenkant niet meer zag door dat middel).

Voor de volledigheid staat hier de bijsluiter van clomicalm: klik
In die bijsluiter staat ook vermeld dat het werkzaam is na 4-6 weken (terwijl jij nog maar 2 weken hebt) en dat je niet in één keer mag stoppen maar moet afbouwen.
(1) Lever, nier- en hartfunctie moeten worden gecontroleerd voordat clomicalm® wordt
voorgeschreven.
(2) Clomicalm® moet geleidelijk aan worden afgebouwd indien men wil stoppen met deze
medicatie. NOOIT IN EEN KEER STOPPEN!
(3) Werkzaamheid te verwachten na 4-6 weken.
De bijsluiter van telizen: klik
De bijsluiter van zylkene: klik

Ik zou in jou situatie dan kiezen voor zylkene of destress (en als je destress bestelt zou ik er gelijk eurologist bij bestellen voor stressblaasontstekingen in de toekomst)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

mijn gijs is ee nbinnevetter qua angst. verstijfd helemaal en krijgt enorme zweetvoeten. hij krijgt homeopatische bolletjes hiervoor. werkten bij hem heel snel, binnen een paar dagen zag ik dat hij innerlijk rustiger werd en minder schrikachtig. zal even kijken zo wekle bolletjes het zijn.
die ben ik gaan gebruiken in overleg met DA atjo westerhuis
nu krijgt gijs ze alleen nog in geval van nood. als er weer iets gebeurt is waardoor hij van slag is, ze werken bij hem nu meteen naar de eerste dosering al.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ignatia amara van vsm zo heten de bolletjes. 2 opgelost in een paar drupeltje warm water, en dan klein drupeltje koffiemelk voor de smaak.
half uur ervoor en half uur erna even niets laten eten. stof wordt opgenomen in het mondslijmvlies.
zoals ikal schreef, bij gijs werken ze nu meteen na de eerste dosering al.
pb maar even als ik er wat moet opsturen om te proberen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Adriana

Bericht door Adriana »

heb je lange verhaal nog eens doorgelezen en destress zou echt het eerst aangewezen middel zijn.
hier loopt ook een angsthaas-herplaatser zonder eetreflex. gelukkig wel zindelijk.
ik heb hier ervaring met clomicalm, zylkene, telizen en destress en nog eentje waarvan ik de naam zo gauw niet omhoog kan halen (yesss wendy ;-) , homeopatisch via westerhuis/ignatia etc.)

een door clomicalm veroorzaakte eetstaking is heel heel erg lastig weer om te buigen en gevaarlijk.
en ze eten dus echt niet.. dus 8x per dag spuitjevoeren in kleine hoeveelheden.
clomicalm is geen kattenmiddel en dierenartsen zijn daarvan niet te overtuigen.

kan er als je ze me terugstuurt wel een paar op de post doen vandaag, dan kun je morgen al proberen. heeft geen bijwerkingen en met helft van aanbevolen dosis beginnen, eerst in twee delen per etmaal. neem aan met zoveel katzels dat je pillen kunt ingeven.
met een paar dagen moet zijn zelfvertrouwen al stukken beter zijn en zal hij rustiger worden..
100% garantie kan ik je niet geven maar alles beter dan cl.
dsvh13
Kitten

Bericht door dsvh13 »

Nogmaals dank voor al jullie berichten. Destress is inmiddels in huis en we hebben een tussenoplossing weten te vinden voor de vakantie. Driemaal daags (ploegendienst) zal er iemand langs komen om de kat een half uurtje te verwennen en de nodige werkzaamheden te verrichten. In combinatie met de Destress zou dat het de minst slechte oplossing moeten zijn.

Gelukkig is de blaasontsteking na ettelijke pakken biotex en flessen vol met alcohol en flessen Spiritus en wat medicijnen, volledig verholpen.

Wat echt in een keer leek te helpen, hoe bizar het ook klinkt, was een spuitje No Stress va Beaphar. Een Valeriaan extract dat je net zoals vlooienmiddel aanbrengt op de huid op een plek waar ze het niet kunnen oplikken. Misschien en tip voor anderen die ook op zoek zijn.

Omdat dit middel relatief vrij prijzig is ben ik nog een internet speurtocht gestart en heb ik ontdekt dat je via Kruidvat vrij goedkoop aan een Valeriaan extract kunt komen. Dit geef ik niet rechtstreeks aan de kat maar een druppeltje hier en daar op zijn favoriete plekje verricht echt wonderen.
dsvh13
Kitten

Bericht door dsvh13 »

Inmiddels is de vakantie voorbij en de resultaten zijn wonderbaarlijk. Er is niet geplast, gesloopt of welke andere kattenstreken je kunt indenken en ik ben zeer gelukkig weer thuis bij mijn schatje die zeer gelukkig naast mij ligt te spinnen (Voor de gelegenheid hard spinnend even naast het toetsenbord en niet pontificaal op de laptop)

Gelukkig was de combinatie van alle maatregelen de goede gok. Ik ben achteraf zo blij dat ik niet gekozen heb voor opvang elders, dat was vast een stuk minder goed gegaan. Ik heb nu weer een geweldige kat en met opvang elders waren we vast weer maanden terug gegaan en was al het werk voor niets geweest. Destress is wat mij betreft echt wondermiddel en zeker de moeite van het proberen waard. Dit natuurlijk in combinatie met andere zaken zoals vele plekjes waar de kat zich gelukkig voelt (een megakrabpaal coonproof is sinds zijn komst vast meubelstuk in e huiskamer) en een goede dosis bezigheidstherapie (met een beetje creativiteit is dit een stuk minder grote uitgave)

Nogmaals dank voor al jullie meedenken en adviezen
Adriana

Bericht door Adriana »

altijd prettig een terugkoppeling en als het dan ook nog blijkt te werken en een positief resultaat geeft, des te beter!
hoop dat Maestro en jullie nog lang en probleemloos van elkaar mogen genieten!
Plaats reactie